Recenze: HRA PRO APOLLÓNA (Veronika Synková)

Romantický debut pro nenáročné

Je blázen. Bez legrace, ten kluk je normální šílenec. První, co udělal, bylo, že mě pozvracel. Pozvracel! Ještě teď, když to píšu, tomu nemůžu uvěřit. Trapné. A ještě z něj táhl alkohol. Když hodil šavli, málem jsem udělal totéž. (ukázka z 19% knihy)

Na české scéně je LGBTQ+ žánr stále opomíjený. V případě, že se vyskytne nějaký nový titul, můžete si být jistí, že pravděpodobně se o něj zasloužil začínající autor, který se nebojí trochu rozvířit vody. Někteří už se s postupem času stali stálicemi, jiní se teprve dostávají do popředí. Nejnovějším počinem v tuzemsku se u nakladatelství Solis stala Hra pro Apollóna

Kniha představuje nesnadnou životní etapu protagonisty Lukáše, který v ich-formě prezentuje své myšlenky, emoce i dění. Některé kapitoly jsou k dispozici v kurzívě, dávají možnost nahlédnout do prožitků studenta Daniela.

Jste-li nenáročný čtenář, nebudete mít se začtením problém. Náročnější si však všimne, že užitá „přespisovnost“ je spíše na škodu. Zejména pak koncept vyznívá málo uvěřitelným dojmem. Spisovně je veden celý text, což by nevadilo, pokud by až příliš zdvořile nemluvil nejprve hlavní hrdina a později se k němu nepřidali i ostatní. Jako by autorka zapomínala, za koho píše a že je třeba dodržovat nějaké povahové rysy. Slova ve stylu nepřeji si, slibuji, hraji apod. mohou četbu znepříjemnit. Během čtení můžete mezi řádky vnímat patos. Nepomáhá, že Veronika Synková občas tlačí na pilu, co se týče emocí. Práce s textem je nevyvážená, je znát, že se jedná o debut.

Synková spíše s nadhledem představuje témata, jako je divadlo, univerzitní studia, rozhýřený život vysokoškoláků, trauma ze sexu v opilosti, požití lehkých drog, znásilnění, rodinné potíže a další. Hlubší náhledy však nečekejte, i když by s ohledem na žánr a pojetí byly více než vhodné.

Pro nadšence komplikovanějších příběhů jsou problémem cíleně vyhrocené zvraty, které jsou někdy až do očí bijící, a uměle vytvořená srdcervoucí linka. Na druhou stranu, pokud jste příznivci jednodušších knih a máte chuť na romantické drama s množstvím emocí či vzrušujících, leč nelehkých situací, pak si přijdete na své. Lukáš totiž zažívá nejednu ránu, ať už se jedná o poměrně toxický vztah s despotickým otcem, nebo uzurpátorský s příležitostným partnerem. Obdobných okamžiků bude opravdu více – buďto je budete blaženě prožívat, nebo naopak nad nimi protáčet oči, protože uvěřitelnost může být pro někoho minimální.

Problém nastává také u charakterů hrdinů. Jsou neucelené, nepropracované. Lukáš je klasický představitel trpitele, na kterého se kupí jeden průšvih za druhým. Ostatní se mu snaží pomáhat, zachraňovat jej, milovat... a přesto, nebo právě proto, ho stíhají pohromy. Za většinu z nich si může sám, což mu na atraktivnosti nepřidává. Ačkoliv je podle všeho velice hlídaný svým otcem, stíhá divadelní zkoušky i následné hraní a zvládá se opít s příležitostným milencem – až natolik, že první den na vysoké dorazí na přednášky s kocovinou. Zas až tak zkrátka ho otec opravdu nedrží, ani přesto, že Synková se snaží ukázat diktátorského rodiče v nejtěžší formě.

Ostatní postavy jsou spíše doprovodné, aby vynikal Lukáš a jeho nešťastné příhody. Daniel se zpočátku zdá být autentičtější, ovšem později i jeho profil sklouzne k tomu, aby hrál Lukášovi druhé housle. Jak se najednou ocitne na místě, kde ho Lukáš nejvíce potřeboval? Z nevraživosti, která mezi nimi panovala, je náhle přátelství, přestože neproběhl žádný vývoj. Psychologie je bohužel nulová.

Milostná linie může potěšit, jestliže máte rádi sentimentální romantiku. Šikovné je, že autorka se nevyhýbá dospělým tématům a vhodně popisuje i erotické scény.

Lukáš se zamiluje na první pohled. Daniel v jeho očích působí jako anděl. Seznámí se hned první den ve škole, kam právě Lukáš nastupuje s kocovinou, a dokonce nebohého Daniela pozvrací. Od těch dob mu Lukáš neúmyslně škodí, a přestože je do Daniela už zakoukaný, ten je k němu samozřejmě velice chladný. Vzniká mezi nimi spíše nepřátelství. Rozhodně by mohlo jít o zajímavou zápletku ve stylu hate-love, ovšem chybí vývoj a mladíci se prakticky velice rychle spřátelí – a brzy i něco víc –, takže chybí potřebné vzrušení. I přesto k sobě hledají cestu, povídají si, otevírají se jeden druhému a svěřují se se svými zážitky, což mezi nimi přece jen vytváří pouto, v čemž také tkví největší díl romantiky.

Na závěr asi nikoho nepřekvapí očekávané drama. Synková někdy sahá i po klišé, využívá spousty možností, aby milostné napětí bylo opravdu peprné, nicméně šablonovité. Po dočtení vás potěší zmiňované vánoční kouzlo, které dodává příhodnou atmosféru a je pro knihu pomyslnou třešinkou. Náročnější čtenář ocení, že se vyřeší i otázky ohledně rodiny. Je znát, že spisovatelka se snažila zobrazit ucelený koncept, ale s ohledem na nadbytečnou záměrnost a dramatizování se jí to nepodařilo dle očekávání.

Hra pro Apollóna je oddechovou romancí vhodnou pro knihomoly, kteří si chtějí přečíst něco bolestně dojemného. Neočekávejte propracovanější román s hlubším námětem, ale spíše opravdu debut s množstvím klišoidních scén, kterému do komplexní a vybroušené tvorby ještě hodně chybí.

Plzeňská rodačka Veronika Synková je vášnivá milovnice knih, která prý snila o tom, že jednou vydá vlastní knihu. Svou prvotinu vydala v roce 2024 u nakladatelství Solis.

Subjektivní názor: Jakožto milovnice komplikovanějších děl jsem si čtení neužila. Bylo to nadměrně dojemné, nepřirozené a opravdu těžce nesoucí záměrné rysy. Lukáš byl postavou, která měla trpět, a tak to činil. Psychologie nebyla žádná. Ačkoliv byla spoustu možností, jak s hrdinou soucítit, mně se to nedařilo. Všechno to bylo prosté a chyběla přirozenost. Autorka má však talent, pokud se bude rozvíjet, určitě se zlepší a vytvoří kvalitní romanci, která naláká. Nicméně její debut by potřeboval pořádně přepracovat, aby byl hodnotný. Předpokládala bych, že obdobné čtivo najdu na Wattpadu, a ne na české literární scéně.

Závěrečné hodnocení: 55 %

Lukáš nemá snadný život. Otec ho přiměje dodržovat pravidla tím nejhorším způsobem a nutí ho vzdát se všeho, co má rád. Jenže s jeho bohémskou duší umělce a slabostí pro muže se v něm všechno bouří. Jen co vkročí na půdu univerzity, potkává Daniela. Dokonalého, krásného, ale nepřístupného studenta vyššího ročníku, který je v jeho očích ztělesněním Apollóna, řeckého boha světla a umění. Je rozhodnutý se s ním sblížit i přes strach a otřesný první dojem. Dokáží si k sobě najít cestu i přes veškeré strachy, které si oba nosí v sobě?

Nakladatelství: Solis
Rok vydání: 2024
Žánr: LGBTQ