Recenze: ŽIVOT VÁLEČNÍKA (Tomáš Němec)

Kdo má zbraň, žije prokazatelně déle…

„Proléváním krve ještě nikdo nikdy prolévání krve nezastavil.“ (citace ze 42 % e-knihy)

Před dávnými časy se zrodila legenda. A nebo vlastně spíš nezrodila? Vyšla z podzemních laboratoří jako příliš zdařilý experiment, aniž by si uvědomovala svou pravou podstatu. Žádný tupý voják poslouchající rozkazy, ale neohrožený válečník schopný změnit svět. Jenže co když o žádné takové poslání nestojí?

Staňte se svědky příběhu bájného (či vybájeného?) bojovníka Sebasttyena v kulisách nelítostného Císařství – napříč osmi volně navazujícími povídkami.

V úvodním Plazivci pracuje Sebbastyen na postu gardisty a ve volném čase holduje droze přezdívané černý lotos. Jenže po opojení nastupuje kocovina a on se probouzí v krvi, mezitím strážní pátrají po tajemném vrahovi… Zatímco se snaží odhalit příčinu nevítaných nočních výpadků“, dozvídá se o svém původu a schopnostech. Napínavý a mysteriózní kousek zasvětí do historie a principů světa.

Milenka mrtvého muže se zdá být Sebbastyenovým jediným spojencem v prekérní situaci. Nachází se totiž v zajetí rodu dračích jezdců, jimž v předcházející bitvě zabil vůdce. Jenže drak ho ušetřil a nikdo netuší proč… Rozplétáme další tajemství a intriky na pozadí střetu loajality vůči rodině s touhou po moci.

Poslední z vymírajícího národa pojednává o utlačování elfích míšenců – ohrnují nad nimi nos nejen lidé, ale i sami příslušníci vznešené rasy“. Císařství se dokonce odhodlalo k jejich totálnímu vyhlazení. Zmůže s tím něco Sebbastyen coby potulný žoldák? Ve spolupráci s agentkou odboje Mhyrrou možná ano! Přesah ohledně rasové nesnášenlivosti v dnešní době sice neurazí/nenadchne, ale stejnojmenná verze z roku 2003 autorovi vynesla vítězství v literární soutěži O nejlepší fantasy a titul Nositel meče.

Za Rytíře štěstěny se považuje exotický rek Yaguda Zemis, který má za sebou podobnou tranzici jako Sebbastyen, jen na rozdíl od něj nezahálí a je plně oddán pouti za pomstou. Oba právě čeká oprátka, Yaguda má ale plán! Retrospektivní kompozice zaujme a kromě akce zabrousíme i na pole metafyziky.

V Nezrozeném sestavuje paní Nadhirra speciální tým na veledůležitou misi. Velitel, Voják, Stratég, Stopař a Felčar tak vyrážejí na nevyžádané dobrodružství, které nepřipouští selhání… Prvek tzv. sebevražedného oddílu sice není žádná novinka, ale povedené zpracování sbírku pěkně zpestří.

Zbabělcova krev koluje v žilách Gabrielle Nykollině van Dorm. Dědeček v poslední bitvě uprchl a ponížení se přeneslo na jeho potomky. Jenže bystrá dívka vypátrá zvláštní okolnosti předkova počínání a je přesvědčena, že tehdy našel způsob, jak je zachránit. Brzy i ona stane před stejnou volbou… Sebasttyen ve stádiu jakési rezignace ze sebe bude muset vykřesat poslední zbytky bojovnosti, aby zachránil město i svou přítelkyni. Lze vidět obrovský posun v protagonistově psychologickém vývoji a nadchne i šokující zvrat.

Společnost hřbitovních tanečníků se živí rituálním vyvoláváním zesnulých a Sebasttyen se v zahradě mrtvých probouzí po týdnu v zasypaném hrobě, aniž by si pamatoval, jak se tam dostal… Zaručeně nejpodivnější povídka, ale závěrečné rozuzlení dojem krapet vylepší.

Poslední úsek Křič jako dítě! se ohlíží za uplynulými událostmi a dává jim širší rámec.

Život byl rozřezán, rozebrán, znovu seskládán, doplněn, převrácen, vyzvracen, znovu slátán a vyslán do světa. (citace z 60 % e-knihy)

Dílo se odehrává v er-formě minulého času z perspektivy všeobjímajícího vypravěče. Jednotlivé epizody jsou rozděleny dle ročních období, ale spíše než s prostředím má tato kompozice co do činění se symbolikou života (jaro značí mladistvý rozkvět, léto období zrání, podzim skomírání a krutá zima nastupuje coby předzvěst konce cyklu), obsahují časové skoky.

Přestože se jistě párkrát dostaví pocit déjà vu (ať už při myšlence, motivu, nebo frázi), že něco takového jste už kdesi četli, na slohu se nesporně odráží kvalitní řemeslná práce, při níž musely téct krev, pot i slzy. Autor sám se navíc nesnaží zastírat a inspiraci starými fantasy klasikami rád přizná – aby ne, když celou knihu vnímá jako poctu žánru.

Skvěle vybudovaná atmosféra, spousta akce a skvostné popisy soubojů v kombinaci s hlubšími filosofickými momenty… Zní to jako recept na úspěch, ale ve skutečnosti je výsledkem dosti těžkopádný text, na který se potřebujete mimořádně soustředit, abyste si ty krásné slovní obraty vůbec vychutnali a neunikly vám souvislosti na první pohled skryté mezi řádky.

Válka neskončí, dokud nebude pohřbený poslední voják.“ (citace z 50 % e-knihy)

Vzhledem k faktu, že díky magicko-genetickým modifikacím stárne Sebasttyen pomaleji, máme možnost poznat Císařství v mnoha rozličných etapách. Na počátku relativní prosperity vládne Císař (ani člověk, ani Bůh, prý nesmrtelná entita) pevnou rukou a mocná armáda si poradí s nepřáteli i zrádci. Posléze se však říše propadá do chaosu a bídy, až nakonec docela utone v temnotě a krajinou se namísto šiků prohánějí krvelačné bestie. Setkáme se rovněž s čaroději, kněžími, půl-elfy nebo draky.

Sledovat Sebasttyenovu cestu je stejnou měrou fascinující jako bolestivé. Bývalý služebník Císařství doplňuje řady odboje, jen aby zjistil, že ani jedna strana nestojí na straně dobra. Snaží se vést spořádaný život, pokouší se i o sebevraždu, ale nic z toho nefunguje. Náš vyvrženec představuje nadmíru komplikovaný charakter, s nímž se bohužel nedá tolik ztotožnit a ve finální fázi mu navíc jeho zahořklost ubírá na vydobytých sympatiích.

Vedlejší postavy se zpravidla ohřejí u ohně jedinou povídku, v dalších částech o nich maximálně padne zmínka. Některé ztělesňují již okoukané archetypy (viz Mhyrra), jiné naopak kouzlem osobnosti zanechají dlouhotrvající dojem (viz Yaguda).

Přestože jsi Nezrozený, velmi rychle můžeš být mrtvý. (citace z 22 % e-knihy)

Ačkoliv se e-knižní zpracování graficky vymazlenému tištěnému výtisku nevyrovná, o mapu a ilustrace od nadaného kreslíře Lubomíra Kupčíka ochuzeni nebudete – a že je na co se dívat. Černé, případně černo-červené kontury na bělostném podkladu naprosto souzní s drsnou náturou příběhu.

Dílo ráda doporučím náročnějším čtenářům epické fantasy, berte však na vědomí, že ponurost dějiště v kombinaci s teskným osudem hlavního hrdiny slabším povahám hravě přivolá depresi (oddych a humor tedy hledejte jinde). Stylem a náměty má blízko např. k Zaklínači A. Sapkowskiho nebo Chmurnému válečníkovi Alistaira Rennieho.

Tomáš Němec se označuje za dělníka slova a doposud publikoval hrst kratších textů v antologiích či časopisech, dále pak přispěl epizodami Chladná hra (2006, Triton) a Stín legendy (2007, Triton) do populární série Agent JFK. V letech 2003–2013 působil v magazínu Pevnost a v roce 2015 založil vlastní nakladatelství, dnes již zavedenou značku zaměřující se primárně na detektivky, fantasy a sci-fi: Mystery press, kde vyšel po téměř patnácti letech zdánlivé tvůrčí stagnace i jeho opus magnum Život válečníka (držitel nominace Magnesia Litera za fantastiku 2023).

Subjektivní názor: Kniha se mi četla pomalu, ale čas nad ní strávený stál rozhodně za to. Nejvíce mi učaroval svět a jazyk, protagonista ve mně bohužel nedokázal vzbudit silnější emoci než lítost. Nad klišé naštěstí převažuje kreativita a fenomenální závěr celému dílu (neironicky) nasazuje korunu. Nezbývá než doufat, že pan Němec ještě v budoucnu propašuje do edičního plánu nějaké další slibné počiny.

Závěrečné hodnocení: 80 %

EPICKÁ FANTASY PLNÁ DRSNÝCH MUŽŮ, NEBEZPEČNÝCH ŽEN A DĚSIVÝCH MONSTER

Byla to doba temnoty, krve a strachu. Byla to doba, kdy na trůnu z Kamene seděl Císař, možná člověk, možná prastará, nesmrtelná entita. Byla to doba meče, magie a šílených bohů vyštvaných z bezedných propastí času.

Tehdy se na stezkách Císařství objevil válečník, který v sobě nesl touhu po pomstě, moudrost věků i žal po dávno ztracené lásce. Aniž by to tušil, na hřbetě koně i draka, obutý i bosý, ostřím meče i holou pěstí psal pochmurnou historii našeho světa. Historii Císařství.

Ti, co nevěděli, mu říkali Sebasttyen. Ti, co věděli, mu říkali Nezrozený. Ti, co tušili, říkali, že spálí svět na popel.

Tohle je jeho příběh. Tohle je jeho život. Život válečníka.

Nakladatelství: Mystery press