Recenze: V PASTI (Lydia Strong)

Kontroverzní román o gayích

V pasti (Lydia Strong, Nová Forma, LGBT)

Za recenzní e-výtisk děkuji autorce Lydii Strong.

Již poměrně zavedená česká spisovatelka Lydia Strong se na české literární LGBT scéně poprvé objevila v roce 2016 prostřednictvím kontroverzního debutu Na krev. Poté následoval v roce 2018 romantický počin Bunny. V roce 2019 začala vycházet volná trilogie Trochu víc, jejíž hrdinové se střídali dle jednotlivých dílů. Vše započal román Trochu víc, následoval Trochu dál a na závěr Trochu moc, přičemž poslední dva tituly byly nejvíce propojené. Nejnovější publikací je kniha V pasti, která má sice obyčejný a často užitý název, ale rozhodně ne děj.

Knižní ilustrace je jednoduchá, jak jsme u knih této autorky zvyklé, a motiv je kontroverzní, což už je takřka vizitka Lydie Strong. Ta si nás opravdu získala svými peprnými tématy, ve kterých se takřka ničemu nevyhýbá a mnohdy jde až na dřeň.

Vypravování v ich-formě působí příhodně na úrovni, spisovně a trochu sešněrovaně, což se k ústřednímu hrdinovi hodí. Ale s ohledem na jiné postavy se objevují i nespisovné věty či vulgarity. Autorka dává důraz nejen na prožitky a myšlenky hrdiny, ale také na jeho emoce.

Svou životní etapu vám představí Simon, který si myslí, že má život takový, jaký si vždy přál. Má svou rodinu a dobrou práci, ale neumí si užívat. Ačkoliv je ve vedoucí pozici, stále je někdo nad ním. Přestože má rodinu, beztak se jí věnuje poměrně málo a veškerý jeho volný čas vlastně zabírá především zaměstnání. Na první pohled se může zdát jako nudný a sešněrovaný člověk, ztracený sám v sobě, ale co když je v něm víc?

Jered je jeho pravý opak. Skutečně žije po svém. Je charismatický, zábavný a kolegové si jej oblíbili. Nevyhýbají se mu a cítí se v jeho společnosti dobře, na rozdíl od Simona, se kterým si lidé nemají co říct a hlavně s ním nechtějí trávit svůj čas. Jareda z nějakého důvodu Simon zaujal natolik, že překročí i jisté meze...

Může se zdát, že se Lydia Strong rozhodla vydat směrem, který je momentálně velmi populární, a tím je námět vztahu šéfa a zaměstnance. Téma bylo nesčetněkrát sepsáno v různých variacích, ale spisovatelka znovu našla něco, co dle mého bylo sepsáno minimálně nebo vůbec. A ačkoliv vybrala ohraný námět, znovu do něj vložila kontroverzi a neotřelost, se kterou se dílo stává velmi výrazným a nezapomenutelným.

Děj se tedy týká vztahu podřízeného a nadřízeného, ale... Simon a Jared se potkali ve chvíli, kdy byl Simon opilý, a mnoho si nepamatuje. Na rozdíl od něj si Jared pamatuje všechno, a když za ním jednoho dne přijde a začne jej vydírat, má k tomu svůj vlastní důvod.

Silným zpestřením se tak stávají kontroverzní náměty jako vydírání, sexuální zneužívání, znásilnění. Některé jsou více či méně zobrazené. Autorka se snažila do nich vštípit také psychologii v rámci charakteru postavy a dodat svému originálnímu nápadu šmrnc. Nejsem si jistá, jestli poukázání na rodinné zázemí bylo cílené, ale Simon svou rodinu vlastně příliš nevnímá a její zavedení v příběhu je minimální. Sice žije se svou manželkou, ale spíše s ní koexistuje, než aby se skutečně znali. Stejně tak (ne)vnímá svého syna.

Bylo by zvláštní, pokud by se odvážná Lydia Strong vyhýbala sexuálním scénám. To by bylo prostě nepochopitelné, jelikož její díla jsou o tom, že se autorka neobává reálně ztvárnit nic. Ani v tomto případě se nežinýrovala sepsat množství intimních scén, které se mohou trochu opakovat, jako například ošetřování po styku apod. Opakování sice není příliš časté, ale má to vliv na dynamiku vypravování.

Od začátku až do samého závěru kniha působí odosobnělým dojmem, což není vůbec na škodu, ale někomu může přijít o to silnější zážitek hůře stravitelným. Nejvíce bezmocně a bezútěšně je na tom konec, kdy reálnost o to víc vystupuje a neobyčejná milostná vřava se stahuje do pozadí. Něco málo k zamyšlení určitě neuškodí a náročnější čtenář ocení, že dílo má stěžejní myšlenku a opět ukrývá něco navíc, co by nečekal.

Lydia Strong je chameleon LGBT žánru. Charakterizuje jí kontroverze a neotřelost, s čímž kdysi čtenáře šokovala, a pokračuje v tom i nadále. Dokáže sepsat cokoliv, co se gay vztahů týče a nepostrádá to nikdy na zajímavosti. Vždy má co nabídnout. Dokonce se zlepšuje i její styl psaní, který v případě autorky je jejím nejslabším místem, ale i tam je vidět vývoj a růst.

Já osobně jsem nadšená, že si Lydia Strong našla cestu na český literární trh, protože zaplňuje mezery tam, kde jiní nemají odvahu. Dokáže vám, že má sílu sepsat plnohodnotný příběh, který není žádnou sladkou gay romancí. Má vyšší cíle a neustále překvapuje tím správným způsobem. S jejími díly se člověk nenudí, odkrývá životy, které by jej nikdy nenapadlo, že objeví.

Tento počin doporučuju všem, které námět nalákal a chtějí netradiční gay romanci, jež se stává výzvou. Nevadí-li vám surovost a toužíte po něčem víc, než je jen romantická pohádka, pak směle do toho!

Simon má život, jaký si vždy přál. Stereotyp, vysoké postavení v úspěšné firmě a svoji spořádanou rodinu.

Jered je živel, který nikdy nic neplánuje. Rád si vychutnává život plnými doušky a nepřemýšlí nad následky.