Mozaika propletených vztahů
Pod okny houká sanitka. Zase někoho přivezli. Slyším tramvaj v celou. Bude večeře. Už to mám v malíku. Mým rajónem je podolská porodnice, oddělení pro riziková těhotenství. Další den mám za sebou, mumlám si pro sebe a škrtám políčko v kalendáři na nočním stolku. Jsem tu už 150 dní. (Klára, str. 5)
Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.
Chci zakoupit tento titul!
Kateřina Kubalová ve svém románu Lásky z nemocnice rozehrává spletitý příběh několika rodin, jejichž osudy se protínají především v nemocničním prostředí.
V centru dění stojí těhotná Klára, která se rozhodla vychovávat své dítě sama. Její matka Věra se ji snaží podporovat, i když sama balancuje mezi nemocnou matkou, domácností a odcizeným manželem Radkem. Ten zase nachází únik v náruči mladé kolegyně, ilustrátorky Elišky. Klářin bývalý partner Petr, úspěšný moderátor, je zahlcen kariérou a nedokáže se postavit realitě, že jeho otec František umírá. Vedle nich stojí Eva, která i přes dávno nešťastné manželství denně dochází za svým umírajícím mužem…
Všechny tyto linky se vzájemně proplétají, ať už více, či méně, a skládají dohromady mozaiku životních dramat, v nichž se odráží láska v jejích nejrůznějších podobách – partnerská, rodičovská i ta nenaplněná.
Musím dneska s Klárkou konečně probrat ten porod. I na ten už mám plán. Vůbec nechápu, že se o to nezajímá. Vždyť bude rodit za pár týdnů. (Věra, str. 55)
Knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis a jedná se o první autorčin počin pro dospělé, přestože za sebou má již slušnou řádku titulů pro děti. Na necelých dvou stovkách stran se jí podařilo vystavět promyšlený text, který se čte snadno a rychle, zároveň však zanechá hlubší dojem.
Děj není lineární, spíše se skládá z kapitol věnovaných jednotlivým postavám, po nichž jsou pojmenované. Každá přináší jiný úhel pohledu na stejné události, čímž se postupně odhaluje celková síť vztahů. Tento princip připomíná oblíbené filmy jako Láska nebeská či Na sv. Valentýna, což jistě potěší fanoušky střípkovitých, leč propojených vyprávění.
Jak pestrobarevná obálka od Adriána Macho a Ivana Juríčka, tak i samotný název by mohly svádět k představě odlehčené četby, nicméně atmosféra je místy vskutku až tísnivá – nemocnice je totiž nejen kulisou, ale stává se také místem, kde hrdinové ztrácejí i nacházejí sílu. Přesto knížka není jednostranně smutná: kromě bolesti a ztrát zde najdeme též něhu, porozumění a chvíle naděje. Vedle nemocničních chodeb a pokojů se podíváte i do jednotlivých domácností nebo letmo nakouknete do moderátorského zákulisí.
Protagonisté jsou vykresleni věrohodně a plasticky – především díky vypravování v ich-formě přítomného času – a čtenáři v nich snadno poznají kousek sebe nebo svých blízkých. Klára působí křehce, ale i rozhodně. Věra je typem ženy, která se snaží zlepšit všechno – dceru, manžela, domov – a přitom se sama vyčerpává. Radek balancuje mezi rezignací a touhou ještě něco v životě zažít. Petr je zasažen rozpolceností mezi úspěchem a rodinou a Eva mezi povinností vůči manželovi a touhou začít se konečně vracet ke svému snu z mládí. Nejproblematičtější je František, jehož charakter je nejméně sympatický, nicméně i jeho chování má někde kořeny.
Tím, že spisovatelka dává osobitý hlas každému z nich, působí jejich líčení autenticky a umožňuje to nahlédnout do jejich niterných světů. Jejich přítomné okamžiky jsou tu a tam protkány fragmenty z minulosti, díky čemuž se nám naskytuje možnost poznat je o to blíž.
Stojím pod proudem horké vody a myslím na to, co mě čeká. Pochybnosti jsem zaplašil během uplynulých dní. Věra zase lítala jako tryskomyš a já za ní vlál jako užitečnej idiot. Eliška si mě aspoň vyslechne. (Radek, str. 88)
Styl psaní je lidský, čtivý a svižný, bohatý na krátké věty a úderné dialogy, což vedle dramatických epizod ústředních aktérů vnáší do počinu jakýsi pocit uvolněnosti. Kateřina Kubalová dokáže velmi dobře vystihnout emoce, náladu i jemné psychologické nuance.
Vyprávění má dynamiku, ale nechává též prostor k zamyšlení. Text je přístupný i publiku, které preferuje spíše jednodušší jazyk. Spisovnost vyvažují výrazy z obecné češtiny, ale působí to přirozeně. Bohužel se občas objevují pravopisné chybky a překlepy (chybějící uvozovky apod.), což může někoho pří čtení rušit. Nejedná se však o zásadní nedostatek, jenž by srazil hodnotu příběhu, spíš o nešťastnou redakční slabinu.
Závěrem lze říct, že Lásky z nemocnice nejsou lehkou romancí, jak by se dalo dle názvu či přebalu očekávat. Jde o citlivě napsané rodinné drama, jež se dotýká života samého v jeho radostech i bolestech. Dílo nabízí sondu do lidských vztahů, které jsou komplikované, plné chyb, ale také naděje. Doporučila bych ji čtenářkám, které hledají psychologicky laděnou četbu s reálnými postavami a skutečnými emocemi a které se nebojí čelit těžším tématům.
Kateřina Kubalová vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK a od roku 2005 působí v Českém rozhlase, kde vede pořad Až na dřeň. Za dokument Manuál na sebe o ADHD v dospělosti získal ocenění Vládního výboru pro zdravotně postižené. Kromě rozhlasové práce píše knihy pro děti (Plašmyška, Pohádky příšerné o příšerách aj.), spolupracuje s Českou televizí a vede obecní zpravodaj. Žije na vesnici se svým manželem a čtyřmi dětmi.
Subjektivní názor: Musím přiznat, že mě tahle knížka opravdu příjemně překvapila. Čekala jsem spíš oddechovou romantiku, ale dostalo se mi čtivého, a přitom krásně propleteného počtení. Bavilo mě sledovat, jak jednotlivé osudy so sebe postupně zapadají jako puzzle a jak autorka dokáže zachytit obyčejné lidské pocity v jejich nejpravdivější podobě. Přestože jde o útlé vypravování, zůstalo ve mně ještě dlouho po dočtení.
Závěrečné hodnocení: 82 %
Klára leží v porodnici. Na oddělení rizikového těhotenství čeká narození dítěte, které se rozhodla vychovávat sama. Proč odešla od jeho otce a jak s tím vším souvisí František, který v jiné nemocnici umírá? Potom je tu Klářina maminka, která do porodnice pravidelně dochází, aby se postarala o svou dceru, ačkoliv je pro ni každá návštěva nemocnice bolavá. A pak je tu otec Klářina dítěte, ambiciózní moderátor Petr… Svižně napsaná romance autorky dětských knih zaujme věrohodně vykresleným prostředím nemocnice, živými dialogy a citlivě popsanými vztahy mezi hlavními hrdiny.
Nakladatelství: Cosmopolitan
Rok vydání: 2025
Obálka: Adrián Macho a Ivan Juríček
Žánr: romance
Počet stran: 200
Vazba: brožovaná s chlopněmi
Komentáře
Okomentovat