Hra na vraždu
Nebyl sám, kdyby se mu udělalo zle, někdo by mu pomohl. Proč by mu ale mělo být zle? Je zdravý jako řípa, když odcházel z domu, byl v nejlepší síle a i v dobré náladě. Nebo něco přehlédla? Nevysílal k ní varovné signály? Ne. A jí by rozhodně něco takového neuteklo. Hovory o všem možném tráví denně hodiny. Jsou svoje vrby, které už mají větvě i kořeny tak pevně propletené, že není jasné, kde jedna končí a druhá začíná. Jsou spřízněné duše. (Str. 97)
Recenzní výtisk mi byl poskytnut v rámci spolupráce s knihkupectvím Luxor za účelem recenze.
Poklidný předvánoční čas je narušen znepokojivým nálezem velkého množství krve u místního kostela, tělo však v nedohledu. Kriminalistický tým v čele s Reném Kašmírem se ještě nestačí vzpamatovat a druhé místo činu, rovněž bez mrtvoly, je na světě. Nakonec objeví dokonce více než jednoho nebožtíka... Po objevení mrtvých nejsou zprvu policisté o nic moudřejší. Mají tyto dva případy souvislost?
Třetí pokračování série s oblíbenými jindřichohradeckými policisty nás přivádí opět do zimního období. Závěje sněhu ztěžují práci kapitánům Liškové a Kašmírovi a především soudní patoložce Hrochové. Korpulentní padesátnice, jež pro ostřejší slovo nejde daleko, maskuje svůj jemnocit sarkasmem. Parta spolupracovníků, kteří dokáží vtipkovat i v děsivých situacích, trefně odlehčuje temnou atmosféru. Magda Lišková je ambiciózní třicátnice, jež prací žije a pro spravedlnost je ochotna udělat téměř cokoliv. Promiskuitní uvažování a horká hlava jí komplikují život. René Kašmír tvoří protipól k divoké Magdě, je klidný, systematický a praxí ostřílený. Trpělivosti ho naučily i jeho čtyři děti. Znalosti o rodinném zázemí vyšetřovatelů čerpáme z dílů minulých. Čtenářský požitek prohloubí, ovšem i bez nich si ho vychutnáte naplno.
Dynamický text je rozdělen kapitolami označenými přesnou datací. Celý děj se odehraje během třinácti dnů v prosinci. Přesná časová osa realisticky ukazuje kriminalistické techniky krok za krokem. Užitým jazykem je spisovná čeština přecházejí do obecné varianty v uvěřitelných dialozích. Všudypřítomné, dnes hojně používané anglicismy jsou samozřejmostí. Mravenčí práce forenzních specialistů a detaily ze soudního lékařství formují osu příběhu. Nedržíte v ruce detektivku plnou potoků krve, ovšem děsivé momenty na myslivecké čekané mohou zasáhnout slabší povahy.
Zpočátku můžete mít problém s orientací mezi postavami. Negativně lze vnímat nekonzistentnost v oslovování, někdy je užito pouze křestní jméno a jindy příjmení. Vyprávění v er-formě střídá scenérie jako ve filmu. Chronologický rámec je roztříštěn několika flashbacky z večera mordu. Dílo nese thrillerové prvky a napětí by se dalo krájet. Nic není napsáno náhodou a pozorné čtení se vyplatí. Devízou je mistrná nepředvídatelnost. Když už se budete domnívat, že jste na vraha kápli, Ludvíková vás vyvede z omylu.
Charaktery jsou plastické, výjimku tvoří pouze Roman, který leze na nervy kolegům a bude i čtenářům. Je vylíčen coby prostořeký lenoch s příliš velkým sebevědomím. Neumí být týmovým hráčem. Ostatní protagonisté nás nechají nahlédnout do hlavy o něco méně než v předchozích knihách, což nevadí. Více prostoru je věnováno samotnému vyšetřování a detailnímu osvětlení událostí vedoucích k hrůzným zločinům.
Autorka se dotýká aktuálních společenských hrozeb – problematiky deepfake videí a nebezpečí užívání sociálních sítí. Nechvalně proslulé TikTok výzvy často vedou k neštěstím. Originálně zakomponovaná tematika Murder mystery (společenská aktivita smívající rozdíl mezi společenskou hrou a večírkovou zábavou) navozuje dojem klasické krimi zápletky. Ostatně název odkazuje na nestárnoucí tvorbu Agathy Christie. Filozofické úvahy o morálním kodexu a faktu, že každý jedinec má cenu za kterou zhřeší, jsou vítaným zpestřením. Katarzí a emocemi nabitý závěr je třešinkou na pomyslném dortu.
Doporučuji fajnšmekrům daného žánru hledajícím odlišný, chytrý počin s přesahem, na nějž se nezapomíná. Plusové body sbírá i sympatický a různorodý tým vyšetřovatelů, kteří se skvěle doplňují.
Rodačka z Jindřichova Hradce Jitka Ludvíková je právničkou. Od nudného psaní smluv utíkala ke knihám. Debutovala humoristickým románem Zkrocením mlsného muže (2015). Za Srdce z ledu (2023) získala 2. místo v Ceně Jiřího Marka. Na projektu jsme recenzovali Chcípneš (2024).
Ludvíková se právem zařadila mezi mé oblíbené spisovatelky, inteligentní zápletka a současný narativ rizik technologií mě nadchl.
Závěrečné hodnocení: 95 %

Komentáře
Okomentovat