Recenze: TROCHU VÍC (Lydia Strong)

Gay romance, kterou zhltnete s nadšením!

Za recenzní výtisk děkuji autorce
Lydii Strong

Autorka Lydia Strong letos vydala svůj třetí román žánru lgbt new adult. Je málo spisovatelů české literární scény, kteří by se mu věnovali, a o to více jsem na jejich odvahu zvědavá. Lydia Strong se rozhodně nebojí ztvárnit tabuizovaná témata, jak jste se měli možnost přesvědčit v její prvotině Na krev. Druhý titul s názvem Bunny byl zcela jiný a plný roztomilosti. Tím ale rozmanitost autorčiných námětů nekončí. I tentokrát si pro své čtenáře připravila obyčejný námět, který se však v jejích rukách stává neotřelým a dynamickým příběhem, který neodložíte.

V ich-formě se odehrává nejen coming out ústředního hrdiny, jak vám podle anotace dochází, ale také se řeší jiné nesnáze. Styl psaní je o něco pružnější než v předchozích dílech, je vidět, že určitým vývojem kupředu autorka prochází. Tento příběh je psaný především v nespisovném stylu, což se k  němu hodí. Někdy je spisovnější více, jindy méně. Záleží na roztržitosti a stresové situaci, kterou si protagonista prochází.

Příběh začíná krátkým prologem, ve kterém se odehrává zlomová scéna. V první kapitole se přenesete o devět hodin dříve a krátce nahlédnete do života před dějovým zvratem. Even se svými přáteli míří na párty a přemýšlí, jak odtáhnout kapitána rugbyového mužstva stranou, aby se jeho přátelé mohli dostat k dívkám, které kapitán střeží. Černý Petr padl na Evana, a tak je na něm, aby se zhostil nelehkého úkolu. Evan ale není mistr improvizací, a když jde do tuhého, prostě vyhrkne, že má Dana rád... A průšvih je na světě. Jak se vše bude odvíjet, když kapitán fotbalistů vezme jeho slova vážně? Evan má obavu, že by mohl skončit se zlomenou čelistí, pokud by se dozvěděl, proč ta slova řekl, a tak pokračuje ve své rozehrané hře.

Evan je tak trochu hysterická postava. Je věčně zachmuřený, naštvaný a opravdu není snadné s ním vyjít. I když má své dobré stránky, spíš je negativista. Zahleděný do sebe si občas neuvědomuje, co pro něj ostatní všechno dělají.

Dan je úplný opak. Klidný a tichý obr toho řekne málo, ale dokáže zapůsobit svými činy. Nikdo jiný by nejspíš nedokázal vytrpět nervózního Evana, který dokáže vylítnout jako čertík z krabičky. Stoický přístup je pro Dana klíčový, stejně jako kamenná tvář, ačkoliv čtenář brzy pozná, že se jedná o citlivého muže.

Alex je sympatický hrdina. Nejbližší a nejlepší Evanův přítel je děvčaty obletován, takže si snadno užívá života. Je přátelský a zábavný, dokáže být velmi milý a naštěstí pro Evana dokáže být nad věcí a poradit mu, když se něco nedaří.

Nejistý a neprůbojný Dave je panic. Řeší své problémy se svou partou. Kluci jsou k sobě upřímní, ale Davea chtějí chránit. I jeho příběh má v této knize určitou cenu.

Jako poslední uzavírá partu ústředních hrdinů věčně nabubřelý a takt postrádající Mike. Obvykle je k vidění někde s plnou pusou. Když něco řekne, nelze ho brát zrovna vážně, protože je někdy až na pěst. Je jasné, že něco skrývá, ale v tomto případě si autorka spíše připravila půdu pro volné pokračování, na které bude nejedna čtenářka jistě zvědavá.

Evan je vykreslen upřímně a živě. Věříte mu jeho nejistotu i příběh, který vám vypráví. Snadno se poddáte jeho vyprávění a především vás oslní přirozený vývoj, kterým projde, aniž by si to uvědomil. V závěru se do příběhu zapojují ještě dva úhly pohledu, které nejsou natolik dobře podané a působí méně uvěřitelným dojmem.

Jednoduchá dějová linie je dynamická, čtivá a nepostrádá spád. Na nadbytečné texty skoro nenarazíte, všechno má svůj účel a hovoří k ději. Navíc je samotný příběh vystavěný opravdu šikovně a dokážete do něj snadno proniknout natolik, že knihu přečtete za den. Námět je obyčejný, ale podstatné je, jak ho autorka uchopila. Rozhodně se jí podařilo zajímavé a jiskrné ztvárnění, které bere v potaz nejen coming out, ale i přátelství a vztahy v rodině.

Je příjemné, že se vše netočí kolem romance, a přitom nemáte pocit, že by autorka odbočovala natolik, že by vás nudila či zahlcovala něčím nepodstatným. Příběh začíná pěkně pomalu, ale jelikož se jedná o new adult a nikoliv young adult, ke kterému se autoři uchylují více, tak se vám dostane náhledu nejen na oťukávání, ale i samotný erotický akt. Nejedná se však o erotický román. Té erotiky není tolik, aby vás zahlcovala, ale spíše se jedná o části děje, bez kterých by kniha nebyla celistvá.

Závěr je trochu ošemetný. Obáváte se, že kniha skončila bez podstatných informací, protože nastává kapitola s názvem Dan – útržky. Z toho je čtenář celkem nejistý, protože příběh Evana a Dana ještě nebyl vyřešen a autorka už se vrací do minulosti a zobrazuje podstatné scény z úhlu pohledu Daniela. Nelekejte se však, postupně autorka navazuje na probíhající linii. Ačkoliv nápad na ztvárnění konce je kreativní, byl špatně uchopen, i když úmysl je vám po přečtení zcela jasný. Možná by napojení zjemnil vhodnější název kapitoly, který by vás připravil na to, co máte očekávat. Příběh Evana a Dana skončil, ale na závěr se ještě dovídáte tajemství, o kterém jste si doposud mysleli, že jej Lydie Strong opomněla. Nikoliv, zřejmě poslední kapitolou z úhlu pohledu zcela jiného hrdiny, než je Dan či Evan, vás tak zřejmě navnazuje na úplně nové romantické dobrodružství... Dočkáme se ho v příštím románu?

Pro milovníky LGBT je kniha jako dělaná. Velmi pěkně vystavěný příběh si užijete do sytosti se vším všudy, ačkoliv náročnější čtenáři najdou i negativa, která jim čtení trochu znepříjemní. Zejména s ohledem na korekturu, která je spíše odbytá, a titul tak bohužel poškozují občasné pravopisné chyby či překlepy, někdy až měnící význam slov, stejně tak i chybějící nebo nadbytečné mezery. Profesionální korektura by Trochu víc rozhodně hodně pozvedla, což by si romance dle mého rozhodně zasloužila.

Knižní ilustrace je velmi nenápadná. Z počátku vlastně není jasné, nač se muž otočený zády k objektivu dívá. Pokud se nepletu, rozehrává se před ním rozostřený rugbyový zápas. To je svým způsobem všeříkající, jen se obávám, že díky střízlivé obálce knihu můžete přehlédnout a to by byla škoda.

Mám možnost pozorovat autorčin vývoj už od první knihy. Na krev (recenze) bylo hodně amatérské dílo, které se týkalo kontroverzního tématu. Znatelná odvaha dodává příběhu jiskru. Takových námětů na české literární scéně opravdu mnoho není. Druhý román Bunny (recenze) byl o poznání méně šokující, mírnější, a přesto propracovanější. I styl psaní prošel svým vývojem. Stejně tak je postup vidět i u prozatím posledního románu Trochu víc, který je nakažlivý svým ztvárněním, díky němuž jsem knihu opravdu zhltla za jeden den. Jako čtenářce se mi tento román velmi líbí a sedl mi, jako recenzentka vidím i zápory, které má, ty by však odstranila především pečlivá korektura. Lydii Strong rozhodně fandím kvůli jejímu nadání vytvořit z obyčejného neobyčejné a bez obav se pouštět do něčeho, co jiné děsí. Její vyprávění jsou román od románu lepší a jistější, věřím, že především Bunnyho a Trochu víc si čtenářky opravdu zamilují.

Co může způsobit jedna plácnutá věta? Pořádný průšvih, když je vyslovena před nesprávnou osobou.
Evan má tu smůlu, že dostane za úkol zabavit kapitána ragbyového týmu. Bohužel jej nenapadne nic jiného, než mu vyznat lásku. Jak se z toho ale dostat ven?

Nakladatelství: Nová Forma