Recenze: KUCHAŘKA Z RYBÁŘSKÉ CHATY (NaTaša Richterová)

Kuchařka s recepty i zážitky z Norska

Už dopředu jsem kamarády varovala, že nehodlám trávit většinu času v kuchyni. Opravdu jsem měla představu, že budu mít spousty času pro sebe a budu odpočívat. Jedu přece na dovolenou. Jenže člověk míní... (str. 6)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Kolik se na tuzemské scéně nachází norských kuchařek? Těch zahraničních poměrně dost, ale z per českých autorů je jich velmi málo. Nedávno však u nakladatelství Pointa vyšla publikace Kuchařka z rybářské chaty, ve které se NaTaša Richterová svěřila, že díky pouhému hecu se kdysi zamilovala do Norska, rybaření i pokrmů z ryb. Kniha je výsledkem jejích zálib a rozhodně stojí za pozornost. Ráda vám povím proč.

V úvodní části s názvem Co na tom Norsku máte se Richterová svěřila, že dříve jí bylo rybaření v norských vodách zcela cizí, ale díky přátelům, kteří takové výpravy podnikali pravidelně, objevila dobrodružství, jež se jí stalo velmi blízkým. Získala tak nejen mnohé vzpomínky, ale i praktické zkušenosti, zejména funkční recepty, o které se podělila. Pro milovníky ryb se jedná o velice zajímavé čtení. Jen škoda, že se s námi tvůrkyně nepodělila o větší množství zajímavých zážitků. Je jich sice poskrovnu, z kuchařky však činí jedinečný příspěvek do kuchyně. Kdo by si při vaření nechtěl přečíst krátkou ukázku z návštěvy ledového prostředí?

Recepty samozřejmě obsahují značky, které vám pomohou v orientaci. Ty jsou zobrazené v úvodu, kde se v krátkém textu dozvíte také o množství, mírách a váhách, což Richterová musela v rybářské chatě měřit šikovně a po svém, ale v kuchyni se vám s tím bude určitě pracovat bez obtíží.

Někomu možná bude chybět strukturovanější rejstřík. Takhle máte namísto uspořádaného obsahu s rozdělením například do kategorií v podstatě jeden dlouhý soupis receptů včetně pasáží se zážitky. Knížka má sto šedesát jedna stran, tudíž by lepší rozlišení neuškodilo. Kuchařské návody ani nejsou napsané v žánrovém rozdělení nebo tak, jak jdou v průběhu dne po sobě, takže po polévce můžete narazit třeba na gratinovanou rybu a po ní opět na polévku, což může znepříjemnit hledání.

Velikým přínosem jsou fotografie, a to nejen pokrmů, ale také z výprav, díky čemuž máte možnost vidět nejen osoby, které Richterovou doprovázely, ale hlavně podívat se na místa, která by většina z nás  bezesporu ráda navštívila taktéž.

Jednotlivé receptury jsou vyobrazeny klasicky. Na pravé straně se nachází informační značky, dále název a suroviny, které budete potřebovat. Nechybí krátký postup, v němž se mimo jiné dozvíte, s čím pokrm podávat, či menší tip, jak si s ním poradit. Ten však vyčtete již z pasáže – není mimo, jako tomu bývá u některých kuchařských děl.

Knihu lze nazvat i dobrodružným cestopisem s hojnou dávkou receptů, díky čemuž má kuchařka šanci zaujmout širší publikum, než kdyby se jednalo o tradiční psaní z kuchyně. V případě, že máte rádi ryby a při vaření nepostrádáte dobrodružného ducha, chcete si počíst o rybaření v Norsku, Kuchařka z rybářské chaty je tím pravým osvěžením.

Já mohu rozhodně doporučit. Jako milovnici ryb mě autorka přesvědčila, že její rady musím ozkoušet, dokonce bych se díky jejím zkušenostem klidně podívala do Norska, ač jsem letní typ. Jediné, co mě zamrzelo, byl právě nevhodně podaný obsah – věřím, že objektivně může vadit více čtenářům. Osobně bych uvítala i více autorčiných zážitků z cesty, ale chápu, že se jedná především o kuchařku, možná měla obavy, jak by čtenáři mohli na její vyprávění reagovat. Jinak prakticky není co vytknout. To, co jsem měla již možnost vyzkoušet, fungovalo.

Závěrečné hodnocení: 93 %

Kuchařka z rybářské chaty nabízí recepty na rychlou a snadnou přípravu mořských ryb a plodů moře. Recepty jsou tak jednoduché, že většinu z nich zvládnete uvařit na dvouvařiči. Kniha potěší kulináře, kteří by rádi zařadili ryby do jídelníčku častěji, ale také rybáře, kteří si v chatkách u moře chtějí uvařit svůj čerstvý úlovek – chutně, rychle, jednoduše. Recepty jsou doplněné fotografiemi a kořeněné krátkými příběhy z rybaření v Norsku. Dozvíte se například, která ryba bručí, co je rybí perla a jak zákeřná je oliheň.

Žánr: kuchařky
Počet stran: 161