Recenze: DEVÁTÝ NEZNÁMÝ (Jan Gardner)

Styl a elegance 30. let

Kdyby nebylo Emily a toho detektiva ze Scotland Yardu na penzi, oprašovali by nyní ve sklepení policejní archivy. Rádi by se proto slečně Vavřincové nějak revanšovali, ale ani při nejlepší vůli ukradené náušnice nedokázali vyčarovat. Případ od samého začátku vůbec nedával smysl. Proč podnikat tak riskantní a nebezpečnou loupež a nic z toho nemít? Pouze jedny náušnice, o které dotyčnou mohli okrást cestou z kina, někde na noční ulici. Emily proto Růžičkovi s Motýlem nic nevyčítala. Také si připadala úplně bezradná. (str. 35)

Za recenzní výtisk děkuji
společnosti Albatrosmedia.

Poslední den roku 1929 znamená bujaré silvestrovské oslavy. Na večírku britské ambasády se sejde každý, kdo něco znamená; diplomaté, velvyslanci, zkrátka společenská smetánka. Mezi nimi nechybí ani Emily Vavřincová se svým otcem. Součástí je také uskupení trojice mladých mužů říkajících si JET, podle počátečních písmen jejich jmen (Johan, Eduard a Theodor). Bohatí, znudění, věčně vymýšlející nejapné fórky. Johan, kterému nikdo neřekne jinak než Junior, je pomyslným korunovaným vůdcem bandy. O letošní noci si hodlá vystřelit z Emily, jež proslulé uskupení zná, a jen tak něčím se obalamutit nedá. Jenže náhle dojde k ozbrojenému přepadení, kdy všichni návštěvníci musí odevzdat veškeré cennosti. O tři dny později se hostům jejich šperky záhadně vrátí. Všem, vyjma Emily Vavřincové. Kdo za tímto žertem stojí a proč zrovna ona musí zůstat jedinou poškozenou?

Kasař Hugo Nekuda odložil vrták a utřel si pot z čela. Jeho práce byla hotová. Sejf plný šperků, peněz a navoněných dopisů byl otevřený. Nekuda sáhl po hadru a chystal se omýt trezor petrolejem, jak byl zvyklý, když si uvědomil, že tentokrát to dělat nemusí. Petrolej, spolehlivý prostředek k zametení stop a zmatení policejních psů, nepotřeboval. Policie mu stála přímo za zády. (str. 104)

Mladá dáma si pomalu zvyká, že přišla o nejcennější památku po matce – náušnice. Život plyne dál bez výraznějších momentů. Zlomovým okamžikem je otevření baru Avion s pekelně hvězdným programem. Kateřina B. je zpěvačka a tanečnice, jež svým podmanivým hlasem, výrazným pohledem a dokonalou postavou uhrane veškeré mužské osazenstvo. Podnik jen vzkvétá a systematicky likviduje konkurenci. Večery jsou beznadějně vyprodané, poněvadž každý chce alespoň jednou onu divu spatřit. No, a kdo jednou zkusí, už nechce jinak.

Na jedno představení dorazí i Emily. Jaké je její překvapení, když na účinkující zahlédne onen odcizený šperk. O přestávce ji navštíví v šatně, kde požádá o navrácení a vysvětlení původu daru. Je jasné, že musí znát lupiče ze silvestrovské noci. S náušnicemi nakonec sice odchází, ale poněvadž se jí v hlavě rozleží její prudké jednání, vrací se Kateřině B. omluvit. Naneštěstí ji nalézá mrtvou… Slečna Vavřincová se stává hlavní podezřelou, pro policii prakticky uzavřenou záležitostí. Za deset dní předstoupí před soud a vyslechne si obvinění. Stihne do té doby najít skutečného pachatele a sebe očistit?

Kniha se skládá ze dvaceti čtyř kapitol, postupně odkrývajících jednotlivé souvislosti i společenský život československých zbohatlíků. Kromě obviněné podrobněji poznáme komorníka Edgara, jenž je její pravou rukou, trojici JET, přítelkyni z dětství Marianu s manželem Filipem i zaměstnance konkurenčního podniku Cicero. Kdo měl největší důvod Kateřinu B. zavraždit? Okolnosti totiž naznačují, že víc lidí má tajemství a s ním spojený motiv vraždy.

Text je svižný a zábavný, díky velkému množství dialogů a lokací nabízí plynulé posouvání děje bez hluchých míst. Atraktivní prostředí první republiky je okořeněno vtipem a slovními přestřelkami. Vypravěč je postaven do role nezaujatého pozorovatele, jenž do dějství nevstupuje, jen čistě popisuje. Není vševědoucí, takže stejně jako my postupně odhaluje jednotlivé střípky skládačky. Román neobsahuje výrazné gramatické ani pravopisné chyby.

Láska, tajemství, pletichy a záhady. Charaktery jsou ztvárněné realisticky, nacházíme v nich světlou i temnou stránku. Přestože se na první pohled jeví jasné vyústění, zažijeme řadu zvratů, překvapivých i pikantních detailů.

Láska k ženě odporovala všem zásadám, kterými se doposud řídil. Považoval ji za ještě větší neřest než čtení detektivek, ale nemohl si pomoct. V práci byl nepozorný, roztěkaný a často zasněný. Služka Kazi s kuchařkou Ludmilou si špitaly, že jejich přísný šéf dokonce začal psát básně. Proměny, kterou procházel, si brzy všiml nejen pomocný personál, ale i pan Vavřinec. Uvítal, že ho komorník už tak často nepronásleduje s octanovými obklady, a on tak má konečně. (str. 50)

Někomu by mohlo vadit, že ač jsou dobové kulisy věrohodné, s odkazem na spoustu reálných míst i umělců, použitá mluva místy odpovídá naší současné a vytváří tak mírnou dysbalanci. Ke své smůle jsem nečetla předcházející díl s názvem Debutantka a nesouhlasím s tvrzením, že se jedná o volné pokračování se stejnými protagonisty. Do určité míry to pravda je, ale vnímala jsem hodně narážek na předchozí případ, které ve mně vzbudily otázky právě kvůli mé nevědomosti. Doporučuji tedy chronologickou četbu.

Na práci, kterou v ostatních restauracích zvládal jeden člověk, maximálně dva, byli tři, a přesto se cítili vyčerpaní a zneužití. Nechápali, jak někdo může pracovat celý život a přežít to. Theodor se nepředřel. Kouřil na balkoně a ze svého stanoviště pozoroval dva číšníky, jak prostírají stoly a leští příbory. Tohle měl v plánu dělat až do dvou odpoledne. (str. 125)

Čtení tuze jednoduché, mírně připomínající scénář k nedělní detektivce. Kdo hledá nekomplikovanost, zato údernost, velkou čtivost a stylovou atmosféru, bude spokojen. Doba gentlemanů, cigaret ve špičce, swingu, kabaretů i zbohatlických povalečů. Pokud jste přesyceni krvavými mordy, představená noblesa, galantnost a šarm bude příjemnou změnou.

Jan Gardner je spisovatel, scenárista a režisér dokumentárních filmů, jako např. Modlitba pro Martu či Několik minut s Milošem Formanem. Produkčně se podílel na filmu Falling Sky. Pobýval v Los Angeles, kde nastoupil na filmovou fakultu UCLA. Z poslední doby stál u vzniku seriálů První republika, Vyprávěj, Ordinace v růžové zahradě 2 aj.

S knihou jsem byla spokojená, byť je patrné, že Devátý neznámý splňuje atributy pro označení spotřební čtení. Nebudete se nudit, vzbudí zájem, ale z dlouhodobé perspektivy neobsahuje nic, co by vám trvale utkvělo v paměti. Autor umí s jazykem pracovat a vy budete na konci, ani se nenadějete. Jako četbu k relaxaci doporučuji.

Závěrečné hodnocení: 81 %

Stylová detektivka z období první republiky. Od autora českých seriálových hitů.

Silvestr 1929. Krátce po půlnoci oloupí hosty na večírku britské ambasády trojice maskovaných mužů. O tři dny později se okradeným šperky vrátí – všem, kromě Emily Vavřincové... Nenapodobitelná prvorepubliková éra se vrací i ve druhém případu netradiční detektivní dvojice, Emily a jejího komorníka Edgara. Spolu se vrhají do víru společenského života československé smetánky a budou čelit nečekané výzvě: komorník se poprvé v životě zamiluje a Emily je obviněna z vraždy! Vyváznou z toho oba se zdravou kůží?

Nakladatelství: Motto
Série: Emily a komorník (2.díl)
Žánr: detektivní román