Recenze: STÍN VÁLKY (Ondřej Richter)

Dobrodružný historický román o životě a smrti
(ne)obyčejných hrdinů zasažených válečnými událostmi

Spousta mužů nevypadá jako násilníci. Spousta mužů nejsou násilníci. Ne předtím, než se dostanou do války. Válka… dělá z mužů zvířata. Anebo mrtvoly. (citace ze 3 % e-knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Jota.

Zvrátit průběh války pár lidí nejspíš nedokáže. Naopak, to ona obrací jejich doposud klidné životy vzhůru nohama… Ať už vlivem osudu, nebo pouhou náhodou, v odlehlé krčmě se uprostřed zimy potkává nesourodá směsice poutníků. Zatímco okolní svět se zmítá v krvi a strachu, novopečení kumpáni se těší z tepla krbu, dobrého jídla a pití, svěřují si veselé historky i srdceryvné příběhy. Jenže je jen otázkou času, než na dveře zaklepe nezvaný host a rozpráší hospodskou idylku jako odjištěný granát.

Ukaž jim, že nemáš strach ze smrti, a oni se tě pak budou bát, protože muž, co nemá strach ze smrti, je schopen čehokoli. (citace z 1 % e-knihy)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času, nejprve z pohledu vysloužilého vojáka Severina, ale jak přibývá postav a dějových linií, větví se i perspektivy. Kniha má částečně akční náboj (nebezpečenství na cestách, drobné potyčky i epické bitvy), nicméně velký prostor dostává také niterní stránka věci: že válka přímo i nepřímo ovlivňuje též psychiku a charakter (aneb jak se během konfliktu člověk změní, když musí bojovat o přežití vlastní či svých blízkých).

Sloh by se dal označit za prostý a přímý, bez patosu a krkolomné snahy blýsknout se neokoukanými uměleckými metaforami; přesto Richterovo psaní nenudí, je sugestivní a obrazné. Autor oplývá bohatou slovní zásobou, ctí dobové výrazivo a vyžívá se v popisech. Některé pasáže by sice mohly být kráceny, aby se příběh více posouval dopředu, ale záleží na preferencích čtenáře – někteří naopak ocení detaily, mohou si díky nim lépe představit prostředí a hrdiny. Pomalejší rozjezd záhy vystřídá emocionální horská dráha.

Většina dobrých mužů padla a ti, kdo přežili, už dávno dobrými muži nebyli. (citace z 21 % e-knihy)

Kulisy třicetileté války obestírá tíživá atmosféra, neutuchající svár ničí lidské domovy i duše. Českými zeměmi pochoduje švédské vojsko, před kterým není v bezpečí žádná pevnost ani ženská sukně. Staneme se svědky obléhání i střetů v otevřeném poli, lehce nakoukneme za oponu příčin vedoucích ke konfliktu. Naneštěstí pro publikum neznalé vylíčeného období chybí nějaký doslov, který by uvedl události do historického kontextu.

Protagonisté působí mimořádně autenticky, pyšní se zajímavou minulostí a uvěřitelnou motivací. Severin na první pohled sice vypadá jako mrzout, má však laskavé a odvážné srdce. Kdysi platil za vynikajícího bojovníka široko daleko a ještě se nehodlá nechat hodit do starého železa! Ve zručnosti se zbraněmi mu může konkurovat snad pouze záhadný Hrabě, inteligentní a šarmantní muž se smyslem pro humor, jenž o sobě skálopevně prohlašuje, že je urozeného původu a hodlá svému válkou zpustošenému panství navrátit zašlou slávu. Nu a kdyby nebylo něžné Eurosiny, ti dva by se nejspíš už dávno navzájem povraždili. Právě mise dostat dívku do bezpečí partičku dobrodruhů nenávratně stmelí a rozdělit je smí už jedině smrt.

Člověk se naučí bojovat, když se ho celý život někdo snaží zabít… (citace z 15 % e-knihy)

Stín války přináší napínavý a dojemný příběh, který si nepochybně užijete, pokud si potrpíte na důkladné popisy a takřka živé postavy, s nimiž se budete chtít smát i trpět.

Naneštěstí cílová skupina historických románů sestává hlavně ze starší generace, jež mnohdy preferuje tradiční tištěné výtisky  takže vzhledem k faktu, že titul vyšel pouze v e-knižním formátu, dost možná přichází o část potenciálních konzumentů. Domnívám se však, že by si kniha našla zalíbení i mezi mladšími, zejména fanoušky historické fantasy.

Ondřej Richter pracuje jako lékař. Baví ho posilování, cestování anebo různé historické a fantasy knihy, filmy i hry. Dějepis zbožňoval již na základní škole a ačkoliv se nakonec rozhodl dát přednost studiu jiného oboru, svůj zápal může projevit alespoň prostřednictvím literární tvorby. Stín války je jeho debutem.

Subjektivní názor: Když jsem zjistila, že za románem stojí ročník 1998, byla jsem vůči mladému autorovi upřímně krapet skeptická. Už prvních pár stránek mě ale přesvědčilo o kvalitní práci s textem, Richter má zjevně opravdu talent i rozhled. Děj mě hravě vtáhl do sebe, nejvíce jsem si oblíbila sarkastického Hraběte. Bez scén zaměřujících se na pozdější útrapy vůdce lapků bych se nicméně v klidu obešla a některá jména vedlejších figur se mi pletla (např. Magnis/Magnus).

Závěrečné hodnocení: 84 %

Dobrodružný příběh z Čech v době třicetileté války. Kolik lidí může přežít válku, která nikdy nekončí?

Píše se rok 1641. Švédská armáda právě opustila České země. Města a vesnice jsou zdevastovaná a vypleněná, tisíce lidí jsou po smrti. V zimní a nehostinné krajině stojí stará krčma, jediné místo široko daleko, kde je možné se ohřát a najíst. Pootevřeme-li její dveře, zahlédneme sedm osob.

Jednou z nich je Severin, bývalý žoldák, kdysi nelítostný a skvělý bojovník, dnes zlomený stařec, který pochoval milovanou ženu a dva syny. Sedí zde také tajemný Hrabě, inteligentní, vzdělaný a sarkastický muž, navíc vynikající šermíř v nejlepších letech. Osud je splete dohromady, aby ochránili slabší před nájezdy loupežníků a dezertérů – Eurosinu, krásnou, ustrašenou dívku, Walburgu a Hurycha, Eurosinu tetu a strýce, jíž se ujali po smrti jejích rodičů, a Ludvíka s Konrádem, mladíky, kteří se touží přidat k císařské armádě. Nesourodá skupinka má společný cíl – přežít ve stínu hrozné války.

Nakladatelství: Jota
Žánr: historický román
Počet stran: 624