Recenze: BĚTKA A ZTRACENÝ MÍČ (Kateřina Svozilová)

„A jak tvůj míč vypadá?“ zeptal se ptáček.
„Je moc, opravdu moc krásný,“ odpověděla Bětka.
Ptáček se zaradoval: „Něco moc, opravdu moc krásného jsem viděl pod kuchyňským oknem.“
Bětka seběhla dolů do kuchyně, vyklonila se z okna a podívala se do trávy.
Rostla tam krásná květina. (str. 8-11)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Kateřině Svozilové.

Malé Bětce zmizel její oblíbený míč. Ať hledá, jak může, nedokáže ho najít! Vydává se proto ven. Cestou potkává různá zvířátka, která si však Bětčinu milovanou hračku pletou s jinými věcmi. Podaří se smutné dívence míček nakonec nalézt?

Útlá pohádková knížka Bětka a ztracený míč je určená pro děti od tří let, čemuž je přizpůsoben nejen střídmý a jednoduchý text, ale také doprovodné celostránkové ilustrace. Vypravování o ztraceném míči je milé a kratičké, vhodné pro večerní předčítání nebo k poznávání různých předmětů, barev či tvorů. Dění je celistvé, tedy nečleněné do kapitol, stránky neočíslované.

Zdroj: web nakladatelství

Bětka je již na první pohled veselá holčička mající ráda své hračky. Při pátrání po míči se setkává se všemožnými živočichy, na něž lze při venkovním dobrodružství narazit – například na ptáčka či motýlka, kočku nebo pejska. Každému z nich položí otázku, zda neviděli její míček, pokouší se vysvětlit jeho vzhled, avšak jejím střídmým popisům odpovídají i jiné objekty. Kupříkladu moc krásná je též květina, červená s puntíky je také muchomůrka. Kromě vypravování děti čeká i seznamování se s okolím. Ke konci naleznete i drobné ponaučení, pro pohádkový útvar podstatný prvek.

Autorka vedle samotného, velmi snadného příběhu hezky pracuje s opakujícím se motivem a postupným konkretizováním popisných otázek – dívka potká zvířátko, zeptá se, jestli nevidělo míč, a s každým dalším nedorozuměním přidá přesnější deskripci. Pro starší čtenáře pravděpodobně únavný postup, ovšem v případě tříletých dítek, které se formou neustálého opakování učí poznávat svět, velmi důležitý. Stupňované dovysvětlování zas může předat poučení, že co nejpodrobnější předání informací může být v komunikaci velice zásadní.

Zdroj: web nakladatelství

Čtení je plynulé, jazykem, délkou i obsahem určené pro ty téměř nejmenší posluchače. Tudíž se hojně opakují slova či slovní spojení, což je, jak vysvětluji výše, cílem tohoto druhu literatury. Pro ně to není rušivé, naopak podporující zapamatování si výrazů, rozšíření zásoby o nová slůvka apod.

Jak jsem již uvedla, text je skromný – na stránkách rozložený do menších odstavců, někdy jen na pár řádků. Prim hrají obrázky, které v publikaci pro malé děti nesmí chybět. Ilustrace jsou půvabné, moderní a barevné, dominují jemné barvy na pozadí, díky čemuž vyniknou jednotlivé zvířecí postavy a nalezené předměty. Bětka je v podání umělkyně Magdalény Takáčové roztomilá, hravá a určitě se zalíbí nejedné holčičce.

Bětka a ztracený míč je útlá knížka s ne příliš výraznou zápletkou, zato však s mírným přesahem a příhodným přístupem k našim nejmenším. Jednoduchý děj považuji v ohledu k cílové skupině začínajících školkáčků za naprosto vhodný a dostačující. Doporučila bych klidně i dětem mladším tří let, tedy alespoň takovým, které již rozumí a baví je poznávat okolí. Sympatie k výtvarné stránce titulu záleží na osobních preferencích, já však obrázky vnímám jako rozkošné a očím líbivé.

Zdroj: web nakladatelství

Kateřina Svozilová je autorkou dětských knih a ilustrátorkou žijící v jižních Čechách. Jako matka čtyř dětí a babička dvou vnoučat dostává spoustu inspirace. Kromě početné rodiny se může pyšnit papouškem Oskarem a několika kočkami. Kromě recenzované knihy jí v roce 2023 vyšla další, tentokrát s názvem Na krmítku (nakl. Edika).

Subjektivní hodnocení: Miloučké, něžné a krásně ilustrované dílko, na němž velmi cením přístup k zapojení opakování a vzestupnému dovysvětlování, které nám dospělým může sice připadat otravné, ale při učení našich nejmenších je velmi důležitým prvkem. Ne nadarmo se přece říká, že opakování je matka moudrosti

Závěrečné hodnocení: 90 %

Něžný příběh pro nejmenší doprovázený krásnými ilustracemi.

Sluníčko krásně hřeje a Bětka vyběhla ven, aby si pohrála s míčem. Kam se však zakutálel? Dokáže ho s pomocí motýlka, kočičky Micky, pejska Alíka a zvědavého zajíčka, který přihopkal na zahradu, najít?

Nakladatelství: Fragment
Ilustrace: Magdalena Takáčováv
Žánr: pohádka, obrázková knížka