Recenze: LIŠKA S DUHOVÝMA OČIMA (Mária Lazárová, Andrea Tachezy)

Příběh o odvaze a síle přátelství

„Ta liška má duhové oči,“ zašeptala Hani užasle.
„To se ti jen zdá,“ zabručel děda a opatrně se sklonil k lišce. Škaredá rána na krku mu prozradila, proč neutekla a leží vysílená na zemi. (str. 6)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart.

Na den, kdy Hani najde zraněnou lišku s duhovýma očima, jistě ani jedna z nich nikdy nezapomene. S pomocí dědy Michila ji odnese domů, kde se postarají o její zranění, Hani pak chráněnku pojmenuje Merit. Navzdory veškerým dědečkovým pochybám pouto mezi dívenkou a divokým zvířetem jen roste. Společně upevňují své nevšední přátelství a překonávají těžkosti života na Severu. Nakonec je však nebezpečí vyvstalé ze severské divokosti a pověrčivosti přece jen dožene – obzvlášť poté, kdy jsou do lesa vysláni lovci lišek… Podaří se Hani liščí kamarádku zachránit?

Liška s duhovýma očima, knížka od slovenské autorky Márie Lazárové v českém překladu od Radky Svobodové, je pohádkovým příběhem pro děti od osmi let zasazeným do kulis severské tajgy. Je rozdělena do dvou částí – Kniha první a Kniha druhá – které se následně dělí do kratičkých kapitol psaných v er-formě. Ve vyprávění se střídají pohledy děvčátka Hani a lišky Merit, tu a tam je protne dědečkův příběh nebo jiného lidského či zvířecího obyvatele Severu.

Vypravování začíná pozvolna a postupně graduje. Kniha první slouží především jako seznámení s ústředními hrdinkami – Hani a Merit. Je tedy klidnější, více pohádková, ozvláštněná o několik legend a přibližující život převážně v severské vesnici. Nejdramatičtějším prvkem je Meritina vzpomínka na okamžik, kdy byla zraněná. Oproti tomu Kniha druhá přináší více napětí a nebezpečí skrytého v zimách severské divočiny. A také chamtivosti ukryté v srdcích mocných.

Atmosféra Severu se Márii Lazárové podařila vykreslit věrohodně. A to nejen popisem prostředí, který je střídmý, ale dostatečný na to, aby si i malí čtenáři dokázali představit, jak Hanino bydliště vypadá, ale zejména díky různým legendám a zakomponováním lásky k přírodě, pověrčivosti či divoké zvěře. Letmá, ale citelná nadpřirozenost Haniných zvířecích přátel činí příběh ještě o něco magičtější.

Lisa žalostně vykřikla a klesla na kolena. Tělo jí pokryla dlouhá jemná srst, tvář se jí prodloužila a uši zvětšily. Zuby se proměnily na drobné ostré tesáky a narostl jí mohutný ocas. Švihla jím a v tu ránu byla pryč. (str. 38)

Hani je osmiletá holčička, která stejně starým dětem ukáže zcela odlišný život, než jaký žijeme tady – více napojený na přírodu a její dary, rodinu i lidi v blízkém okolí. Nebezpečný, zároveň ale dobrodružný. S jinými hodnotami i zvyky. Z jejího vztahu s dědečkem Michilem lze vycítit plno lásky, porozumění a vzájemného respektu. Oba jsou velmi odvážní, milující a dokáží tu být nejen pro sebe, ale pro všechny, kteří potřebují pomoct. Lze říct, že jsou skvělou ukázkou rodinné pospolitosti, i když k nim byl osud krutý. A pouto, které pojí Hani s liškou Merit, sice neodráží realitu, spíše dýchá přáním, jak by mohl vztah člověka se zvířaty vypadat, přesto v sobě ukrývá nejedno poselství.

Dílo je vhodné pro čtenáře začátečníky i mírné pokročilé nejen díky pohádkovému dobrodružství se stejně starou hrdinkou, ale také pro snadno čitelný text, oproštěný od zbytečně složitých slov i souvětí, a pro jeho stavbu. Krátké úseky, pojmenované po právě probíhajícím příběhu, vzpomínce či vyprávěné historce, mohou posloužit například k učení se hlasitého předčítání. Dětským čtenářům je přizpůsobená i velikost písma, potěší též jednoduchý jazyk, tu a tam protkaný severskými výrazy pro umocnění atmosféry. Není jich naštěstí mnoho a ty, které se v knize objevují, nejsou nikterak složité.

Čarovné dobrodružství okořeněné severskými mýty, jemnými kouzly a neobyčejným přátelstvím. O lidech, dobru i zlu v nich, o strachu, který může vyvolat mocichtivost a pověrčivost. O odvážném děvčátku, které se postavilo nejen nehostinnosti sněhem pokryté tajgy, ale také skupině ozbrojených lovců. Doporučuji všem malým dobrodruhům, kteří touží po nevšedním zážitku z krajin, které jsou nám vzdálené.

„Erkhaane, zapomínáš na starý zákon Severu. Nikdy nezabíjíme zvířata pro potěšení nebo zisk. Na co potřebuješ kupčit s kožešinami? Máš přece všechno!“
Erkhaanovi naštvaně zacukalo ve tváři.
„Zákony určuju já, tak mi je nepřipomínej!“ pronesl namyšleně. (str. 61)

Příběh o neobyčejné lišce a statečné dívce doprovází obrázky ilustrované ve studených odstínech, skvěle ladící s náladou i prostředím. Jejich autorkou je ilustrátorka Andrea Tachezy.

Mária Lazárová je slovenskou spisovatelkou věnující se převážně tvorbě pro děti. Narodila se v Bratislavě, kde vystudovala Prírodovedeckú fakultu UK, a žije zde dodnes. Na svém kontě má kromě dětských titulů, kdy se dva z nich dočkaly ocenění (Ema a ružová veľryba jako nejkrásnější kniha roku 2014 – kromě českého překladu se jí dostalo i tradičního čínského – a Adam a čarovná šmykľavka se umístil mezi nejkrásnějšími knihami jara 2015), i romány pro dospělé.

Subjektivní hodnocení: Severské příběhy mám velmi ráda, tentokrát to ale bylo poprvé, kdy jsem zabruslila do pohádek s touto tématikou. Musím říct, že i když ani zdaleka nejsem cílovka, příběh o lišce s duhovýma očima a její lidské kamarádce mě více než oslovil – svou atmosférou, vlídností, poselstvím i dětskou odvahou. Oceňuji jemnost, s jakou se spisovatelce podařilo severskou přírodu i její divokost přiblížit českému a slovenskému dětskému čtenářstvu.

Závěrečné hodnocení: 97 %

Daleko na Severu se žije jinak, než jsme zvyklí. V hluboké tajze se zastavil čas, vládne tam úcta k přírodě, lidé dokážou přežít s málem i v těch nejdrsnějších podmínkách. Jednoho dne osmiletá Hani najde v lese zraněnou lišku. S dědečkem ji přinesou domů, ošetří a liška dostane jméno Merit. Mezi ní a děvčátkem vznikne silné pouto, chodí spolu po lese, vyprávějí si legendy Severu, tedy mluví hlavně Hani, Merit ji pozorně poslouchá. Pak se ale ukáže, že ve vesnici lišce hrozí nebezpečí kvůli chamtivosti šamana a pověrčivosti lovců, a tak se Hani rozhodne odvést ji pryč a zachránit… Hluboká tajga však skrývá mnoho nástrah – a před námi se odvíjí děj plný statečnosti i lásky. Přečtěte si příběh o věrnosti a odvaze divokých zvířat, o zvycích a moudrosti obyčejných lidí, ale také o krutosti mocných. Příběh o lišce s duhovýma očima.

Nakladatelství: Slovart
Ilustrátorka: Andrea Tachezy
Žánr: dětská literatura