Mezigenerační střety na pozadí klimatické krize
Vladimírův zájem o živé příbuzné povadl, na další prosby o pomoc není zvědavý. Rozhodne se vydat na půdu příbuzných zesnulých. Nachystá si údaje čtyř otcových prarodičů a znovu se začne proklikávat matrikami. Procházení záznamů hodnotí jako ideální trénink pro své pocuchané neurony. Zase se mu roztáčejí kolečka, proniká do něčeho nového, duch si klestí cestu džunglí informací, ten pocit miluje. (citace z osmnácté kapitoly, 0:34)
Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství OneHotBook.
Chci zakoupit tento titul!
Počin sleduje tři členy jedné rodiny – dědečka, otce a dceru, potažmo vnučku. Během období pandemie dochází ke střetu jejich životních hodnot a ideálů. Každý z nich má svou pravdu a způsob, jakým nahlíží na svět. Ačkoliv často vzájemná komunikace selhává a nedaří se najít kompromis, vždy drží při sobě. Hlavně ve chvílích nouze.
Děj se odehrává v současnosti, občas se objeví časové proskoky do dávné minulosti a do ještě vzdálenější budoucnosti. Tyto krátké úseky mohou nejprve způsobit chaos, ale po závěrečném rozuzlení jakkoliv zdánlivě samostatná epizoda získá logiku a zapadne do celkového konceptu. Tempo je velmi pomalé, spíše než na dramatické příhody se vyprávění zaměřuje na osobní postoje a konverzace.
Autor bravurně pracuje s jazykovou výbavou. Kousavé dialogy mezi příbuzenstvem tvoří efektivně, používá přímé interakce bez zbytečného patosu a díky tomu docílil autentičnosti. Mluvu přizpůsobuje jednotlivým postavám, a tak se v textu kříží různorodé lingvistické vrstvy. Juliino mládí a život za hranicemi vytváří místo pro neologismy a anglicismy. Táta zase sem tam uplatňuje „ajťácký“ slang. Věrohodnost vyjadřování pozitivně dokresluje situační humor, nadsázka a ironie.
Kašpárek román vystavil na třech základních tematických pilířích. Těmi jsou konspirace, technologie a klimatický aktivismus. Ač se mohou na první pohled zdát sebeodlišnější, právě vznikající třecí plochy a kontrast, který mezi nimi panuje, je důležitým aspektem celého díla. Další zvolené motivy jako mezilidské vztahy, klimatická úzkost nebo koronavirus odrážejí aktuálnost nynějšího českého smýšlení.
Spisovatel nikde nemoralizuje. Dává všem aktérům prostor k vyjádření vlastního názoru, a i když leckdy vyznívá hloupě, nikterak ho neshazuje a všechny emociální výlevy jsou řazeny na stejnou úroveň. Některé pasáže jsou až moc filozofické, to může určitému typu čtenářům vadit.
Propracovanost ústředních hrdinů je na znamenité úrovni. Všichni tři nesou výrazné znaky své generace a jsou tedy schematicky snadno zařaditelní. Což je souběžně plus i mínus, protože jejich odlišnosti jsou skvělým zdrojem k vášnivým debatám, ale zároveň se nikam nevyvíjí a zůstávají ve stejné škatulce.
Vladimír starší spadá pod označení boomer. Živil se coby tělocvikář, nyní odpočívá v důchodu. Má neochvějný strach ze současného lidstva, jemuž prostě jednoduše nerozumí. Obavy a osamělost skrývá za ješitnými poznámkami, řetězovými e-maily a konspiračními teoriemi. Možná vzhledem k tomu stále žije jednou nohou v historii, vrací se myšlenkami k socialismu, kde měli všichni všechno a nemuseli mezi sebou bojovat o postavení ve společnosti. Není zlomyslný, jenom netaktní a chybí mu empatie.
Mladší Vláďa je IT specialista ve středních letech. Má tendenci nastalé události analyzovat, mít na vše tabulky a řídit se podle návodu. S tím souvisí záliba v tvorbě rodokmenů. Tudíž přehnaná racionalita podněcuje to, že si neumí poradit s emocemi, což ho oddaluje od jediného dítěte. Dospěl v době nejryzejšího kapitalismu a podařilo se mu vlastní pílí vypracovat se do manažerské pozice ve firmě zabývající se leteckým průmyslem. Práce ho baví a čím je nešťastnější v osobní sféře, tím více do ní investuje.
Julie se stala prototypem mileniálky a z psychologického hlediska je nejkomplexnější postavou. Studuje v zahraničí a největší starost jí dělá, do jakého pekla se planeta řítí. Odmítá zkáze přihlížet, a proto se sama aktivně zasazuje o zlepšení životního prostředí. Sama ale nic nezmůže, problém vnímá spíše jako kolektivní selhání, pročež apeluje na své dva jediné mužské příbuzné, aby jí s proměnou pomohli. Oplývá chytrostí, ale přitom trpí úzkostí, nespavostí a emocionální přetížeností, protože chápe, že jsme na pokraji ekologického kolapsu.
Audiokniha je zpracována výborně. Načetl ji Saša Rašilov a svého úkolu se zhostil se ctí. Dynamický přednes a příjemná barva hlasu znásobují zážitek. Vcelku nezajímavá hudba mezi kapitolami je pouhým doplňkem a nikterak nezasahuje do poslechu.
Michal Kašpárek je novinář a překladatel. Absolvoval obory Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury, Mediální studia a žurnalistika na Masarykově univerzitě v Brně. Píše články a recenze pro server Finmag, od roku 2017 do roku 2020 byl dokonce šéfredaktorem. Fosilie je jeho literární prvotinou.
Po audioverzi obvykle sahám až ve chvíli, kdy mám přečtenou tištěnou podobu. V tomto případě to bylo poprvé, co jsem dosud příběh neznala. Nejprve jsem měla mírné obavy, jestli mi neuniknou důležité detaily. Nakonec jsem byla mile překvapena, jak snadno se počin poslouchal.
Závěrečné hodnocení: 83 %
Interpret: Saša Rašilov
Komentáře
Okomentovat