Recenze: VŠECHNY CESTY VEDOU DO SANTIAGA (Ladislav Zibura)

Co všechno může člověk zažít na svatojakubské cestě

Camino je jednoduše plné protikladů. V něčem skvělé a v něčem pěkně otravné. Přesně jako život. A během putování můžete pozorovat, jak k téhle výzvě přistupují lidé kolem vás Někdo jen remcá a někdo se pořád směje. Cena je přitom pro každého stejná. Pozorujete to tak dlouho, až vám to začne vrtat hlavou. (str. 130)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

O svatojakubské cestě neboli caminu mnozí z vás již určitě slyšeli. Někteří ji dokonce absolvovali, a to možná rovnou několikrát, stejně jako Ladislav Zibura. Do Santiaga se zatím vydal celkem třikrát: poprvé před více než deseti lety po maturitě, poté v covidovém roce 2021 a naposledy loni s přítelkyní Karolínou. Všechny cesty vedou do Santiaga popisují druhé putování. Mimo jiné zachycuje i dopad pandemie na pouť a srovnává ji s předchozí výpravou.

Zdroj: web nakladatelství

Kniha sestává téměř ze čtyř desítek kapitol. Každá se z nich se věnuje určitému aspektu či části cesty, přičemž s výjimkou kratších vzpomínek zachovává přísnou chronologii. Zibura tak čtenáře (po krátkém úvodu, v němž vysvětluje svou vášeň k cestování pěšky) provede od výstupu z letadla v Paříži až po příchod do cílové destinace před katedrálu v Santiagu. Přesněji řečeno ještě dál, jelikož část cestovatelů pokračuje až k mysu Fisterra, o němž středověcí poutníci věřili, že zde končí svět. Hned zpočátku také objasní vznik svatojakubské pouti i jak přišla ke svému jménu.

Ziburův nejnovější počin může mít mnoho využití. Kromě příjemného počtení či inspirace jej totiž lze uchopit i jako sbírku rad pro potenciální poutníky, jimž rovněž učarovala představa přibližně pětitýdenního pochodu směr Santiago. Těmi rozhodně nešetřil. Člověk se tak dozví, která alberque (speciální ubytovny) stojí za přespání a kterým je naopak dobré se vyhnout. Prozradí, s čím je nutné počítat, zejména ve zmíněných noclehárnách, kde pojem soukromí prakticky neexistuje. Zároveň nastíní, jaké typy lidí na caminu můžete potkat. Díky podrobnému líčení jeho spolupoutníků a společných zážitků budete mít pocit, jako byste je skutečně znali.

Po určité době se obsah stává ovšem lehce repetitivním. Dílu by možná prospělo zkrácení o pár desítek stránek, čímž by spisovatel předešel opakování se. I přes určitou různorodost se totiž dostaví pocit, že čteme v podstatě pořád to samé.

Zdroj: web nakladatelství

Titulem nás provází Ziburův specifický smysl pro humor, který nemusí nutně vyhovovat každému. Některé vtipy a slovní hříčky mohou spíše než roztáhnutí koutků způsobit povytažení obočí, vesměs však přispívají k ozvláštnění četby. Autor disponuje bohatou slovní zásobou, jíž barvitě líčí prožitá dobrodružství. Jazyk je převážně spisovný, s přiměřeným výskytem hovorových výrazů, a to zejména v přímé řeči.

Inspirativní, zábavný, poučný. Tak by se dal ve stručnosti popsat Ziburův nejnovější počin. I přes pár výše zmíněných nedostatků je Všechny cesty vedou do Santiaga velmi dobře zpracovaným cestopisem, jenž má potenciál zaujmout i ty, kteří (pěšímu) cestování nijak zvlášť neholdují.

Za poetickými ilustracemi, jež výborně podtrhují a dokreslují atmosféru vyprávění, stojí Lukáš Tomek. Díky nim se čtenář na chvíli téměř skutečně přenese o několik set kilometrů dál na svatojakubskou pouť. Předsádka navíc obsahuje graficky nádherně zpracovanou mapu se všemi vyznačenými místy, kudy pisatel prošel. Kromě toho jsou k nim přiřazeny příslušné kapitoly, které se o nich zmiňují.

Zdroj: web nakladatelství

Ladislav Zibura je cestovatel a spisovatel, jenž putování, jak své cesty sám nazývá, propadl po maturitě. Tehdy se do Santiaga vypravil poprvé. Během studií na Masarykově univerzitě se vydal pěšky z rodných Českých Budějovic do Říma či napříč Tureckem a Izraelem do Jeruzaléma. Zážitky vydává i knižně, za publikaci o stopování z Atén za polární kruh (Prázdniny v Evropě) dostal Cenu Hanzelky a Zikmunda pro cestopis roku. Mimo jiné má na kontě pět dalších děl (40 dní pěšky do Jeruzaléma, Pěšky mezi buddhisty a komunisty, Už nikdy pěšky po Arménii a Gruzii, Prázdniny v Česku a Všechny cesty vedou do Santiaga).

První setkání s autorem hodnotím velmi pozitivně. Kromě praktických tipů oceňuji Ziburovu schopnost vykreslit atmosféru, díky čemuž jsem měla pocit, jako bych se za proslulou katedrálou vydala společně s ním.

Závěrečné hodnocení:  90 %

Už více než tisíc let míří lidé ze všech koutů Evropy do Santiaga de Compostela. Ladislav Zibura tam poprvé putoval v osmnácti letech a teď se do Španělska vydává znovu – za vzpomínkami, dobrodružstvím a příběhy poutníků z celého světa. Přidejte se k nim a ponořte se do vyprávění plného humoru a přátelství mezi lidmi, kteří se nikdy neviděli. Dozvíte se, jak poutnictví hýbalo evropskými dějinami, a taky načerpáte tipy pro vlastní cestu. Budou se vám hodit – možná totiž zjistíte, že camino volá i vás.

Nakladatelství: Kniha Zlín
Ilustrace: Lukáš Tomek

Žánr: cestopis