Recenze: NA SKOK DO AFRIKY (Zuzana Rabasová)

Pro někoho maličkost, pro jiného budoucnost

Ashu překvapilo, že má Ema doma kočku. Dokonce jí poslala i fotku jejího pelíšku a hračky. U nich měli vždycky zvířata jen venku nebo v chlívku. (str. 38)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Zuzaně Rabasové.

Ema je malá holka, které všichni říkají Em. Ve škole zrovna probírali Afriku a ona byla překvapená, že je to nejenom kontinent plný chudých lidí, ale i kolik elektroodpadu se tam vyveze. Napadne ji myšlenka: co kdyby tam poslala starý mobil a s někým se spojila? Jako doručovatele si vybere čápa, telefon mu pověsí na krk a čeká. K jejímu překvapení se někdo ozve…

Kniha neobsahuje kapitoly, ale plynoucí text, kde nám vševědoucí vypravěč představí Emu, díky níž se podíváme do daleké ciziny. V Tanzanii poznáme místní domorodce i způsob života. Dva rozdílné světy spolu komunikují a vzájemně se překvapují. Jenže nastane chvíle, kdy telefonu začne rapidně klesat baterie… Je nějaká šance zůstat ve spojení?

Titul jednoznačně neříká, z jaké země pochází Ema a není to ani podstatné. Důležitější momenty nastávají při přesunu do zahraničí. Barevný svět plný zvířat a lidí, co sice mají hluboko do kapsy, ale dovedou být přátelští. Jazyk je velmi prostý i relativně skoupý. Stránky obsahují minimum textu (jednu či dvě věty), a spíše než na důrazu na slovním vykreslení situace je publikace postavená na atmosféře a vizuálním doprovodu.

Vy máte stejné oblečení, a dokonce svetr v Africe? (str. 37)

Prostředí září teplými barvami a vy budete mít opravdu pocit, že jste zabrousili na skok do Afriky. Celostránkové ilustrace rozehrávají fantazii na plné obrátky. Na svědomí je má samotná autorka a jsou opravdu přiléhavé. Písmo je uzpůsobeno barevnému podkladu, takže chvíli je klasicky černé, jindy bílé či žluté. Svébytný je i font, jenž se mění umístěním i velikostí. Při snaze o zdůraznění se zvětšuje, případně je tučnější. Praní prádla, pavouk, žirafy, ale i cesta do vesnice či města.

Nedá se popisovat charakteristika postav či hlubší rozbor způsobu vyprávění, poněvadž hlavním cílem je nasát danou lokalitu. Pochopit, že lidé jsou svým způsobem všude stejní a spíš než hledat negativa vnímat různorodost, pestrost, originalitu a kulturní obohacení. Při čtení si uvědomíte, že nezáleží na tom, jak dlouho někoho znáte, ale že i drobným gestem můžete komukoliv velmi změnit život.

Na trhu byli hlavně Masajové se svými krávami. Ale daly se tu koupit i kozy, slepice nebo prase. (str. 76)

Čtenář může zaznamenat chybu na str. 13 (Tento nápad ji připadal skvěle šílený), případně horší čitelnost číslovaných stránek. Jedná se o drobnosti nijak nenarušující četbu ani čtenářský zážitek. Dejte na název a počítejte s letmým nahlédnutím, které rychle začne i skončí, v opačném případě budete zklamáni.

Zajímavostí je, že titul vychází z osobních zkušeností Zuzany Rabasové a jeho koupí přispějete do rozvojového fondu Bridge 4 People, věnujícího se podpoře projektů zaměřených na africké země.

Kniha je sice útlá, přesto toho hodně předá. Pokud hledáte originální projekty zaměřující se na překrásné grafické pojetí s řadou podprahových sdělení, Na skok do Afriky je správnou volbou. Zaujme malé i velké čtenáře, nabídne mnoho témat k diskuzi: je lepší materiální zabezpečení v izolaci či sociální semknutí v chudobě? Jak vnímá den Evropan oproti Afričanovi? Do jaké míry mohu drobnou měrou přispět tomu, aby byl svět lepším místem? Záležitost na pár minut, byť věřím, že se k ní budete opakovaně vracet. Ať již díky půvabným ilustracím, tak pro předaná témata.

Zuzana Rabasová se cítí být více ilustrátorkou než spisovatelkou a i na jejích dílech je to znát. Studovala stavení obor na ČVUT, v současnosti pracuje jako projektantka. Dlouhodobě se zajímá o adopci afrických dětí na dálku a podporuje tamní projekty, na něž se jezdí každé dva až tři roky podívat. Má ráda sport, kreslení a všechny další kreativní činnosti. Na kontě má dále Princ z Lumbini, zabývající se buddhismem.

Na skok do Afriky je naprosto kouzelnou publikací, osobně jsem byla nadšená. Je důkazem, že i s málem lze vyčarovat oduševnělý počin. Skutečná pastva pro oči a ještě přispějete na dobrou věc. V několika větách vystihnout obsáhlou myšlenku, tomu říkám umění.

Závěrečné hodnocení: 94 %

Publikace vznikla na základě zkušenosti autorky, která při jedné z cest přivezla do Tanzanie mobilní telefon, aby zkusila propojit venkovskou dívku se svojí dcerou. Vznikla z toho krásná živá konverzace s obrázky, videi i hlasovými zprávami a inspirace pro tento pohádkový příběh.

Kniha se snaží pomocí ilustrací přiblížit dětem život a životní priority v Africe a zároveň probudit další zájem o tento kontinent, protože jde o území s bohatou kulturou a množstvím nejrůznějších etnik, které obdivuhodně dokáží přežít i v poušti nebo vyprahlé savaně.

Výtěžek z knihy půjde do rozvojového fondu Bridge 4 People.

Nakladatelství: Sursum
Ilustrace: Zuzana Rabasová