Recenze: DOKONALÉ MĚSTEČKO (Kateřina Karolová)

Dokonalost, kam se podíváš

Spolupracovala jsem naprosto bez řečí. Rozhodla jsem se pro strategii „mlčeti zlato“ (prostě drž hubu a styl), neboť jsem se obávala čehokoliv, co by mohl můj mozek zformulovat v nevinný dotaz. Přinutili mě postavit se k zrcadlu, které zabíralo část stěny po mé levici. „Teď odebereme biometrické parametry, o kterých jsem hovořil na úvodní schůzce, nebude to bolet, nebojte se, “promluvil jeden z mužů, když si všiml mého zaváhání. „Souhlas číslo patnáct, strana devět, víte, o čem mluvím?“ (str. 49)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Ema dostala nabídku, která se neodmítá – žít v perfektně naleštěném domově za zdmi bezchybného městečka mezi perfektními sousedy. Ema si několika špatnými rozhodnutími zkazila startovní pozici. Jako tonoucí stébla se chytne podivně lákavého návrhu, který je servírován až pod nos. Okolnosti jí skvěle hrají do karet. Po příjezdu se mezi bílými plaňkovými ploty, elegantními manžílky a manželkami ráno se oddávajícími joggingu, se však dokonalost začíná pomalu vytrácet…

Kateřina Karolová po dvou úspěšných hororech lokalizovaných do českých lesů opouští bezpečné pole a volí námět, který sice není originální, ale vaši pozornost si jistě ukradne. Úderný text je psaný jednoduchým jazykem plným úsporných souvětí. Nejedná se o vysokou literaturu, autorka používá strohé vyjadřování jdoucí přímo k jádru věci. Střídají se kapitoly s názvem Ona a Oni. Převážně nahlížíme na události optikou Emy, ale prostřednictvím částí Oni nakoukneme i do myslí ostatních obyvatel přepychového předměstí. Karolová již u předchozích děl dokázala, že umí vybudovat atmosféru děsu a u Dokonalého městečka tomu není jinak. Oddíly jsou krátké a díky důmyslně dávkovanému napětí je kniha prakticky neodložitelná.

Chronologický děj je prokvetlý retrospektivními událostmi ze života Emy a její sestry Ely. Abych neprozradila zápletku, nemohu o těchto dvou postavách mnoho prozradit. Kdysi si byli blízké, ale rozdělila je naivně působící šarvátka a Ema odcestovala do zahraničí, aby si vyčistila hlavu. Jednalo se však spíše o zbabělý útěk před vlastní neschopností čelit dospělému životu. Mezitím onemocněla jejich matka a musela být hospitalizována. Jak moc je vážný její stav, si Ema uvědomí až po svém návratu…

Sestra mě provedla bytem, mrzelo ji prý, co provedla v minulosti. Nandala mi porci kuřete a rozvyprávěla se, proč se rozhodla mě kontaktovat. Vzala to zgruntu a zeširoka, zavzpomínala na naše dětství a dospívání, trápilo ji, jak se neúspěšně protloukám životem, že jsem ani nedokončila školu, zbaběle utekla za hranice a neudržela si práci ani pořádné přátele. Pravda, takhle drsně to vyznělo jen v mém uraženém podvědomí, bylo by fér poznamenat, že sestra každou z vět pečlivě zabalila do celofánu a servírovala mi mou neschopnost na dezertním talířku s kytičkami. (str. 78)

Při čtení si nelze nevzpomenout na některé filmové trháky, které byly zjevnou inspirací. Jelikož bych jejich zmínkou napověděla, o čem příběh je, raději je uvádět nebudu.
Karolová je v závěrečném doslovu sama zmiňuje.

Mezi hlavní klady lze zařadit tísnivou, hmatatelnou přítomnost záhady, kterou se čtenář spolu s Emou pokouší vyluštit. Opečovávané trávníky před stejnými domy působí děsivě. Stále se usmívající kolemjdoucí v bezchybných barevných oblečcích a jejich nažehlené ratolesti, které nemají špinavé boty a neválí se v bahně. Vše jak z reklamy na štěstí.

Pozoruhodný je i nádech feminismu, který se Karolové podařilo propašovat mezi řádky. Muži, kteří vaří, perou, uklízí, starají se o děti, a přitom jim z tváře nemizí úsměv. Na někoho to může působit jako krásný sen. Tento rys připomíná film Barbie, jenž nedávno válcoval kina po celém světě. Jaké by to bylo, kdyby být ženou bylo více ceněné než být mužem?

Dokonalé městečko je jednohubkou, kterou slupnete za jedno odpoledne. Doporučení patří především milovníkům mrazivých thrillerů. Karolová se závěrečnou pointou, promyšlenou do posledního detailu, vrátila zpět ke svým kořenům. Celou dobu budete mít pocit, že nic nedává smysl, ale opak je pravdou. Přestože zvolené téma není příliš netradiční, jeho zpracování a zakomponování do palčivého problému dnešní doby bezesporu je. I když se jedná o dílo s nadmíru jednoduchou stylistikou, stojí za přečtení díky finálnímu rozuzlení.

Zlínská rodačka Kateřina Karolová vystudovala lékařkou fakultu v Praze a dlouhé roky pracovala v pediatrii, nejdříve v Česku a poté i v Německu. Z jejích pracovních zážitků vznikl úspěšný blog Já, doktorin, který jí vynesl cenu Blogerka roku. Na literárním poli debutovala počinem Zítřek ti nikdo neslíbil (2020), následovaly čtenářsky úspěšné Odbočka v lesích (2022) a Jiné místo (2023).

Knihy Kateřiny Karolové vždy přečtu jedním dechem i přes drobné výhrady k jednoduché stylistice mám její vyprávění ráda, po dočtení vždycky pociťuji příjemné mrazení. I když u mě v žebříčku pořád vítězí autorčina prvotina Odbočka v lesích, Dokonalé městečko jí zdatně sekunduje.

Závěrečné hodnocení: 78 %

Když se Emě naskytne možnost bydlet v městečku vytvořeném pro hrstku vyvolených, zdá se, že se jí splnil životní sen. Každý však musí nejdřív projít přísným výběrovým řízením, podepsat smlouvu a dodržet pár zvláštních pravidel. A pak už je k dispozici vše, co si jen člověk může přát. Kdo by odolal? Po příjezdu na místo se však objeví řada znepokojivých událostí. Pod maskou dokonalosti a zářivých úsměvů se totiž skrývá podivné tajemství. Ema bude muset odhalit celou pravdu dřív, než podivní obyvatelé městečka zjistí, co je ona doopravdy zač!

Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2024
Žánr: mysteriózní thriller