Recenze: U SEVERNÍ ZDI (Petra Klabouchová)

Co se skrývá v odlehlém koutě ďáblického hřbitova?

Jen její tramvaj je vždycky poloprázdná. Jede opačným směrem. Tam, kam nikdo nechce. Koleje vedoucí na konečnou lidského bytí. Jako dítě se vydáš na jízdu společně s rodiči, sedíš vedle nich skoro celou cestu, drží tě za ruku. Jak život za okénky utíká, máma a táta si přesednou kamsi dozadu, aby uvolnili místo někomu, kdo zrovna přistoupil a chce si přisednout právě k tobě. Dál s tebou jet aspoň kus cesty. (str. 230)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host.

Detektivka bez vyšetřovatele, tak by mohl znít podtitul nového románu Petry Klabouchové U severní zdi. Bezejmenný mstitel, kterému kdysi bylo ublíženo tolik, že se z traumat nikdy nevzpamatoval, se rozhodl vzít spravedlnost do vlastních rukou. Pomalu odkrývá několik příběhů, jež spolu zdánlivě nesouvisí. Přináší svědectví o nelidských podmínkách ve věznici na Pankráci, kde za minulého režimu vydechla naposledy spousta politických vězeňkyň a jejich bezbranných potomků. 50. léta jsou bezesporu jednou z nejtemnějších dob našich novodobých dějin. U Severní zdi poukazuje na zvěrstva, o kterých se bohužel dodnes příliš nemluví a za které nebyl nikdo potrestán.

Protagonista, který nemá jméno, je označován jako Muž s dírou v srdci, což přesně vystihuje jeho mysl, chování a pohnutky. Je krvežíznivý, nelítostný a krutý, ale nenechá vás na pochybách, že si brutalitu daní lidé zaslouží. Ústředním tématem je odplata, za naše činy přece musí vždycky následovat spravedlivý trest. Karma vás najde a nepustí, co na tom, že vystupuje jako téměř neviditelný, nemocný muž na prahu důchodu, jenž si jako obětinu volí ještě sešlejší a churavější jedince. V zákonech existuje konkrétní doba, kdy se skutky promlčí, náš (anti)hrdina tuto skutečnost neuznává a neurvale se řítí za pomstou.

Užitý jazyk je květnatý, plný popisných pasáží. Dominující spisovná čeština je okořeněná vulgaritami, hovorovými výrazy a lékařskou hantýrkou. Originální metafory a vybroušená stylistika řadí titul mezi vysokou literaturu, kterou je radost číst.

Struktura nepatří k nejjednodušším, čtenář má před sebou několik časových rovin, spoustu postav a scenérií sice zajímavých, ale pro počáteční orientaci velmi náročných. První osa času, rok 1956, útěk přes české hranice, napínavá cesta chlapce a jeho maminky, jde na dřeň emocím. Druhé údobí, prostřední domova důchodců u Sv. Anny. Pojítkem mezi oběma částmi jsou bezejmenní vypravěči, jak už bylo výše zmíněno, Muž s dírou v srdci, kterému zdatně sekunduje Ošetřovatelka umírajících v domově pro seniory. U Sv. Anny se s příchodem nové chovanky Ludmily Krausové začínají dít podivné věci, které je možné jen těžko racionálně vysvětlit. Lze pozorovat mnoho hororových prvků, což z díla činí žánrový mix na pomezí detektivní ságy plné historických odkazů a mrazivého thrilleru naplněného akcí.

Na náměstí je zase černo a rudo, jako ostatně každý den kolem poledne, když zrovna nelije. Ostatní jsou v práci, zůstali jen ti, o jejichž etniku se nesmí mluvit, ale smí se označovat tím úžasně politicky korektním a zároveň vše vypovídajícím termínem „nepřizpůsobiví“. Slovem, kterým získali definitivní status nedotknutelnosti, přizpůsobit se musí logicky ti přizpůsobiví. Zbytek jsou Rusové, všech barev, vyznání a stupňů alkoholové závislosti. (str. 45)

Tísnivou náladu lehce vyvažuje svým sarkasmem a silně nekorektním ostrovtipem doktor Brož.
Jeho nejapné poznámky na adresu nové sestřičky ukrajinského původu Světlany vás určitě rozesmějí, pokud máte rádi černý humor a nadsázku. Ukrajinka je pověrčivá, což Brože provokuje a přináší spoustu vtipných scének, které odlehčí tíživou atmosféru. Oproti tomu Ošetřovatelka umírajících tvoří paralelu s Mužem s dírou v srdci. Oba se svým chováním snaží nevyčuhovat z davu a být neviditelní. Osud jim zasadil těžké rány již v raném věku, což se silně otisklo do jejich vnímání světa.

Temná tematika je protkaná celým dílem, nejenže je stěžejním námětem zvěrstvo napáchané komunistickým zřízením, ale ke slovu se dostávají i těžkosti spojené se stářím a smrt jako taková. Na konci života každý člověk bilancuje svou existenci a bojí se posledního soudu.

Klabouchové se podařilo odvyprávět kus naší historie s neobyčejnou syrovostí. Troufnu si říci, že těžce zapůsobí na všechny čtenáře a není vhodný pro slabší povahy. Velkým kladem jsou plastické postavy. Důraz je kladen na absenci černobílosti, všem charakterům vidíme až do hlavy a dozvíme se jejich nejniternější pohnutky. Třešinky na dortu v podobě leitmotivu písně Cikánečky a autofikční poslední kapitolu nelze nevypíchnout.

Doporučení patří především příznivcům těžší literatury, kteří se nezaleknou před složitou kompozicí a potrpí si na detail. Stavba je propracovaná do nejjemnějších momentů a vše má svůj důvod. Ke srovnání se nabízí styl Jana Štiftera, který užívá podobně spletitý koncept a ojedinělé básnické figury.

Rodačka z Prachatic Petra Klabouchová vystudovala mediální studia a žurnalistiku na Masarykově univerzitě v Brně. Živila se jako novinářka, v současnosti žije střídavě mezi Itálií, USA a ČR. Věnuje se práci v hudebním průmyslu a jako manažerka zastupuje skupiny Hollywood Vampires, S. E. X. Department a Rock'N'Roll Army. V roce 2021 na sebe upozornila románem Prameny Vltavy pojednávajícím o tajemném koncentračním táboře na Šumavě, za který obdržela Cenu Johanna Steinbrenera.

Tvorba Petry Klabouchové mě nadchla už u Pramenů Vltavy, U severní zdi je mnohovrstevnatější a ještě chmurnější. Syntaktický koncert okořeněný jízlivostí aktérů a sugestivními historickými prvky je pohlazením pro mou náročnou čtenářskou duši.

Závěrečné hodnocení: 98 %

Přišel čas platit účty za padesátá léta.

Tajemný Muž s dírou v srdci si nese životem nezhojené jizvy na těle i na duši. Dávný zločin, který ho v dětství připravil o rodinu, nebyl nikdy potrestán. Všichni už zapomněli nebo se o to usilovně snaží. Až na něj. A čím víc se blíží jeho vlastní konec, tím naléhavěji jako přízraky z hloubi hromadných hrobů Ďáblického hřbitova vystupují příběhy dětských obětí komunistického režimu.

V léčebně dlouhodobě nemocných pomáhá Ošetřovatelka umírajících svým pacientům v posledních chvílích jejich pozemského života. S novou klientkou však do ústavu přichází i něco, co je mimo možnosti chápání zdejšího personálu. Bude nutné z léčebny nebo ze svědomí stařečků, kteří tají temnou minulost, vymítat ďábla?

Nakladatelství: Host
Žánr: historická detektivka
Počet stran: 343