Recenze: PROMRHANÁ NĚHA (Jan Šimek)

Za štrejchnutí šel bych světa kraj…

Takový je to tedy pocit! Zavřel jsem slastně oči a nechal se unášet opojením, že po mém údu konečně v rytmických pohybech klouzala něčí ústa. Má iniciace byla v plném proudu a já se mohl oddávat pocitu, že jsem někým po tak dlouhé době přijímán do intimní sféry jeho existence. Téměř jsem v tu chvíli zapomněl na to, že jsem si tu službu zaplatil. Bylo to krásné. (str. 28)

Za recenzní výtisk děkuji
společnosti Euromedia Group.
Chci zakoupit titul v knihkupectví Luxor!

Dan Čimák se rozhodl sám se sebou uzavřít sázku. Do devatenácti let musí přijít o panictví. Poněvadž zbývá necelý měsíc do oslavy dvacetin a přirozené cesty se zdají být utopistické, rozhodne se využít služeb profesionálky – prostitutky. Jak (ne)dobře si vybere a zda-li to bude mít vliv na další sexuální hrátky, vám přiblíží následující čtení.

Sedm pojmenovaných kapitol ukáže nelehkou pouť mladého muže, který chce v 21. století mít pravidelný sex. Každý úsek začíná větší či menší úvahou přibližující aktuální sociopolitické dění a problémy. Prezident Trump, premiér Babiš, covid, názory společnosti apod. Dan je sice menšího vzrůstu, ale není nijak ošklivý ani hloupý. Studuje dvě vysoké školy, současně si přivydělává učením angličtiny, posléze i francouzštiny, přesto se k němu ženské pohlaví staví odmítavě. Touha je veliká, život mu utíká a kromě domácího porna začne pravidelně obrážet stánky s levnou krásou.

Styl vyprávění je originální. Přestože protagonista je samotným mluvčím, rozhodne se podat retrospektivní výpověď, tzn. reflektuje dobu od prvního styku do zhruba dvaceti pěti let. V určité části se dokonce přiznává, že sepisuje knihu, obrací se ke čtenáři, s ostatními postavami vede dialog, jak se jim román líbí. Lidový styl mísí spisovnou a nespisovnou češtinu s řadou vulgarismů. I díky ich-formě nebude nouze o řadu explicitních (ne)zdarů, frivolních myšlenek, tělesných orgánů a výměšků.

Stále jsem měl zálibu především v análním sexu a bosých nohách. Především v tom prvním jsem ale nyní začal objevovat nové hranice průmyslu. Obyčejný anál nebo anální masturbace už mi nestačily. Chtěl jsem větší penisy. Větší dilda. Víc objektů zároveň. Dvojitý anál. Trojitý anál. Gangbang s dvojitým análem. Anální fisting. Dvojitý anální fisting. Čtyřicet minut, během nichž je jedna žena bez ustání sodomizována třiceti muži, zatímco jí postupně ejakulují na obličej. Dvě ženy ležící vzhůru nohama na pohovce s konečníky roztaženými gynekologickým zrcadlem a šest mužů jim do nich postupně vypouští semeno. Injekční stříkačka s bílou tekutinou celá vstříknutá pornoherečce do zadku, aby ji mohla vypustit do sklenice na šampaňské a tekutinu vypít. Močení do análu. Většinou na závěr tvrdého gangbangu. Hentai. (str. 111)

Oceňuji, že ačkoliv je text nabitý erotikou, uchovává anatomická či v porno průmyslu běžně užívaná slova, takže nečekejte mušličku, jeskyňku, puklinku ani jiné otřesnosti. To platí i pro popis prožitku: chlap má problémy s erekcí, žena není vlhká od pohledu, a pokud ji to nebaví, tak to dá najevo. Dominuje přímost a realita, která je v běžném životě normální, ale v literatuře se s radostí přikrášluje.

Prostředí se v podstatě točí kolem návštěvy bordelů, domácí samohany, brouzdání na Tinderu či realizací skutečných rande. Kvalita podniků je různorodá, i zkušenosti budou pestré… Tempo je konstantní, silnějších okamžiků je jen pár. Pro někoho deník ztroskotance může být až moc repetitivní a časem nudný.

Na postavě Dana okusíme chlapa, jenž netrpí na první pohled žádnými anomáliemi, a přesto si nedokáže najít krátkodobý, natož dlouhodobý vztah. Autor ztvárňuje i velice aktuální adiktologické téma – závislost na on-line pornografii. Pro protagonistu se stává nekonečnou spirálou, kdy kvůli nadměrné masturbaci selhává i u prostitutek, za což se samozřejmě stydí. Opětovně padá do propasti neustálého sebeukájení, byť plánuje další placenou návštěvu, kde to zase nevychází podle jeho představ. Se ženami nedokáže zapříst konstruktivní rozhovor, s otevřeností sobě vlastní se setkává s nepochopením a odmítáním, které jen prohlubuje jeho frustraci.

Jakési nejasné vnímání jakéhosi nejasného společenského protokolu mi napovídalo, že by nejspíš bylo nepatřičné začínat soulož rovnou análním stykem. V tom jsme byli s Martinou očividně zajedno a troufám si tvrdit, že ani Ladislav Špaček by nic nenamítal, takže když mě Martina uchopila za kořen penisu, naváděla mě napřed do vagíny. Aby mi mé putování zpříjemnila, udělala druhou rukou velkorysé gesto a odklopila si košíčky korzetu, a dala mi tak pohlédnout na svá i na její oblou postavu překvapivě velká ňadra, jejichž malé bradavky se ocitly přímo před mýma očima. (str. 54)

O překlepech, pravopisných, gramatických či stylistických chybách prakticky nelze mluvit, řemeslně dobře zvládnuté. Nedostatky jsem viděla v popisu randění. V některých případech se mísila přítomnost s minulosti natolik, že čtenář mohl být zmaten. Autor např. zmiňuje, že se jedná o první rande, přitom jsme četli již o druhém. Netvrdím, že ztvárnění bylo chybné, spíš čtenářsky nepřehledné. Taktéž bych rozporovala, že studentka zdravotnické školy maturuje z fyziky a biologie. Netradičně pojatý erotický román se pro velmi úzce vyměřený rámec za chvíli bude přejídat těm, co hledají i trochu romantiky.

Cynický a citově neangažovaný gymnazista, sexuální loudil Danny Smiřický, postava a alter ego Josefa Škvoreckého. Byl inspirací pro Jana Šimka? Zakomponoval vlastní autobiografické zkušenosti? To ví jen on sám. Promrhaná něha obsahuje nemálo odkazů na literaturu, tedy možnost existuje.

Ne, to se nestalo. To se nemohlo stát. Ne, to se kurva neděje. Dvě holky z tinderu se přece nemůžou znát! Srdce mi začalo bít jako zběsilé a ledová vlna studu a znemožnění se mi těžko popsatelnou rychlostí šířila ze zadní části hrudníku až ke konečkům prstů, a kam dorazila, tam spustila záplavu ještě studenějšího potu. Ne. NE-E! V puse mi nelítostně vyschlo, ať jsem polykal, jak chtěl. CO všechno jsem měl do hajzlu ještě posrat, než bude entita rozhodující o mém osudu se ženami konečně spokojená? (str. 145-146)

Pokud se nebojíte podrobných zpráv z intimní sféry, titul nabízí z hlediska žánru osobité a originální ztvárnění. Smutné i humorné zápisky o trápení, s nímž se ztotožní nejeden dospívající. I ženy mají na okamžik příležitost nahlédnout do mužské duše a způsobu uvažování. Podaří se Danovi dosáhnout vytyčeného cíle?

Jan Šimek, pardubický rodák, vystudoval Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy obor Žurnalistika. Pracuje jako lektor anglického jazyka u Armády České republiky, zajímá se o literaturu, cizí jazyky, politické a společenské dění. Rád sleduje japonské anime, kvalitní filmy a seriály.

Ač tomuto žánru neholduji, nadmíru jsem se bavila. Oceňuji, že erotika a vulgarita nebyla účelová, ale měla opodstatnění. Přiznávám, že mi chyběl výraznější vývoj postav a monotematické motání v kruhu se postupně zajídalo. Sarkasmu, humor i beznaděj. Doporučuji napříč pohlavím. Rozhodně ozvláštní vaši standardní četbu.

Závěrečné hodnocení: 79 %

Začít sexuálně žít je pro mladého muže velká výzva v každé době. Zvlášť v druhé dekádě 21. století, kdy společnost prožívá jeden otřes za druhým a digitální svět vám deformuje vnímání vztahů natolik, že nejste schopní žádný navázat. Mladý student Dan Čimák se sice dobře orientuje v politice, zato v intimní oblasti musí čelit nejen náporu virtuálních rozkoší – ale také vlastnímu pochybnému úsudku. Hned jeho první noc se ženou se z těchto důvodů odehraje za vskutku nezapomenutelných okolností a nic nenasvědčuje tomu, že by se tragikomičnost jeho počínání měla změnit…

Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2024
Žánr: erotické zážitky