Recenze: VRAŽDA NENÍ HRA (Jitka Ludvíková)

 Hra na vraždu


Nebyl sám, kdyby se mu udělalo zle, někdo by mu pomohl. Proč by mu ale mělo být zle? Je zdravý jako řípa, když odcházel z domu, byl v nejlepší síle a i v dobré náladě. Nebo něco přehlédla? Nevysílal k ní varovné signály? Ne. A jí by rozhodně něco takového neuteklo. Hovory o všem možném tráví denně hodiny. Jsou svoje vrby, které už mají větvě i kořeny tak pevně propletené, že není jasné, kde jedna končí a druhá začíná. Jsou spřízněné duše. (Str. 97)

Recenzní výtisk mi byl poskytnut v rámci spolupráce s knihkupectvím Luxor za účelem recenze.


Poklidný předvánoční čas je narušen znepokojivým nálezem velkého množství krve u místního kostela, tělo však v nedohledu. Kriminalistický tým v čele s Reném Kašmírem se ještě nestačí vzpamatovat a druhé místo činu, rovněž bez mrtvoly, je na světě. Nakonec objeví dokonce více než jednoho nebožtíka... Po objevení mrtvých nejsou zprvu policisté o nic moudřejší. Mají tyto dva případy souvislost? 

 

Třetí pokračování série s oblíbenými jindřichohradeckými policisty nás přivádí opět do zimního období. Závěje sněhu ztěžují práci kapitánům Liškové a Kašmírovi a především soudní patoložce Hrochové. Korpulentní padesátnice, jež pro ostřejší slovo nejde daleko, maskuje svůj jemnocit sarkasmem. Parta spolupracovníků, kteří dokáží vtipkovat i v děsivých situacích, trefně odlehčuje temnou atmosféru. Magda Lišková je ambiciózní třicátnice, jež prací žije a pro spravedlnost je ochotna udělat téměř cokoliv. Promiskuitní uvažování a horká hlava jí komplikují život. René Kašmír tvoří protipól k divoké Magdě, je klidný, systematický a praxí ostřílený. Trpělivosti ho naučily i jeho čtyři děti. Znalosti o rodinném zázemí vyšetřovatelů čerpáme z dílů minulých. Čtenářský požitek prohloubí, ovšem i bez nich si ho vychutnáte naplno.

Dynamický text je rozdělen kapitolami označenými přesnou datací. Celý děj se odehraje během třinácti dnů v prosinci. Přesná časová osa realisticky ukazuje kriminalistické techniky krok za krokem. Užitým jazykem je spisovná čeština přecházejí do obecné varianty v uvěřitelných dialozích. Všudypřítomné, dnes hojně používané anglicismy jsou samozřejmostí. Mravenčí práce forenzních specialistů a detaily ze soudního lékařství formují osu příběhu. Nedržíte v ruce detektivku plnou potoků krve, ovšem děsivé momenty na myslivecké čekané mohou zasáhnout slabší povahy.  

Zpočátku můžete mít problém s orientací mezi postavami. Negativně lze vnímat nekonzistentnost v oslovování, někdy je užito pouze křestní jméno a jindy příjmení. Vyprávění v er-formě střídá scenérie jako ve filmu. Chronologický rámec je roztříštěn několika flashbacky z večera mordu. Dílo nese thrillerové prvky a napětí by se dalo krájet. Nic není napsáno náhodou a pozorné čtení se vyplatí. Devízou je mistrná nepředvídatelnost. Když už se budete domnívat, že jste na vraha kápli, Ludvíková vás vyvede z omylu. 

Charaktery jsou plastické, výjimku tvoří pouze Roman, který leze na nervy kolegům a bude i čtenářům. Je vylíčen coby prostořeký lenoch s příliš velkým sebevědomím. Neumí být týmovým hráčem. Ostatní protagonisté nás nechají nahlédnout do hlavy o něco méně než v předchozích knihách, což nevadí. Více prostoru je věnováno samotnému vyšetřování a detailnímu osvětlení událostí vedoucích k hrůzným zločinům. 

Autorka se dotýká aktuálních společenských hrozeb – problematiky deepfake videí a nebezpečí užívání sociálních sítí. Nechvalně proslulé TikTok  výzvy často vedou k neštěstím. Originálně zakomponovaná tematika Murder mystery (společenská aktivita smívající rozdíl mezi společenskou hrou a večírkovou zábavou) navozuje dojem klasické krimi zápletky. Ostatně název odkazuje na nestárnoucí tvorbu Agathy Christie. Filozofické úvahy o morálním kodexu a faktu, že každý jedinec má cenu za kterou zhřeší, jsou vítaným zpestřením. Katarzí a emocemi nabitý závěr je třešinkou na pomyslném dortu.

Doporučuji fajnšmekrům daného žánru hledajícím odlišný, chytrý počin s přesahem, na nějž se nezapomíná. Plusové body sbírá i sympatický a různorodý tým vyšetřovatelů, kteří se skvěle doplňují.

Rodačka z Jindřichova Hradce Jitka Ludvíková je právničkou. Od nudného psaní smluv utíkala ke knihám. Debutovala humoristickým románem Zkrocením mlsného muže (2015). Za Srdce z ledu (2023) získala 2. místo v Ceně Jiřího Marka. Na projektu jsme recenzovali Chcípneš (2024).

Ludvíková se právem zařadila mezi mé oblíbené spisovatelky, inteligentní zápletka a současný narativ rizik technologií mě nadchl.

Závěrečné hodnocení: 95 %


Úspěch. Peníze. Zrada. Vánoční večírky. Zima a koleje zapadané sněhem. Hvizd kulek. Světla a ozdoby v ulicích. Vůně punče. Jenže pro jindřichohradecké vyšetřovatele Kašmíra a Liškovou nejsou svátky časem klidu. Místo předsváteční pohody čelí sérii znepokojivých nálezů. Místo činu i stopy mají, ovšem chybí jim jeden podstatný detail – tělo. A když už se vyšetřování konečně pohne kupředu, objeví se další případ. Zase stejné schéma – další místo činu, další prázdné místo, kde měla ležet mrtvola. Všechno do sebe postupně zapadá, ale možná až příliš pomalu. Jen vrah ví, co se doopravdy stalo. 

Nakladatelství: Kalibr
Rok vydání: 2025
Žánr: detektivka
Série: Kašmír, Lišková - 3.díl
Počet stran: 424
Vazba: Pevná, vázaná



Komentáře