Recenze: LIKVIDÁTOR (Honza Slivka)

Dravá fantasy, které velí hrdina se srdcem ze zlata

„Chci splnit veškerá vaše přání. Uspokojit každou tužbu. Ochránit vás i za cenu svého života. (str. 303)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Je to tady, ostré fantasy s knižní obálkou, která má koule. Jak si Likvidátor povede na české sečné? Rozhodně ne špatně!

Vypravování v ich-formě má sice své tempo, ale je dost zaměřené na popisy, které by leckdy šly umírnit. Vypadá to, že autor se rád rozepisuje a má problém přeskakovat jakékoliv scény, proto máte před sebou velmi celistvé a minimálně přerušované dění. To může někoho nadchnout, jiného trochu potrápit, především pokud jste se těšili na vyšší dynamiku a akční scény. Ke všemu celou knihu provází spisovný styl, a to dokonce i v přímé řeči, což působí lehce strojeně, mně osobně to v polovině už začalo chvílemi i vadit.

Likvidátor neponechává nic náhodě a vše líčí takřka do detailu, což by pro někoho mohl být problém. Nicméně začátek vás tímto způsobem uvádí do děje a někdy ho protínají texty o bozích, které by bylo vhodnější představit v akci. Dlouhé časy se tak nic neděje, na druhou stranu máte možnost seznámit se se Samuelem a sirotkem Kličkou. Ti dva společně putují do Celsioru, kde se musí poprat s trolly, kteří tamní město omezují. Nebude to snadná zakázka, ale peníze se rozhodně hodí. Především když to vypadá, že lovec jich má opravdu hodně a nebojí se to ukázat. Podobně předvede i své dramatické boje, provozující někdy až na několika stranách.

Samuel působí jako charismatický gentleman. Na rozdíl od ostatních zabijáků monster mu záleží na lidech a nechce zbytečné ztráty na životech. Není chladnokrevný kalkulátor, ale naopak myslí srdcem. Umí lichotit dámám i obchodovat. Opravdu spíš než divokého bojovníka představuje slušného, citlivého muže, který je možná dost osamělý, i když je na samotu zvyklý. Nečekejte mlčenlivost, Samuel dokáže najít řeč s každým, zná obchodní taktiky, nebojí se zahrát si na šmelináře – taková všehochuť kladných lidských vlastností – a jako každý chlap se samozřejmě rád ohlédne po pěkném děvčeti.

Klička, který všude putuje s ním a má své důvody, proč v knize je, se málem stal obětí zombie. Má však nehorázné štěstí a jako jediný z vesnice přežil, zachráněný Samuelem tak získává možnost žít nový život  i když bez nočních můr a neustálého nebezpečí, které mu číhá za zády, se to neobejde.

Pokud jste čekali akční děj, budete nejspíš zklamaní. Honza Slivka je upovídaný a píše i o tom, co vlastně není tolik potřeba. Nebojí se rozepsat, aby bylo dílo celistvé, na druhou stranu právě tohle by někomu mohlo zkazit prožitek. Nebezpečných a napínavých bojů se samozřejmě dočkáte. Bojovat se bude s úskoky, používá různé zbraně, rovněž magii a Moc. Právě Moc je poměrně kreativním fantasy kouskem, který dodává knížce šmrnc a mnohé jistě okouzlí. Zajímavé způsoby přemožení monster jsou rozhodně tahouny, díky kterým nepřestanete číst. Co se týče fantastických bytostí, narazíte na různé druhy. Od trollů přes wendiga až po originální stvoření, ať už se jedná o masožravé stromy, či jiné, poměrně brutální tvory.

Stejně tak se pro někoho mohou stát zajímavé i sexuální scény. Nečekali jste to? Jsou však zřejmé už z obálky, která vypovídá, že Samuel nebude jen bojovníkem, ale také milovníkem. A proč ne? Pro tyto účely mu dal spisovatel k dispozici spoustu pěkných ženštin, se kterými by mohl zahřešit. A že to s nimi likvidátor umí, není třeba říkat. Nemyslím si ale, že každý bude z erotiky nadšený, nejedná se o Slivkovu silnou stránku. Navíc několik sexuálních scén po sobě spíš připomíná, že ohledně milostných románů není autor vypsaný a chtělo by je pojmout o něco originálněji, jinak máte před sebou nevydařené porno klišé.

Postapo vyznívá jako autentický a kvalitně vystavěný středověk, ale nese pár prvků nynějšího světa. Hlavní je návrat do hospod, kde se jí jako za minulých dob, platí se zlaťáky a vedle aut se využívá hojně též koní. Kladem je rozhodně okořenění o velkou dávku fantasy a magie, škoda jen, že prostředí nebyl přizpůsoben i jazyk.

Mytologie je poněkud rozvláčná, i když určitě potěší, že najdete zmínku třeba o Hefaistovi. Základy nemá Slivka zrovna nejpevnější, trochu vachrlaté, ale přesto se mu podařilo vystavět šikovný příběh. Dramata s Kličkou jsou bezesporu velkým kladem, i když (nebo právě proto) čtenáře zasáhnou.

Druhá polovina je naštěstí akčnější, obsahuje poutavé zvraty a je snadnější se do ní vžít. Je příjemné, že se dění přiostřuje a začíná být komplikovanější. Někomu může přijít úsměvné, jakou osobností Likvidátor je – možná až pohádkovou, proto čtení není temné, jak by mohlo ve výsledku být. Mohla by to být fakt tvrdá jízda, ale Likvidátor je osobitá, jemnější obdoba. Proč ne?

Závěrečné drama má hodně co do sebe. Nepochybně nejlepší část, která ukazuje, že Honza Slivka umí být kreativní, má fantazii a určitě si pro nás chystá pokračování. Přesně tak  ze závěru poznáte, že bude zřejmě následovat druhý díl.

Likvidátor nejspíš nebude čtením pro každého. Má spoustu kladů, ale také negativ, která mohou některé čtenáře odradit. Nicméně se nebojím Samuelův zapeklitý příběh doporučit, protože Slivka si dal práci, promyslel dění, oživil hrdiny a prakticky od A do Z odprezentoval působivé čtení.

Pro Honzu Slivku není Likvidátor prvním počinem, který vydal. V roce 2021 mu u Nové formy vyšla publikace Voják země. V předešlé tvorbě se vyhnul fantasy a sáhl spíše po sci-fi, jak to vypadá dle anotace, ovšem opět je ústředním hrdinou bojovník. V životopise autora na databázích se dočtete, že nemá rád moderní dobu, což se odráží i v jeho nejnovějším počinu, kde ztvárnil velmi autenticky středověkou civilizaci lehce šmrncnutou právě modernou.

Ohledně Likvidátora jsem rozpačitá. Byla jsem hodně navnaděná a čekala jsem něco ve stylu Brožovského nebo Fuchse. Slivka má vlastní styl, který ne každému bude vyhovovat. Za mě byla největším průšvihem erotika. Nazývat ženské přirození jako mušličku je fakt hrozné klišé, které si dokážu představit v béčkových erotických knihách, ale určitě ne ve fantasy od muže. Lepší ztvárnění, méně popisů a ulekanosti, autentičtější přímou řeč a mohla to být pecka. Líbilo se mi, jakým způsobem si poradil s Kličkou, stejně jako s propojením zápletky. Slivka má ještě na čem pracovat, aby své dílo vybrousil k dokonalosti, ale musím uznat, že jsem si čtení užila. Mělo to grády.

Závěrečné hodnocení: 82 %

Bůh a ďábel jsou mrtví. Z jejich těl povstaly tisíce dětí. Slabí parchanti, živící se emocemi a vírou, toužící po absolutní moci a jedinečnosti. Zničili světový řád bez mrknutí oka. Bojují o každou duši v postapokalyptickém světě městských států. Čím více služebníků, tím větší Moc. S ní vytváří ze svých věrných silné netvory šířící zkázu a smrt. Naštěstí existují na světě Likvidátoři a Bohobijci. Jeden z nich je Samuel Drops. Zabíjí stvůry za peníze, kazí bohům plány a užívá si života plnými doušky. Když narazí na chlapce, který nosí smůlu, svolnou šenkýřku, zákeřnou čarodějku a město obklíčené trolly, bere to jako výzvu. Příliš pozdě si uvědomí, že nejde jen o bitvu mezi dvěma bohy a podivnou shodu okolností.

Počet stran: 504
Vazba: brožovaná s chlopněmi