Recenze: NAŠE TŘÍDNÍ JE MIMOZEMŠŤAN 2 – ZÁHADNÁ ZMIZENÍ (Jiří Šandera)

Další mimozemské dobrodružství

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jiří Šandera

Není to tak dávno, co jsem vám představila recenzi na titul Naše třídní je mimozemšťan!. Autor dětských knih Jiří Šandera vyslyšel přání svých malých čtenářů a rozhodl se napsat pokračování. Dobrodružné pátrání po stopách mimozemské rasy i tentokrát vychází v nakladatelství Jiří Šandera.

Katka, Bára, Honza a Monika se v prvním díle snažili objasnit, zda sen, který se Katce zdál o tom, že je jejich třídní mimozemšťan, je pravdivý. Za rok, až bude měsíc v novu, přiletíme znovu, takový dostali příslib. Nastává nový školní rok a s ním mnoho dalších nečekaných záhad a zmizení.

Naše ústřední parta vypravěčů se rozrůstá o Frantu, Standu, Kristýnu, Tomáše a několik členů učitelského sboru. Více než sledování mimozemšťanů a odkrývání informací souvisejících s nimi dochází k záhadným zmizením osob a pátraní po nich. Vše jsou ale spojené nádoby a na místě jsou obavy, zda se neobjevili i „zlí mimozemšťané“.

Krátké kapitoly nás tentokrát ze školních lavic přivádí více do přírody. Do textu jsou šikovně zakomponované fyzikální zákony, poznatky z astrologie a jiných matematických a přírodních disciplín.

Zatímco Katce bylo hřmění a blýskání na obloze nepříjemné, Bára byla ve svém živlu a nadšeně sdělovala: „Já se na to ráda dívám. Mně se to zdá zajímavé. A všimni si, Kači, že pokaždé jde napřed blesk a teprve po něm hrom.“ To už nemusela ani dodávat, protože se znovu zablýsklo a hned nato uhodil hrom tak mocně, že v místnosti poskočily nejen židle a stůl, ale dokonce i skříně plné oblečení. „To jsme se přece učily ve fyzice, Barčo, to je proto, že rychlost světla je větší než rychlost zvuku. Ale nemusím si to ověřovat na vlastní kůži.“ (str. 43 a 44)

Jazykem je obecná čeština, jež je hrdinům i čtenáři blízká. Souvětí nejsou nikterak složitá a velké množství postav umožňuje mnoho rozdílných úhlů pohledů a pestré množství zážitků. Duch knihy je protkán velkým dobrodružstvím, přátelstvím, spoluprací a trochu nostalgickým nádechem, kdy u lidí převažovaly pozitivní vlastnosti a za to negativní se dokázali omluvit.

Jako i v prvním díle se dočkáme zajímavých dialogů, akurátního popisu a svižného čtecího tempa. Překvapivé dějové obraty a konečné rozuzlení. Nenásilné, a přesto podprahově velmi silné výchovné aspekty, řada odkazů, přísloví a pořekadel. Ucelený příběh, který zároveň naskýtá možnost pokračování. Autorovi se podařilo navázat na tradici klasických dobrodružných příběhů a zároveň k tomu přidat atraktivitu i pro dnešního čtenáře. Nebrání se využití moderních technologií, ale nedává jim velký důraz. Ten klade na lidskou spolupráci.

I tentokrát se na ilustracích podílela Kamila Pokorná a celou publikaci velmi pozvedla. Dětská kniha bez ilustrací zdaleka neudělá takový dojem jako ta s ilustracemi. Doprovodné, celostránkové i několik dvoustran dovedla krásně propojit s příběhem. Obecně celková grafická podoba je skvělá, hraní s textem, fonty a různými vzkazy opravdu upoutá zrak, a tak i čtenářovu pozornost.

Oproti prvnímu dílu se výrazně rozšířil i počet stran. Trošku mě mrzelo, že ústřední parta byla rozšířena o tolik dalších postav a vyprávění někdy bylo trošku hektické. Spíše bych ubrala, ale chápu, že pro konečnou pointu to mělo svůj smysl. Po obsahové a formální stránce však nemám co namítnout, další z knih pro děti, která je může obohatit i něčím navíc.

Doporučuji všem čtenářům bez rozdílu věku. Ti starší se nudit nebudou a pro ty menší je to nejen poutavá dobrodružná kniha, ale i prostor k získání rozličných znalostí. Otázkou zůstává, bude existovat další pokračování? Protože materiálu ke zpracování zůstalo stále dost.

V loňském školním roce se čtveřici kamarádů Katce, Honzovi, Monice a Báře změnil život. Začalo to Katčiným snem o tom, že jejich třídní je mimozemšťan, a končilo možností odletět na planetu Majusa. Šanci nahlédnout pod pokličku života mimozemské civilizace sice promarnili, ale mimozemšťané jim zanechali vzkaz:
KDYŽ BUDE MĚSÍC V NOVU, PŘILETÍME ZNOVU!

Po prázdninách se děje ve škole jedna záhada za druhou. Kam všichni mizí? A proč? Setkají se ještě někdy? Nemají v tom prsty mimozemšťané? Kdo z nás si někdy nepoložil otázku: Existuje život ještě jinde než na Zemi? Náš čtyřlístek je o tom přesvědčen. Pouští se do nebezpečného pátrání po zmizelých. Netuší ovšem, že v tom není sám. V napínavém pokračování úspěšné knihy ze školního prostředí se dozvíte, jak šalamounsky to dopadne. Chytnou tentokrát příležitost odletět na cizí planetu za pačesy?

Nakladatelství: Jiří Šandera
Ilustrace: Kamila Pokorná
Žánr: dobrodružné, pro děti