Recenze: VLK (František Kozmon)

 Mafiánská minulost věští mafiánskou budoucnost...

Je těžký udržet si lidskost a uvědomovat si, že každej život má cenu. Ale má, na to nesmíme zapomínat. Už si přesně nepamatuju, jak to řekl, ale tenkrát jsem mě pocit, že poslouchám největší životní moudro. (str. 235)


Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Vyšetřovatel Marek Wolf dostane anonymní e-mail s fotkou brutálně zavražděného muže. V popisku je výzva, že pokud chce znát pravdu o svém otci, musí se vrátit do Montrealu... Marek v Kanadě žil dlouhých deset let. Loni dal výpověď na ředitelství a bez rozloučení odešel od spolupracovníků i šéfů. Náhlý návrat vzbudí rozruch i podezření a ve městě začnou přibývat vraždy... Podaří se Markovi najít pachatele a očistit si jméno v očích kolegů? 

Čtvrté pokračování série využívá opět název zvířete a i tentokrát to má prozaický důvod, který nelze spoilerovat. V českém předkladu vyšel pouze díl třetí s názvem Kukačka, jenž jsme na projektu již recenzovali. Dá se číst samostatně, ale až jej okusíte, nebudete chtít přestat. Návaznost je tedy minimální, ovšem některé detaily Markovy minulosti by vám zůstaly skryty a povahové vlastnosti by vám mohly připadat protivné, ale mají svůj původ.

Knižní koncept je rozdělen do dvou časových os. První, současná s Markem Wolfem, se datuje se od února do dubna 2017. Ve druhé se vracíme do března 1979. Z počátku bezejmenný vypravěč nám pomalu odhaluje události až do dubna 1983. Rozličná údobí jsou hnacím motorem vyprávění. Zatímco optika Marka je psaná klasicky v er-formě, minulost užívá ich-formu a podporuje tak dynamiku a autentičnost. Textu dominuje hovorová čeština. Jazyk je prostý bez složitých větných konstrukcí a vleklých popisných pasáží.

Stěžejní linku vedle detektivního pátrání tvoří touha Marka Wolfa zjistit něco více o tátovi. Pracoval jako policista a již dávno zemřel. Marka vychovávala matka, se kterou má komplikovaný vztah, o němž se ve Vlkovi příliš nedozvíme. Z Kukačky víme, že jako malý se o sebe musel často starat sám a máma neoplývala láskyplnou náručí. Také další hlavní aktéři stojí za pozornost. Například nájemný zabiják Turini, nešťastnou láskou zlomený chlap. Turiniho postava nutí k zamyšlení, že vrah nemusí být zrovna psychopat, ale nepříznivé okolnosti ho dostaly na šikmou plochu. Zde se opět projevuje, že týrání v dětství se s námi táhne celý život. Turiniho osud lze brát jako paralelu k Markovu – ten si sice zvolil cestu dobra, ale rovněž má problém s nastavením morálních mantinelů. Benji, synovec kápa Rizza, touží po ocenění strýce, avšak postrádá potřebnou odvahu i inteligenci. Ženské charaktery hrají epizodní role. Emancipací nabitá chladná šéfka Nora, Esmé Martínezová využívající prospěchářsky své ženské zbraně a tichá policistka Olivia trpící syndromem hodné holky s nedostatkem asertivity. Až na Noru jsou pouze šablonovitě nastíněné.

Lokalizace Montrealu je tak věrohodná, že slovenské příjmení na obálce vzbuzuje údiv. Svižný příběh je jako z pera předních zahraničních literátů. Tento fakt může být brát negativně i pozitivně, někteří by mohli kulisy našich bratrů postrádat. 

Hlavní hrdina Marek Wolf je pro okolí záhadou, soukromí si střeží. Čtenářům však dovoluje nahlédnout do nitra. Ukrývá zraněného chlapce poznamenaného chladným rodinným prostředím

Detektivka slibuje ovzduší italské mafie a anotaci dostojí. Klan rodiny Rizzů si podmaňuje Montreal každým dnem více, ale v patách jim stojí drsná konkurence Mexičanů Mendezových. O krvavé souboje kartelů a úkladné mordy není nouze. Vlk je žánrově na pomezí krimi a akčního thrilleru. Kanadské podsvětí je vykresleno v těch nejtemnějších barvách i s dramatickými dějovými zvraty.

Celkový dojem lehce kalí klišoidní pasáže, kde je zjevná inspirace typickými mafiánskými narativy  střelnou ránu ošetřuje veterinární lékař či domluvený sňatek, jenž má zvýhodnit tržní pozici. Nepřijdeme ani o zakázanou lásku, která bude po zásluze potrestána.

Pokud prahnete po mafiánských příbězích, sáhněte spíše po Černé hře a Černém roku od Jozefa Kariky, mapujících vzestup a pád bossů ze Slovenska. Vlka doporučuji milovníkům drsnějších, krvavých až téměř filmových přestřelek.

Rodák z Nitry František Kozmon vystudoval mediální komunikaci v Trnavě a pracuje jako šéfredaktor televizního webu v Bratislavě. Již od dětství toužil po umělecké dráze spisovatele. Na literární scéně debutoval Posledným prípadem kapitána Čontoša (2014).

Leč mám ráda drsné kulisy našich sousedů, užila jsem si Markův případ z Montrealu na výbornou. Kozmonovi se podařilo udržet si kvalitu předchozí Kukačky a nezabřednout ve stereotypu.

Závěrečné hodnocení: 75 %


Anotace:
Když policejní vyšetřovatel Marek Wolf před rokem a půl opustil Kanadu a vrátil se na Slovensko, byl přesvědčený, že tuto kapitolu svého života už definitivně uzavřel. Jenže pak mu neznámý vrah pošle fotografii z místa činu se vzkazem: „Chceš znát pravdu o svém otci? Musíš se vrátit do Montrealu.“

Tamějšímu podsvětí kdysi vládl mafián Anthony Rizzo. Ty časy jsou dávno pryč, Rizzo je za mřížemi a jeho poskoci se rozprchli. Po letech vycházejí na povrch staré hříchy a na vrahově seznamu přibývají oběti. Vraždy se na první pohled zdají nesouvisející, ale Marek odhaluje, že všechny oběti pracovaly pro starého mafiána. Co má s tím vším společného jeho otec a jaká je pravda, kterou o něm ví jen vrah? Wolf si uvědomuje, že spěchá do nastražené pasti, ale nemůže si pomoci. Nezastaví se, dokud neodhalí pravdu. Ta ho však může stát život.

Vychází v překladu Ľubicy Hricoviniové. 


Nakladatelství: Metafora
Série: Marek Wolf (4.)
Rok vydání: 2025
Žánr: detektivka
Počet stran: 368
Vazba: brožovaná

Komentáře