Recenze: NĚMÉ DUŠE (Jitka Ládrová)

Novinka pro náročnější čtenáře, obohacená o vícero žánrů

Omden cítil, jak se mu při té představě vraští čelo. Jeho touha odejít odsud nebyla jen snaha utéct svému osudu. Znamenala šanci na lepší život i pro ni. Vzal by ji s sebou a nic by ho nezastavilo. (str. 39)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host!

Vypravování v er-formě se zabývá několika úhly pohledů a zabíhá do více dějových linií. Má velice krásnou, propracovanou atmosféru, ke které autorka přispívá povedenými popisy a vhodně vybraným prostředím. Ačkoliv styl není z počátku příliš dynamický nebo napínavý, některým čtenářům může pomalé tempo vadit, snadno vás pronese vyprávěním dál.

V prvních kapitolách se dění točí především okolo Omdena, který, jak je zmíněné v anotaci, nesnáší, že jeho otec vlastní a stará se o dům neřesti. Omden má o to stižený život, jelikož soukromý učitel ho odmítá učit a na vysněné škole jej taktéž zavrhli. Mělo jít o šanci pro něj a jeho nevlastní sestru, která se zřejmě stane součástí nevěstince, pokud se o ni Omden nepostará. Z toho důvodu požádá o místo po boku vyšetřovatele. Konečně se mu začne dostávat výcviku – ve společnosti Veeluse a Zainise, kteří ho provází počátečním děním.

Kniha se dělí na části, ve kterých hrdinové zažívají různé změny a ovlivňující situace. Nejen Omden je vystaven novým zážitkům během vyšetřování vražd v džungli, i jeho nevlastní sestra Namia má své starosti. Bojí se, že skončí jako prodejná dívka. V příbytku Giona to totiž není žádná legrace. Přestože netoleruje šikanu, vzájemná nevraživost tu stejně panuje, a Namia na své straně mnohdy nemá ani vlastní matku.

Maargelus je následníkem trůnu, jenž ještě nemá plně sjednaný respekt u všech poddaných. Ani on není ušetřen intrik a nepříjemností, které se vážou k jeho postavení. Problémy má kupříkladu s Runelem, vojákem a hrdinou, který má taktéž vlastní dějovou linii. Především však působí jako silná osobnost – důvodně.

Každá příběhová linka se dotýká něčeho jiného a zasahuje do prostředí, jež se vyjímají jistými odlišnostmi a zajímavostmi. Pravdou však je, že dění je někdy natolik rozsáhlé a provázané, že může vyznívat o něco rozvláčnější a méně dynamické. Ke všemu zvolená netradiční jména mohou zhoršovat orientaci, jelikož postav není zrovna málo. Soudě dle atmosféry i zmíněných jmen a názvů můžeme dějiště zařadit kamsi mezi arabské země. Autorka vyobrazuje i velice šikovně zobrazené a propracované legendy svého alternativního historického světa. Je možné, že se někde inspirovala, podařilo se jí však vytvořit čarovnou atmosféru ve stylu fantasy.

Jak na stránkách nakladatelství Host, tak na knize samotné se dozvíte, že se jedná o původní české fantasy, s čímž mnoho čtenářů nesouhlasí. Nejedná se totiž o tento žánr v tradičním pojetí, ale spíše o titul s prvky fantastiky, což nemusí každý ocenit – podle hodnocení na databázi knih to skutečně způsobuje trochu rozčarování.

Koncept je ovšem velice promyšlený a mimo jiné představuje intrikářství starého světa v historickém hávu, které je nápadité, poutavé a napínavé. Všechny ty smyčky, jež se pomalu utahují kolem hrdel předních postav, jsou zajímavé, i když každý čtenář bude dávat přednost odlišným tématům. Námětů je hned několik – autorka se zaměřuje na různé životy, na nichž se snaží hlouběji ukázat různorodé prvky.

Velkým tahounem je již zmíněné vyšetřování vražd v džungli, díky čemuž dílo působí jako jemná detektivka. Nečekejte zrovna klasické krimi, ze kterého by mrazilo, spíš poutavý element. Je zajímavé pozorovat, jak se Runel a Maargelus postupně posouvají po stopách, zatímco jiný už je pravdě zasvěcen. Navíc je v ohrožení skoro celá monarchie, což může zaujmout ty, kteří se vyžívají v mocenských hrách.

S ohledem na drama vystřižené jako z historické doby je zábavné, jak je tu vytvořený prostor i pro různé kontroverze. Ládrová jich skutečně využívá smyslně a nepřehnaně, děj je tak příjemně okořeněný, zároveň tyto elementy nijak neodradí od čtení, jako by se mohlo stát, kdyby chtěla vyloženě šokovat.

Co se týče lásky, Němé duše nejsou typicky milostnou tvorbou, ačkoliv trocha té pikantnosti je přece jen k dispozici. Sice se řeší zásnuby, vztahy či mezilidská pouta, ale ne v ryze romantické rovině, která by atmosféru zbytečně zlehčila.

Očekávaně je nejdramatičtější závěr, neboť na povrch vychází všeliké taje a křivdy. Kdo nakonec ovládne palác, přežije dramata, nebo naopak odhalí nejvíce es z rukávu? Poslední zodpovězené otázky se nachází v pasáži epilogu, v němž vám Jitka Ládrová zodpoví, co by vás mohlo ještě zajímat – ač s ohledem na téma a žánr zůstávají některé dotazy nezodpovězené, aby mohly i nadále lákat čtenáře k přemýšlení nad titulem a také jeho možným pokračováním.

Líbivé je, že příběh se svým způsobem vrací zas na začátek a ukazuje záměry, které nebyly doposud známé. Osvětluje tak některé protagonisty v jiném světle a dostává se jim tak lepšího pochopení. Věřím, že na mnohé čtenáře může poslední pasáž působit až dojemně. Podle poslední věty se domnívám, že Němé duše by mohly mít i pokračování, což by zejména pro skalní fanoušky mohlo být velmi potěšující. Na úplném konci je k dispozici ještě kód, který po načtení odhalí bonusy.

Němé duše jsou spíše čtením pro náročnější čtenáře, kteří netouží po typickém fantasy, ale knize, která v sobě skrývá vícero žánrů. Publikace má vskutku rozsah a představuje celistvý svět a příběhy plynoucí po několik let. Potrpíte-li si na tajemství, intrikářství či reálné prvky spolu s fantaskními prvky v životě z minulosti, pak si přijdete na své. Jelikož čtení není zromantizované, věřím, že si počtou nejen ženy, ale i muži.

Česká spisovatelka Jitka Ládrová se realizovala spíše jako autorka povídek v antologiích a rovněž také sestavovala sborníky Zpívající věže. Specializuje se na českou fantastiku. Němé duše jsou jejím prozatím jediným románovým dílem.

Osobně jsem – stejně jako mnozí jiní – čekala něco zcela odlišného. Asi tušíte, že jsem byla rozčarovaná a nemile překvapená, protože to, čeho se mi dostalo, není vůbec čtení, po kterém bych běžně sáhla. Nejednat se o recenzní výtisk, bez výčitek bych titul odložila. Nezbylo tedy, než jej celý přečíst, ale musím uznat, že ačkoliv se nejedná o knihu pro mě, tak spisovatelka má opravdu talent. Jako náročnější čtenářka jsem proto byla brzy ukonejšena a nechala se vést. I když bylo čtení v počátku složitější, později mě osudy hrdinů zaujaly. Bavilo mě přemítat, jaké kroky budou následovat, někdy jsem směr odhadla, jindy jsem byla hodně překvapená. Kupříkladu můj oblíbenec Runel mě hodně bavil a jeho odhalení bylo za mě asi nejvíce vzrušující. Pokud však vyjde pokračování, nesáhnu po něm. Ač je titul kvalitní, zkrátka je dosti specifický. Předpokládám, že čtenáře, pro které je psaný, okouzlí, ale nemusí se líbit všem.

Závěrečné hodnocení: 87 %

Každý si v sobě nese křivdu. Co když ale člověk přijde i o tu poslední šanci na zadostiučinění? Omden z duše nenávidí povolání svého otce, který je majitelem bordelu. A poté, co mu přijde dopis s oznámením, že ho nepřijali na univerzitu v hlavním městě, má jasno. Odmítli ho právě kvůli tomu. Studium ovšem nebylo příležitostí k lepšímu životu pouze pro něj, ale především pro jeho nevlastní sestru Namii, kterou nyní čeká osud prodejné dívky. Proto Omden začíná spřádat nový plán, jak se dostat z otcova domu.

Když zjistí, že do města přijel královský velvyslanec vyšetřující záhadná úmrtí v džungli, nabídne mu svou pomoc. Přesně tohle jsou kontakty, které tolik potřebuje. Jenže když se o něco zajímá sám panovník, znamená to nebezpečnou hru. Omden se tak zaplétá do něčeho daleko většího, než sám čekal.

V srdci neprostupného pralesa žije zlo, kterému je třeba dát jméno.

Nakladatelství: Host
Žánr: historie, detektivka, fantasy