Recenze: ZA PĚT MINUT ZVONÍ (skupina autorek a autorů)

Jak se čeští autoři poprali s tématem školy?

Ta ostuda, že mám na nohou dětské botky, jako bych byla zase zpátky…
… zpátky…
… ve škole. (str. 17)

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group.

U nakladatelství Yoli vyšlo již několik antologií českých spisovatelů zaměřujících se na různá témata. Kupříkladu Historky ze tmy se dotýkají hororového žánru, Všechny barvy duhy jsou vhodné zejména pro fanoušky LGBTQ žánru a milovníky Vánoc potěší tragicky zaměřené povídky ze sborníku Nejkrásnější dárek. Nejnovějším počinem, tentokrát ze školního prostředí, je Za pět minut dvanáct, kterého se opět účastnili více či méně známí tuzemští autoři.

Slabý kus  Michaela Merglová
Věhlasná spisovatelka české fantastiky se v takové publikaci neobjevuje poprvé, takže pokud znáte její tvorbu, víte, že nezklame. Merglová se rozhodla zaměřit na školu z vlastního úhlu pohledu. Jak sama uvádí v medailonku, školní léta pro ni nebyla nejlepším obdobím a zažívala i nepěkné situace. Nejspíš i právě proto se zaměřila na šikanu, kritickou minulost z lavic, úzkosti až paniku s hororovým podtextem. Jedna dívka, jeden terapeut a spousta drastických vzpomínek, které vyústí v děsivou pointu. Vypravování v ich-formě i er-formě ukazuje, že Merglová umí pracovat s textem více než schopně a ani malý prostor pro ni není překážkou k vytvoření kvalitního čtení.

Čas na pravdu  Eva Maříková
Eva Maříková se na literární scéně doposud reprezentovala formou vodáckých povídek, proto může být pro mnohé spíše neznámou. Její příspěvek psaný v ich-formě má příjemnou atmosféru, je dynamický a zaujme tématem umění. Hrdinka se dostává do situací, jež jsou šikovně rozporuplné a čtenář může chápat obě strany. Velice nápaditě a neotřele pojatý námět. Mě osobně hodně zaujal a líbila se mi i jeho interpretace, byť lehce klišoidního rázu. Na náročnější čtenáře by „Sandman zvrat“ udělal větší dojem, kdyby se promyšleně objevil jako základ povídky a nebyl zmíněn jen jako účelově šokující fakt.

Samozřejmě byl čtvrtek  Eva a Klára Pospíšilovy
Duo autorek je populární díky svým gay romancím, které se mnohdy dotýkají závažných témat. Debut Pátá minuta je o nás nebo neexistence rozhodně patří mezi čtivo, které byste přehlédnout neměli. Obě se pravidelně účastní i Yoli sbírek. V tomto případě je dílko opět o dvou chlapcích, již v sobě i přes rozdílnost našli zalíbení. Styl psaní (ich-forma) je poněkud uhlazenější a ryze spisovný, což dokonce platí i o přímé řeči, přestože protagonista patří spíše mezi zlé hochy. To může někomu kazit dojem autenticity. Trochu klišé, kdy se právě darebák zamiluje do naprostého slušňáka. Pojetí je o něco prostší, než jsme od Pospíšilových zvyklí, což je ovšem logické vzhledem k útvaru, přesto ukazují svůj literární um. Příjemné čtení, jemně poetické, okouzlující a o lásce, která by prakticky neměla mít naději…

Tajemství  Aleš Novotný
Spisovatel u Yoli vydal svůj debut Nezapomeň na smrt a postupně se propracoval mezi nejpopulárnější YA/NA tvůrce domácí scény. Já vám od něj mohu doporučit Zvěsti. Novotný se zabývá tématy pro ženy, ale i LGBTQ. Jeho produkce je dramatická, leckdy až srdceryvná. Jestli máte v oblibě hořké osudy, bolestivé scény či dramata, rozhodně si přijdete na své… Tajemství je počin, kdy A. Novotný píše v ich-formě životní etapu mladé dívky  není to poprvé, kdy vypráví prostřednictvím ženské optiky. S ohledem na praxi je příběh čtivý, dynamický, rovněž i autentický. Autor často využívá i detektivních zápletek, proto je čtení příhodně záhadné. I nyní máte možnost odhalit drama, které pět let spalo… Škoda, že nebylo více prostoru na rozvoj mezilidských vztahů.

Podzim života  Jana Pavloušková
Autorka se realizuje prozatím jen formou povídek, které jí vyšly v různých antologiích od Mloka až po Coniáše. V této sbírce představuje Božidaru Jiráskovou, která má rodiče starší, než je mají její vrstevníci, a potýká se s obtížemi kvůli netradičnímu jménu. Když se stane tragédie a po dramatickém svaťáku začne maturita, má to Božidara opravdu obtížné. Čtení je vskutku emotivní, dotýká se témat, jako je smrt, stárnutí nebo péče o lidi staršího věku. Ukázka koloběhu života, těžkostí i naděje prezentovaná v ich-formě s velice příjemným stylem psaní je dalším velmi zajímavým příspěvkem.

Pod lavicí  Karolína Skácelová
K. Skácelová je známá jako blogerka/instagramerka pod přezdívkou Penny and Books. Pracuje jako marketérka v Euromedia Group a účastnila se také předešlého sborníku Všechny barvy duhy. Loni jí vyšel příběh v antologii Z pera knihomolů u YA Čtu. Nyní se rozhodla přispět deníkem, který promlouvá o škole zas z odlišného úhlu. Dívka, jejíž zápisky máte možnost číst, zbožňuje knihy, proto bude všem blízká a sympatická. Zažívá malé obtíže dospívajících, řeší mezilidské vztahy a snaží se obhájit svou lásku k literatuře. Nastává čas, aby si vybrala, kam podá přihlášku na střední… Jedná se o vřelé a příjemné oddechové čtení, které vás zavede zpátky do útrap základní školy. Ztvárnění bylo velmi věrohodné a pisatelce diáře jsem její myšlenky i emoce věřila.

Stručný průřez jednou láskou  Michaela Červenková
Červenková u Yoli v roce 2022 vydala román Počítám s tebou, v němž se dotýká úzkostných poruch. Sama se o psychologii aktivně zajímá a v tomto případě se jí povedlo ztvárnit opravdu přitažlivý, leč ohraný námět. Láska k profesorovi, který dokázal zaujmout na hodinách matematiky. Líbivé je, že texty obsahují různé vzorce a příklady. Co se týče závěru, i ten je dost uvěřitelný a zajímavý. Autorka se zdárně vyhnula patetické verzi i kontroverzi, ke všemu s nadhledem ukázala též těžkosti dospívání.

Vzkaz na lavici  Lenka Poláčková
Poláčková se do povědomí zapsala jako Hvězda inkoustu, když jí díky vítězství v soutěži vyšel debut Moje cesta do fantazie. Taktéž ji můžete znát díky publikacím Co zpívá Sojka nebo Věk přízraků. Školní prostředí se rozhodla ukázat optikou dvou poškoláků, kteří při plnění trestu objevili záhadu a postupně ji odhalují. Tajemné, vábivé, komornější. Poměrně poutavé drama se zaměřuje na kryptografii, tedy šifry, odtajňování minulosti či zakázané knihy. I prostředí jsou šikovně vybraná a vtáhnou do děje, ať už se jedná o zatuchlou záhadnou půdu plnou prachu, či atmosférický hřbitov… U povídky by mohlo být možné pokračování, protože má velký potenciál, který se bohužel nedal v menším útvaru plně využít. Pokud se spisovatelka rozhodne Vzkaz na lavici rozepsat, rozhodně by to mohlo být nezapomenutelné čtení.

Slečna dokonalá  Zuzana Žáčková
Nováčkem na poli literatury se stává Zuzana Žáčková, pro kterou je Slečna dokonalá prvním vydaným textem. Psaní se věnuje jako koníčku již léta, možná proto povídka působí, že ji napsal zkušený autor. Čtení je dynamické a ryze dívčí. Řeší školní problémy, holčičí úskoky a hádky. Námět v menší míře poukazuje i na sociální rozdíly dětí z běžných či rozvedených rodin i dětských domovů. Příběh má šikovně zobrazenou psychologii ženských postav, kdy se zaměřuje zejména na Melanii a Lauru. Ty dvě se totiž nemohou vystát. Zatímco jedna musí mít brigády, aby si mohla něco dopřát, druhá má naopak všechno, nač si ukáže. Ale to chování… jak jejich, tak i některých dospělých… je otřesné a zaujme. Velmi pěkné vyobrazení.

Událost  Kateřina Šardická
Šardická patří mezi populární spisovatelky. Mnoho čtenářů si získala titulem Zmizení Sáry Lindertové z roku 2019, později zabodovala i románem Noci běsů. Událost nás přesouvá na Střední školu knihovnickou s přivítáním od Vendy a Apoleny. Právě Apolena je ústřední aktérkou mrazivého příběhu. Událost se dá vnímat i jako verze psycha dotýkajícího se závažných témat, s přímou ukázkou obtěžování, které má silné vyústění, ale též s poučením na závěr. Povídku vnímám jako jistou formu osvěty těžkostí, o kterých se běžně nemluví. Jedna z nejlepších, kterou máte v antologii možnost číst.

Tim  Klára Nováková
Pro Novákovou byl debutovým výstřelem příběh Polička vyřazených knih, který se objevil ve vánočním sborníku Nejkrásnější dárek. Jinak ji můžete znát z médií nebo blogu Klářiny knihy. Tim je o stěhování se, přechodu na novou školu, o osamělosti. Tedy do té doby, než přišel Šimon – pak už to byla dvojka, Šimon a Olivie. Počin vyznívá urychleně, jelikož autorka přeskakuje nepotřebné a spěšně provádí životní etapou obou hrdinů. Hlavním tématem byly v úvodu převážně knížky, později vztahy, neopětovaná láska, přátelství. Úmysl Tima je krásný, ale myslím, že ztvárnění by si zasloužilo větší hloubku a více prostoru. Konec je povedený, nicméně to pravé zamrazení bylo jen velmi lehké, přitom by mohlo mít mnohem větší sílu.

Smím prosit?  Radek Blažek
Od autora jsem poprvé četla povídku ve sborníku Všechny barvy duhy – a získal si mě. Jako jediný má v každé Yoli antologii svůj počin. Věřím, že i delší dílo nebo přímo román by z jeho pera stál za to. Ve Smím prosit? zažívají šťastné i méně veselé chvíle Augustýn a Pankrác, kteří společně tvoří pár a chystají se na závěrečný ples v tanečních. Jakým nesnázím čelí gayové při běžných situacích, které jsou pro heterosexuály vlastně v pořádku? Co všechno je problém, když se chce? Velmi věrohodná a autentická ukázka těžkostí, které přináší život lidem, již nezapadají mezi většinu. R. Blažek si ve svých povídkách udržuje nadhled a optimismus, přesto jsou znát i ty negativní emoce, což je jen dobře. Smím prosit? zcela jistě zaujme i ponoukne k zamyšlení.

Sestavení povídek v Za pět minut zvoní se tentokrát opravdu povedlo, co se odlišných pojetí základního tématu školy týče. Každý přišel s něčím zcela jiným a dokázal zabodovat. Ve většině případů se budete skvěle bavit, jelikož příběhy jsou plné emocí, někdy dokonce i poučení.

Publikace je obohacená o ilustrace od Myokard, kterou můžete znát již z předešlých ročníků. Ta má rozhodně velice originální a pestré kresby, které příhodně dotváří atmosféru. Před každou kapitolou nechybí ani medailonek jednotlivých tvůrců, ve kterých se dočtete nejen to, co a kde vydali, ale také jak prožívali svá školní léta.

Mezi nejlépe hodnocené povídky patří kupříkladu Čas na pravdu (Eva Maříková), Podzim života (Jana Pavloušková), Samozřejmě byl čtvrtek (Eva a Klára Pospíšilovi), Smím prosit? (Radek Blažek) a další… Věřím, že mezi ty, které by bylo s ohledem na myšlenku nutné si přečíst, patří právě Událost. Největší potenciál měl rozhodně Vzkaz na lavici.

Za pět minut zvoní mohu doporučit všem, koho zajímá, jak se čeští spisovatelé dokážou popasovat s (ne)atraktivním tématem školních let. Jako oddechové čtení, které vám má možnost předat víc, je tato antologie rozhodně více než vhodná. K některým povídkám se možná budete i rádi vracet.

Mně osobně se některé texty opravdu vryly do paměti a jen lituji, že ve sborníku není více prostoru, aby někteří své příběhy více propracovali. To mi asi chybělo nejvíc – více možností, abych si početla. I přesto jsou některé opravdu nezapomenutelné, mají působivou pointu a předají cosi hodnotného. Mezi mé top patří Událost od Šardické a Smím prosit? od Blažka – pro jejich menší osvětu  a Vzkaz na lavici (L. Poláčková) – s ohledem na potenciál a příležitosti. Chtěla jsem si sborník přečíst hlavně kvůli duu Pospíšilových, Aleši Novotnému a Radku Blažkovi. Těšila jsem se a nezklamali.

Závěrečné hodnocení: 87 %

Doporučený věk 13+

Sbírka young adult příběhů ze školních lavic. Několik známých českých autorů a autorek, jakými jsou například Kateřina Šardická, Michaela Merglová, Eva a Klára Pospíšilovy nebo Aleš Novotný, vám připomene radosti i strasti povinné školní docházky. S hrdiny jejich povídek odhalíte tajemnou šifru načmáranou na staré školní lavici, seberete odvahu a vzepřete se školním pravidlům, navážete jedinečná přátelství a prožijete stejně nezapomenutelnou lásku. Vedle zavedených autorů a autorek nejen literatury pro mládež, najdete v knize i povídky vítězů literární soutěže. Ať už vás škola baví, nebo ji ze srdce nesnášíte, v těchto příbězích se nepochybně najdete

Nakladatelství: Yoli
Ilustrace: Myokard
Rok vydání: 2024