Recenze: CHIRURG (Petra Dvořáková)

Obnažené nitro lékaře i vnitřnosti pacientů

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.cz.

Palmknihy na FB

Chci zakoupit tento titul.

Petra Dvořáková patří v současné době k jedné z nejúspěšnějších a nejprodávanějších českých autorek. Do povědomí čtenářů se dostala již svých debutem Proměněné sny, který byl oceněn Magnesií Literou. Následovala autentická osobní zpověď Já jsem hlad nebo prozaická kniha Sítě – příběhy (ne)sebevědomí. S velmi pozitivními ohlasy se setkal také román Dědina. Petra Dvořáková  má za sebou zkušenosti mimo jiné jako autorka knih pro děti, za titul Julie mezi slovy získala ocenění Zlatá stuha a Cenu učitelů. V roce 2019 vydalo nakladatelství Host její román Chirurg, který si nyní představíme.

Známá moudrost praví, že člověk dostane naloženo jen tolik, kolik unese. Je tomu však i v případě hlavního protagonisty románu Chirurg? Ustojí Hynek, chirurg v nejmenované pohraniční nemocnici, psychickou zátěž související s jeho pracovními i osobními problémy?  Spisovatelka Petra Dvořáková svou hlavní postavu, pravda, nešetří a staví ji do mezních životních situací, kdy hrozí, že se znovu protrhne hráz lékařovy zdrženlivosti a pevné vůle. Démon alkohol, který ho stál kariéru na prestižní klinice v hlavním městě, se po pár letech znovu hlásí o slovo. A nastávají situace, kdy je jeho volání až příliš vábivé.

Po otevření knihy nás spisovatelka ihned hodí do reality. Do každodenní životní reality hlavní postavy. Žádné zdlouhavé úvody a popisy, hned naskočíme do rozjetého vlaku Hynkova života, který se po nešťastném vykolejení snaží opět dostat na správnou trasu. Díky vyprávění v ich-formě máme možnost s Hynkem Gráblem prožít jeho niterné pocity a sledovat tok jeho myšlenek. Fascinující, jak se autorka-žena umí vcítit do mužské role!

Seberu se a jdu do koupelny. Opřu se o umyvadlo a civím na sebe do zrcadla. Připadám si jako strašný hovado. Kdyby tohle věděl táta. Slízne to od mámy jen za to, že támhle mrká na sestřičku. A já tady píchám mladou holku a ještě dělám z Markéty blbku. Pustím nad umyvadlem vodu a opláchnu si obličej. Chvilku ještě stojím a znova koukám do zrcadla. Zdá se mně, že vrásky kolem očí, který jsem pořád považoval za sympatický vějířky, se během pár dnů proměnily v obludný rýhy. (67 % z knihy)

Při hodnocení této knihy je nesnadné vyhnout se klasickým recenzním klišé. Text je totiž opravdu strhující a čte se jedním dechem. Autorka umí vylíčit situace tak, že máme pocit, jako bychom byli přímými aktéry dění. Na operačním sále hledíme zdatnému a klidnému chirurgovi přímo pod ruce, vše působí naprosto věrohodně a realisticky. Je zřejmé, že námět z nemocničního prostředí zpracovala bývalá zdravotní sestra. Vedle odborných názvů, lékařských postupů a popisu průběhu vyšetření či operací je v knize velmi dobře zachycena atmosféra nemocničního prostředí. To, že je hlavní hrdina lékař, se odráží i ve volbě jazykových prostředků, slang působí v textu naprosto autenticky, stejně tak je přirozené použití nespisovné češtiny a vulgarismů.

Prostřednictvím vnitřních monologů se Hynek možná občas jeví jako cynik, ale jeho chování a reakce v konkrétních situacích vypovídají o tom, že bere své povolání jako poslání, Hippokratova přísaha pro něj není jen formalitou, s pacienty soucítí a má upřímný zájem na úspěchu léčby. Ač se v ději několikrát projeví jako antihrdina a jeho chování je chvílemi odsouzeníhodné, stále pro něj máme pochopení. Jeho životní přešlapy se dají s ohledem na psychickou zátěž, kterou zažívá, do jisté míry i omluvit. Žárlivá a věčně nespokojená manželka, vzdorovitý pubertální syn, stárnoucí rodiče, finanční problémy, psychicky náročné povolání... Není divu, že to hrdina občas „nedává“.

Témata, která Petra Dvořáková ve svých knihách zpracovává, nejsou nijak zvlášť originální, naopak jsou až příliš skutečná a nám dobře známá, tak je tomu i v případě Chirurga. Leitmotivem této knihy je boj lidské vůle s pokušením v podobě alkoholu, ženy a finančního zisku. V jaké oblasti se Hynek projevuje jako čestná osobnost a v jakých situacích naopak padá na morální dno?

A právě toto propojení literárního světa s každodenní realitou, s problémy, které možná sami prožíváme nebo s nimi máme zkušenosti, činí autorčiny knihy čtenářsky atraktivní. Textu se navíc nedají odepřít literární kvality, které mnohá jiná díla zpracovávající podobné náměty postrádají.

Petra Dvořáková si v oblasti společenské a psychologické prózy drží laťku stále vysoko. Chirurg zaslouženě sbírá pozitivní ohlasy jak ze strany čtenářů, tak literárních kritiků. Tak tomu bylo i v případě předchozích autorčiných děl a věřím, že tak tomu bude i u nové knihy Vrány, která má u nakladatelství Host vyjít v nejbližších dnech a která patří k nejočekávanějším titulům letošní zimy.

„Nedokážu být ani rovnej, ani křivej. Můj život se rozlomil vejpůl a já už nečekám žádný pevný lano, který mě bude jistit,“ přemítá MUDr. Hynek Grábl, chirurg v příhraniční nemocnici, který už ani nedoufá, že by se jeho život ještě někdy mohl vyvíjet příznivěji.

Kariéra špičkového odborníka na pražské klinice předčasně skončila kvůli jednomu karambolu s alkoholem a následky teď musí nést nejen on, ale i jeho věčně nespokojená žena a dospívající děti. Životní ani finanční účetnictví nevykazují příznivou bilanci a na horizontu zítřka se objevují všechny symptomy krize středního věku. Gráblova snaha nalézt východisko se však podobá spíš jízdě na horské dráze a často končí kocovinou. Pomůže mu milovaná profese, milenka nebo nová šance vrátit se k zajímavé operativě a kariérně růst?

Na operačním sále i mimo něj se občas dá jen těžko poznat, kdo jakou hru hraje, kdo je vítěz a kdo poražený a kam povede další cesta. Hynkovi G. často nezbývá než věřit, že se nepotopí na úplné dno.

Nakladatelství: Host
Žánr: psychologická próza