Recenze: NENÍ VŽDYCKY PŘÍJEMNÁ ZKUŠENOST BÝT DUŠEVNÍM SPŘÍZNĚNCEM, ŽE? (Assez)

Netradiční hra na kočku a myš ve fantasy podání gay vztahovky

Bylo mu zle od žaludku a někde v tom místě, kde sídlila jeho
svobodná vůle, cítil, jak něco umřelo, jak to dodýchalo, těžkopádně a
beznadějně, a dopadlo to vysílené na zem, vysublimovalo to skrze kůži
a tělesnou energii a vzalo si to s sebou veškerou radost ze života… (str. 3)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Assez.

Autorce píšící pod pseudonymem Assez vyšel pro českou scénu netradiční román – už v úvodu poznáte, že se skutečně nebude jednat o běžný počin, k čemuž v podstatě navádí i zbytečně dlouhý a špatně zapamatovatelný název. Prolog je psán stylem, který je poutavý a lehce poetický, zároveň nadbytečně složitý, zejména s ohledem na dlouhá souvětí. Těch je opravdu požehnaně a nenáročný čtenář se v nich může ztrácet. Není zrovna jednoduché se textem „prokousat“, po chvíli se může až zajídat.

Assez však záhy přechází do příjemnějšího vypravování v er-formě, které je zaměřené především na humorné, hádavé dialogy. Poměrně dlouhou dobu se vše zobrazuje jako úryvky ze života dvou mužů, kteří si jdou po krku a nemůžou se vystát, přestože spolu musí vycházet. Na první pohled zábavné, nicméně příběh se příliš neposouvá, což začne být po několika kapitolách poněkud stereotypní. Naštěstí tvůrce opět změní náhled – tentokrát více uvádí do děje. Konečně nastává skutečné dění, ovšem jen na chvíli. Koncept je sám o sobě relativně složitý, zřejmě neúmyslně vyplňovaný nadbytečnými humornými pasážemi, a komplikovaný o několik kapitol, které se vrací do minulosti, jevících se „jakoby prohozeně“. Sice to působí kreativně, ale ve finále neoslní, navíc mate. Jako by práce s textem byla na nižší úrovni a sama autorka s vyprávěním bojovala.

Benny a Troddy jsou duševní spřízněnci, kteří však spolu nemají hezký vztah, ba naopak se vyloženě nesnáší. Znají se ze školy, kde byl Benny studentem a Troddy naopak učitelem. V občasných záblescích vzpomínek máte možnost zjistit, co spolu kdysi zažili. Z počátku žijí společně v malém bytě, spí v jedné posteli. Někdy se starají o své synovce. Troddy je stále školním zaměstnancem, zatímco Benny nemá práci a zřejmě ani žádnou nehledá.

Čtenář v počátku nemá příliš možností je poznat. Vzájemná nevraživost je spíše humorná, ale nepoukazuje tolik na charaktery hrdinů. Pozdější kapitoly jsou delší a dějově aktivnější, tudíž se vyskytne i více případů, kde lze vnímat jejich osobnosti. Ovšem jestli chcete akci, příliš se jí nedočkáte. Assez se zaměřuje zejména na hlavní postavy v jejich běžném prostředí, předkládá seznámení s různými příbuznými nebo přáteli a postupně nechává klíčit i minulost.

Ačkoliv se jedná o fantasy s námětem magie, téma je užito poskrovnu. I když se dočkáme akční scény, kde teče krev a proudí kouzla, jedná se však spíše o výjimku. Čtenář má možnost setkat se také s fantastickými bytostmi, jako jsou vlkodlaci, upíři či čarodějové. Nicméně jejich druhy nehrají roli, protože neovlivňují příběh  stále působí jako lidé a stejně tak je s nimi převážně zacházeno. Nějakých nadlidských výkonů či magických scén je zkrátka minimum.

Někteří možná budou nadšení, že vše je mířené na vztah dvou mužů, jiní budou naopak postrádat celistvější verzi. Záznamy, které jsou povětšinou náhodným nahlédnutím do života Bennyho a Troddyho, jsou sice líbivé, ale můžete mít pocit, že spousta dění vám uniká – podobně jako komplexní obraz. V ohledu na ztvárnění titul nečekaně spadá do young adult, takže milostných scén se nedočkáte, ale situací s polibky samozřejmě pár bude.

Mezi negativa se postupně zapisují zejména pasáže založené na dialozích s urážlivými podtexty. Ač se jedná o kreativní urážky a pro někoho nejspíš i zábavné čtivo, děj nikterak neposouvají, spíše je lze počítat jako nadbytečné. Mnoho se z nich nedozvíme ani o hrdinech, patrně plní jen zmíněný humorný účel. Ovšem čeho je moc, toho je příliš.

Myšlenka romance o dvou mužích, kteří si k sobě ztěžka hledají cestu, protože se nesnáší, je zajímavá. Především když je okořeněná o fakt, že spolu být musí, pojí je nerozdělitelné pouto mající své zákonitosti, jež je třeba dodržovat. Jenže i přesto, že námět má skutečně potenciál, autorka se pohybuje jen po povrchu a vůbec nevyužívá možností.

Příběh bohužel není plně ukotvený a rozhodně má mezery, ani závěr nepůsobí celistvým dojmem. Přesto má dílo i kladné stránky. Všudypřítomná humornost, lehké vztahové napětí, příznivá romantika v malých dávkách… dokonce též tradiční bojování s nápadníky, které dodávají dobový šmrnc z historie.

Tato publikace je svým způsobem jakási mozaika úryvků, založená především na dialozích. Netradiční pojetí, které však spíše ubližuje, než že by dodalo přidanou hodnotu. Pravděpodobně je zaměřené zejména pro pobavení, ději však občas chybí správný posun. Přes to všechno se však dá v textu snadno orientovat a některé situace si čtenář i snadno domyslí.

Není vždycky příjemná zkušenost být duševním spřízněnci, že? je rozhodně zajímavým odrazovým můstkem. Jestli vás ponoukla má recenze k přečtení, pak věřím, že vás čtení zaujme a něco předá  i když ke spokojenosti přece jen něco chybí i přebývá. Věřím však, že Assez má co nabídnout. Pokud by se rozhodla tento počin přepsat, zaměřit se více na děj a vypilovat nedostatky, uvedla by se na tuzemské scéně jako česká Rainbow Rowell.

Autorka Assez je velká neznámá – medailonek není k dispozici. V závěru knihy je pouze poděkování, z něhož moudří příliš nebudete a musíte spokojit s faktem, že máme další spisovatelku, která je prozatím zcela tajemná a neví se o ní zhola nic. Tedy  víme, že tento literární příspěvek byl původně dárkem k výročí. Uvidíme, jestli Assez bude nakonec psát i přímo pro fanoušky.

Osobně mám pocit, jako bych četla něco zvláštního s malou inspirací v trilogii Nedej se od Rainbow Rowell. Dva, kteří se nemohou vystát, magie, šarvátky, malá či větší drama, romantika a spousta dohadů. Dialogy ne vždy byly chytlavé, někdy mi přišly úplně nadbytečné a nebavila jsem se. Jindy naopak hovořily k věci a posouvaly děj, což mě bavilo. Nejvíc se mi asi líbila část, kdy jsem měla opravdu pocit, že se něco děje a dokázalo mě to vtáhnout do příběhu. Jednalo se o tu nejdramatičtější část, také dá se říct jednu z nejdelších. Krátké texty takovou sílu zkrátka neměly a ke všemu ne vždy byly povedené. Jelikož Benny a Troddy si šli po krku skoro pořád, od začátku až do konce, narazili na spoustu různých nedorozumění, čelili přečůrávání… osobně už mě ty jejich žabomyší války moc nebavily a těšila jsem se, kdy se ten vztah posune zas někam dál. Což se vlastně stalo, ale bylo to velmi krátké a pro dospělé čtenáře nepříliš uspokojivé. I přesto mám však pocit, že tvůrce má neotřelost v krvi a s většími zkušenostmi by na české scéně mohl vyjít skutečně neodolatelný román. Doufám, že se dočkáme i dalších děl, kde bude více komplexnosti.

Závěrečné hodnocení: 60 %

Jsou jako oheň a voda, neustále jsou v sobě, upřímně se nesnáší a celou dobu netrpělivě čekají, kdy konečně Benny Sorter dokončí školu, aby se víckrát ani omylem nespatřili. Hups… tak tenhle plán nevyšel. Spojeni Lady magií se tihle dva ze dne na den stali duševními spřízněnci, a i když se jako učitel a student ve škole kouzel nesnášeli, teď spolu musejí žít. Dokáží spolu ale taky vyjít a poradit si s dalšími nástrahami společného života, aniž by se vzájemně zabili?

Nakladatelství: E-knihy jedou
Rok vydání: 2024
Žánr: LGBTQ