Recenze: LÁSKA V SEDMDESÁTKÁCH (Alena Chládková)

Předvánoční setkání po sedm a dvaceti letech

„Komu to dali?“ ptá se táta. „Kozákovi!“ „Emanovi? Vždyť to je neschopný blbec! Chodil jsem s ním do školy. Byl blbý a namyšlený už tenkrát.“ „No vidíš – blbec a zarytý komunista. To je dnes ta nejlepší kvalifikace na vedoucí funkci,“ řekla s povzdechem máma. Dopiju šťávu, hodím aktovku do pokojíku a chvátám do koupelny. Ne, že by se mě politické události současné doby nedotýkaly, vnímám je, ale není to teď pro mě tak důležitý. (str. 33)

Za recenzní výtisk děkuji
nakladatelství Jota.

Magdě bude za chvíli sedmnáct let, a tak není divu, že do ústředí zájmu vstupuje mužské pohlaví. Pořádnou díru do srdce jí udělá Viktor Koucký. Chlapec, co je nejenom chytrý a krásný, ale také hodný a pozorný. První sbližování při bruslení i letních brigádách dává tušit, že on je ten pravý. Ve škole má hlavu v oblacích, a přestože politická situace roku 1972 začíná přiostřovat, ona je zahřívána svou láskou. Nepřízeň osudu však jejich kroky rozdělí a Magdin život se ocitne v diametrálně odlišných kolejích, než jaké si vysnila…

Píše se rok 2000 a nyní skoro pětačtyřicetiletá Magda pracuje jako lektorka. Manažerům i personalistkám přednáší o legislativních změnách a dává praktické rady do praxe. Po skončení jedné akce v Brně na ni čeká neznámý muž. Při bližším prozkoumání zjišťuje, že onen pan tajemný je její Viktor. Ten Viktor, jenž jí zlomil srdce, protože se už neozval… Po skoro třiceti letech to bolí úplně stejně a je jedno, že je rozvedená, má v zahraničí studujícího syna Martina a partnerský vztah s Evženem. Zjistí, co se opravdu stalo, aby v sobě mohla toto období provždy uzavřít?

Viktor už čeká za autobusovou zastávkou, jak jsme se domluvili. Jsem tak rozechvělá a nervózní. Bojím se, abych se neztrapnila. Vždyť já jsem obyčejná holka, nejsem ani výjimečně chytrá ani výjimečně hezká, vlastně vůbec nechápu, čím jsem tohohle kluka, po kterém šílí jinačí krasavice, zaujala. Říká se o něm, že je nejchytřejší student na škole – už potřetí vyhrál matematickou a fyzikální olympiádu a dostal se do celostátního kola – závodně hraje volejbal, táta je náměstek a máma ředitelka knihovny, měl na škole první džíny, o kterejch mně se jenom sní… Tímhle se deptám, když se k němu nesměle blížím. (str. 20-21)

V třiceti kapitolách dochází k prolínání dvou časových linek. Velkou měrou zůstáváme v sedmdesátých letech, abychom chronologicky sledovali příběh velké lásky. Do současnosti si v krátkých intervalech odbíháme pouze za účelem reflektování zjištěných informací a Magdiných emocí.

Protagonistčinu životní odyseu zaznamenáváme naivním pohledem mládí. Vypravěč využívá první osobu, takže byť známe jen jeden úhel pohledu, a do konečné mozaiky nám mnoho střípků zbývá, máme možnost znovu zažít zamilovanost, pochyby, důvěřivost a lásku k životu. Dospívající v minulosti zdaleka nebyli tolik edukováni o sexuálním životě, jako je tomu v současnosti, takže na mnoho informací si museli přijít vlastní cestou. Součástí je např. humorná situace, kdy si hrdinka zkouší líbání na kachličkách v koupelně. Žel ji přitom přistihne matka, jež je zdravotní sestrou, a následuje tedy podrobný seznam rad a doporučení.

„Takže děvčata, nechte chlapce, ať si pomohou, jak mohou (a oni mohou) a vy si pěkně užívejte zamilovanost a lásku, nechte se hladit, líbat, objímat… a nic víc! I s prezervativem hrozí otěhotnění. Na pilulky v tomhle věku úplně zapomeňte, mohly byste si totálně rozhasit hormonální rovnováhu a nabourat cyklus. Nepřivolávejte si strach z otěhotnění nebo starosti, co na to řekne váš kluk, že s ním nechcete ještě spát. Pokud vás má rád, tak počká. Pokud ne, tak ať si jde, však ten pravý jednou přijde. Sex vám neuteče, můžete si ho užívat dlouho, déle, než si teď myslíte. Zato bezstarostné mládí, kdy máte na starosti jen samy sebe, vám uteče strašně rychle. Tak si ho užívejte a nekomplikujte.“ Máma skončila a čeká, co na to řeknu. Je fakt dobrá, myslím si. Navíc jsem v některých věcech tápala a teď je mi to všecko jasný. Vlastně má pravdu i v tom, co říkala nakonec. Jen nevím, co myslela tím „déle, než si myslíte“. Že to dělají ještě s tátou, vím, párkrát jsem je zaslechla a bylo mi z toho trapně. Vždyť už jim bylo přes čtyřicet! (str. 35-36)

Jazyková stránka je přízemní, využívá jednoduché větné konstrukce s kombinací spisovné a obecné češtiny.
Vzniká tak dojem zvláštního mixu, který není úplně přirozený, byť se Alena Chládková vyhnula výrazným gramatickým a stylistickým chybám. Příjemným ozvláštněním jsou Magdiny básničky a odkazy na další literáty či jejich díla, např. F. L. Věk, Na západní frontě klid, Směšné lásky, Skácel, Škvorecký apod.

Charaktery postrádají ambivalenci a spíše než postavy z masa a kostí jsou buď účelově sluníčkářské, nebo záporné. Ztvárnění není ničím originální, dalo by se zařadit k produktům „lásek a profesí z Osvětimi“, jen v tomto případě budete mít za kulisy 70. léta. Dominuje plochost s nedostatečně vykreslenou psychologickou složkou. Protagonistka je prostoduchá, ostatní aktéry nemáme možnost důkladněji poznat.

Přestože se ocitáme v Československu za dob normalizace, represe režimu vnímáme pouze v epizodických zážitcích studentů gymnázia, případně v personálním obsazení konkrétních postů.

I když jsem počítala s poněkud výraznějším historickým ukotvením, a ne s „romancí za dob komunismu“, za největší problém vnímám nerealisticky vykonstruovanou hlavní zápletku. Autorčino odůvodnění se skládalo z nepřeberného množství neuvěřitelných příhod, jež vedly k odloučení a dalším životním strastem. Tragédie střídala jedno neštěstí za druhým, čímž se na sebe vrstvily takovým způsobem, jemuž neuvěří ani ten největší pesimista.

Titul je díky menšímu formátu a atraktivnímu řádkování čtivý a se správným tempem. Navzdory tomu, že neobsahuje fatální a dechberoucí pasáže, vyjma podnadpisu (Román o osudovém setkání v době normalizace a opětovném hledání naděje na počátku milénia), si v něm naleznete zalíbení a překonáte i možnou čtecí krizi. Pokud hledáte romantické a naivní čtení, jež ukrývá předvánoční zázrak, svůj účel splní. Věřím, že hlavně osamělé babičky v domovech pro seniory budou nadšené.

Koukal na mě tak krásně a mně se líbilo, že po mně touží, až jsem musela zabouchnout dveře jeho auta a utíkat nahoru, protože vyspat se s Viktorem, to by nebylo jen tak. A já se nemůžu zamotat do lásky, to jsem si už dávno protrpěla a zakázala. Musím se z toho vyspat a řešit všechno zase s chladnou hlavou. (str. 144)

Alena Chládková vystudovala ekonomii a celý život působí jako personalistka. Na kontě má několik fejetonů, básnickou sbírku Čokoláda chilli či pohádku Maminko, povídej. Taktéž publikovala v odborných časopisech. Ráda se obklopuje literaturou, hudbou a obrazy.

Osobně jsem velmi rozpačitá. Obsahově se děj dá shrnout jako vítězství komunikačního šumu nad komunistickou zlovůlí. Po literární stránce slabé, bez jakékoliv větší ambice. Jako dívčí román pro mladistvé je dílo použitelné, nicméně náročnější čtenář bude neuspokojen. I ryze romantickou publikaci lze pojmout kvalitněji.

Závěrečné hodnocení: 59 %

Doba se změnila, oni dva ne. Skutečně stará láska nerezaví? Román o osudovém setkání v době normalizace a opětovném hledání naděje na počátku milénia.

Láska v sedmdesátkách je nejen milostný příběh dvou mladých lidí, studentů gymnázia Magdy a Viktora. Důležitou kulisu jejich romantického dobrodružství tvoří doba normalizace v sedmdesátých letech dvacátého století v ČSSR. I když zpočátku se projevuje jen nenápadně, nakonec velmi tvrdě zasáhne do života obou hrdinů. Dobové okolnosti jsou vnímány a prožívány očima sedmnáctileté Magdy, která kvůli nim přijde o svou lásku, víru v pravdu a spravedlnost. Podaří se jí je opět nalézt v roce 2000, kdy se oba hrdinové po letech znovu setkávají a dávají čtenáři nahlédnout do svých pohnutých osudů?

Nakladatelství: Jota
Žánr: romantické, historie
Počet stran: 223