Recenze: ÚDĚL HVĚZDOROZENÝCH (Jan Yenkee Kalina)

Život, smrt, znovuzrození

„Stud? Vážně?“ odhalí ho Brian. „Po tom všem?“ „Mohl bys toho nechat? Copak se to nedá nějak vypnout?“ „Jsem mentor, ne klimatizace. A ne, ani koordinátorské rušení na mentorské pouto nemá žádný vliv.“ „Ale jednu dobu se mi dařilo to trochu odstínit. Když jsem se ještě neuměl přenášet a soustředil se na fyzičku.“ (z 83 % knihy)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Greyson je vysokoškolák z Prahy, co pravidelně a rád jezdí na tábory. Mezi dětmi je oblíbený, snaží se být vzorem i dobrým parťákem. Při jedné bouřlivé noci svěřenec Vojta vleze na strom. Ostatními je zesměšňován a často odstrkován, a tak se vzdorovitě rozhodne, že dolů ho už nikdo nedostane. Déšť i bouře nabírají na intenzitě a Greyson se vydává do koruny stromu za ním. Naneštěstí udeří blesk a on pod jeho silou umírá. Jenže co když smrtí vše teprve začíná?

Třicet tři jednoslovně pojmenovaných kapitol nás zavádí do světa, kde hlavní roli hrají znamení zvěrokruhu. Tzv. Hvězdorození mají šest segmentů: koordinátoři, vědci, sportovci, melodiáni, svůdci a převaděči. Pomocí neviria, což je biotechnologické mateřské znaménko ve tvaru šperku, ovládají a zesilují své schopnosti. Greyson se snaží porozumět novému prostředí, zvládnout získanou moc a hlavně objevit, jaký je na tomto místě jeho úděl…

„Pro Hvězdorozené platí, že pokud náleží souhvězdí Vah nebo Býka, mají blízký vztah k historii, lingvistice a právu. Po příchodu na ostrov z nich jsou koordinátoři. Hvězdorození náležející souhvězdím Berana nebo Kozoroha prahnou po poznání, prohlubování znalostí a nových objevech. Zde se z nich stávají vědci. Ze souhvězdí Střelce a Lva se rodí sportovci, kteří inklinují k fyzické aktivitě, drilu těla a překonávání jeho výkonnostních limitů. Vodnáři a Panny jsou experti na soulad, mír a udržitelnost. Zde se z nich stávají melodiáni. Největšími kreativci, grafiky a designery jsou Blíženci a Štíři. Zde z nich jsou svůdci. Poslední pak jsou Hvězdorození náležející souhvězdím Ryb a Raka, ti jsou orientováni na filozofii a mysl, jsou ze všech nejvnímavější k pocitům svým i druhých – převaděči.“ (z 17-18 % knihy)

Vypravěč je předkládán nezainteresovaným pozorovatelem třetí osoby, jenž párkrát sklouzne do subjektivnějšího prožívání. Několik záblesků sice zavítá do naší reality, avšak převážná část je věnována životu po zrození.

Majoritní popis se věnuje ostrovnímu biotopu, jenž ve mně vzbuzoval mírný dojem Pandory z Avatara. Respektive překrásná příroda, kde fungování je postaveno na principu sounáležitosti s ní. Veškeré kroky a opatření vedou k její ochraně. Specifické podmínky bytí s sebou přináší i mnohá pojmenování. Ať už se jedná o faunu, flóru, ceremonie, rituály či hry. Názvy sice zní cizokrajně, ale vhodný výběr čtenáři četbu nijak nekomplikuje. To platí i pro jména veškerých postav.

I přes dlouhé popisné části je tempo stabilní, s pořádnou dávkou budování atmosféry a komplexnosti universa. Teoretická rovina se zdárně mísí s praktickými ukázkami a budete objevovat stále nové a nové skutečnosti. Ačkoli se může zdát, že se ocitneme v naprosto poklidné lokalitě, je pár věcí, které dokážou prostředí otrávit, a to doslova. Jedná se o škůdce, jež nebudu podrobněji specifikovat, ale cílí přímo do vašeho nitra. Jejich zneškodnění musí být organizovaným bojem, aby eliminace byla úplná. Osamocenému Hvězdorozenému hrozí bezprostřední ohrožení. Jenže co když začnou neshody i uvnitř společenství?

Kromě protagonisty Greysona se zaměříme i na jeho mentora převaděče Briana a svůdkyni Audrey. Základním kamenem je trojitost skupin, sdílející duševní i tělesnou lásku. Ten, komu všichni členové ještě nedorazili, cítí se neúplný i dost znevýhodněný. Charaktery nepostrádají individualitu, což do myšlenek udělá nesmazatelný otisk.

„Nezáleží přece na tom, co jsi studoval, ale pro co ses narodil.“ Pod to by se Greyson podepsal. Není to poprvé, co je ohromený tím kontrastem. Jak to někdo, kdo vypadá jako náctiletý sígr, může mít v hlavě tak dokonale srovnané? Brian vždycky ví, co říct. (z 19 % knihy)

Jazyková skladba nevyhledává obtížnosti a i přes jednoduchost dokáže vyprávět příběh zajímavým, poutavým a nikterak banálním způsobem. O překlepech či jiných chybách se prakticky nedá mluvit. Místy se trochu více opakují slova, někdo by mohl vnímat až přílišný rozbor okolí na úkor akce, jež přichází relativně pozdě. Na druhou stranu vše má svůj účel a načasování přijde v okamžiku, kdy k hrdinům pociťujete vztah. Motiv ezoteriky, lásky, společenství a přírody je ryzím mixem žánru sci-fi a fantasy. Titul sice cílí převážně na mladší čtenářstvo, ale ani starší nebude pohoršen.

„Ehm, Briane? Co přesně znamená ten váš formální pozdrav?“ Brian zrovna narovnává přikrývku. „Myslíš projev souznění? Říkáš tím, že ty, jako mysl, souzníš s tím, komu je pozdrav určen.“ Greyson se nad tím zamyslí. „Pravé souznění je jen jedno,“ pokračuje Brian, „přesto je slušností ho ostatním tímto gestem projevovat.“ „Takže je to stejné jako popřát dobrý den, i když je ten den úplně na hovno.“ „Přesně.“ (z 30 % knihy)

Dílo obsahuje pouze jedinou ilustraci, na níž je zobrazen ostrov z pohledu ptačí perspektivy.

Kromě základního námětu se rozvíjí mnoho dalších témat. Filozofie Věčnosti, znovuzrození, recyklování či duševní zdraví. S velkým citem je přirozeně zakomponovaná problematika současnosti např. nevyčleňování znevýhodněných lidí, což se do textu promítne v podobě osoby s Downovým syndromem, psychickým onemocněním či nebinární identitou. Mohlo by se zdát, že se jedná o prvoplánové tendence, ale opak je pravdou, vše do sebe zapadá jako kabel do zásuvky.

Díky komplexnosti, propracovanosti i tvůrčí vynalézavosti se jedná o nadějného spisovatele, jenž již u debutu prokázal, že práce s textem mu není cizí a literární řemeslo ovládá. Konec trochu naznačuje, že by se mohlo jednat o počínající sérii, ale jsou to jen mé domněnky. Pokud se chcete ponořit do kraje plného fantazie s nádechem ezoteriky, přátelství a přírody, Úděl hvězdorozených vás zajisté potěší.

Jan Yenkee Kalina je dle svých knižních měřítek převaděčem, tedy ve znamení Raka. Absolvent Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v rámci studijního pobytu navštívil havajský ostrov Oahu, což vzbudilo jeho zájem o izolované životní prostředí, jež se promítlo i do této prvotiny,

Musím říct, že přes počáteční nedůvěru, kterou vůči žánru young adult chovám, jsem byla příjemně překvapena. Žádná plochost, účelovost, typické klišé ani romantika z nutnosti. Hodně volně tvrdím, že se, v tom nejlepším smyslu jedná o Strážce vesmíru mixnuté s Avatarem. Bavila jsem se a těším se na případné pokračování. Do světa ostrozobů, bedly stavitelky, hvězdopádů a věčného koloběhu chci zabrousit znovu.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Greysonův život se od základů změní, když se probudí na neznámém místě připomínajícím pozemský ráj. Zjišťuje, že jde o svět Hvězdorozených – lidí, které pro život v onom ráji vyvolila vyspělá mimozemská inteligence. Společně s Brianem, jedním z Přívětivých – strážců lidského společenství, a dívkou Audrey poznává zcela nový svět i svůj nečekaný úděl v něm. Ráj ale není bez poskvrny. Ve stínech se skrývají nebezpečí, která tu svévolně bují jako zhoubná rakovina. Dokáže Greyson odhalit podstatu hrozeb a zachránit tak svůj nový domov před naprostou zkázou?

Žánr: fantastika, young adult
Počet stran: 368