Recenze: SUNDAT SE JAK FÉNIX (Martina Babišová)

 Existuje v hudební branži upřímnost?


Celý zaláskovaný si občas ani nevšimnete toho, že vás láska po čase sem tam mlátí a psychologicky terorizuje. Vy jste si ale už zvykli na pocit, že vás má někdo rád, a nechcete o to přijít. Vždyť o tom to celý je. Všichni chcem lásku. Kdyby si někteří diktátoři v mládí víc zašukali nebo by je matky víc objímaly, bylo by beztak míň válek. (str. 49-50)


Za recenzní výtisk děkuji
 společnosti Albatrosmedia.
Chci zakoupit tento titul!


Erika Karasová je ráčkující raperka, ale protože se za svou vadu řeči stydí, nechává si říkat Ema. Současný partnerský vztah ji přestal naplňovat poté, co víc než rok musí předstírat orgasmus a ani v hudební kariéře to za moc nestojí. Ve svých devětadvaceti letech se viděla někde mnohem dál než jako brigádnice v hospodě. Jenže složenky se neptají z čeho budou zaplacené… Dokáže být věrná svým ideálům, nebo podlehne rychle vydělaným penězům?

Třicet pojmenovaných kapitol nás pomocí autodiegetického vypravěče zavádí do prostředí showbyznysu plného přetvářky a falše. Názvy jsou trefné a vystihují, co nás na následujících stránkách bude čekat. Jednoduchý a přímočarý text staví do jedné pozice krutý a nelítostný svět, kdy kvůli drobnosti upadnete v zapomnění, do druhé přidrzlou, avšak citlivou ženu, co se v něm snaží neutopit a zachovat si osobitost. Někdy je k tomu však potřeba pár xanaxů, alkoholu a dalších zakázaných látek.

Ty vole, proč mi tehdy někdo nevysvětlil, že já a moje kariéra jsou důležitější než banda nějakých týpků v gladách, který už nikdy v životě neuvidím? Stejně jako proč mi nikdo v devadesátkách neřekl, ať si to obočí neškubu, že toho budu v dvacátým prvním století litovat. (str. 32)

Novela by se dala klasifikovat jako počin mapující sny, vize i kruté pády mileniálů. Přestože sledujeme určitou životní výseč, důležitou roli hrají protagonistčiny myšlenky a názory. Nevyhneme se tématu války na Ukrajině, pozérství v kulturní branži, drogám, alkoholu a v neposlední řadě (ne)naplněným očekáváním. Výrazně zaznívá kritika společnosti; co ukazujeme na sociálních sítích a jaká je skutečná realita? Je lepší být neznámá a opravdová, nebo hvězda, jež papouškuje fráze, které chtějí lidé slyšet, a proto je milovaná a úspěšná?

Eričina povaha není jednoduchá. Sice se tváří, že má vše na háku, okolní dění sarkasticky komentuje, byť častokrát jen uvnitř hlavy. Poznáme taktéž i její citlivou stránku, kdy se hlavně snaží přesvědčit okolí, že je dobrá a vše zvládne. Nastává koloběh, v němž překračuje vnitřně nastavené hranice a pomalu ztrácí sebe samu. Pořádně nemá čas navštívit nemocnou babičku a převažuje dojem, že je natlačena někam, kde vlastně nechce být, a činí věci, jež pro ni dříve byly nepředstavitelné. Dokáže prozřít a zjistit, kým opravdu chce být?

Samozřejmě že mě o pár minut později napadne milion skvělejch replik, kterými bych ho mohla setřít z povrchu zemskýho. Proč jsem taková frajerka až za rohem, kurva. Kdyby tohle řekl o kámošce, tak mu na místě useknu hlavu. Ale když někdo řekne něco špatnýho o mně, tak mě často nejdřív napadne, jestli náhodou nemá pravdu. Možná ten člověk, co mě vlastně vůbec nezná, ví líp, jaká jsem sračka. (str. 26)

Ironizující text se nebojí střílet kruté slovní výstřely. Počítejte s notnou dávkou vulgarismů, jež souvisí s užitým jazykem, z něhož budete mít pocit, jako kdybyste seděli vedle oblíbené kamarádky a klafaly s ní u kafe. Dozvíte se o mužích, slávě, tlaku společnosti i vnitřních pochybách. 

Součástí je několik černobílých ilustrací, jež v různém designu pracují s titulní obálkou. 

V rámci jazyka držíme v rukou vyzrálý debut, v němž autorka dovede pracovat s větnou skladbou, vyhýbá se začátečnickým zlozvykům, gramatickým i pravopisným chybám a dokáže vzbudit zájem svou syrovostí a přímočarostí. Nicméně některé postřehy se opakují a převládá u mě dojem, že možných témat bylo předloženo více, než daný rozsah a formát unesl. Útlocitnějším čtenářům může vadit Eričin hovorový a explicitní přednes. Vzhledem k tomu, že časový rámec je zasazen do relativní současnosti, nejsem si jistá, jestli si v devadesátkách, s ohledem k věku, trhala obočí.

Pokud hledáte čtení, které vás praští do hlavy jako rána kladivem, u něhož se pobavíte i zamyslíte, Sundat se jak fénix je tou správnou volbou. Autentická výpověď podaná bez servítek.

„Jsem teď v nový kapele, která bude možná vystupovat i na Andělech,“ snažím se mu jako vždycky dokázat, že jsem dobrá. Že si zasloužím jeho respekt a lásku. Jdou na mě představy. Jsem v černé místnosti, která nemá rohy ani konec. Uprostřed ničeho je červená sedačka, na které sedí táta. V ruce drží lahváč a apaticky čumí někam před sebe. Já kolem něj tančím tu nejšílenější taneční sestavu. Dělám stojky a metám přes jeho hlavu salta. Ale ať udělám sebevíc vrutů, nevšímá si mě. Čumí před sebe někam do smutnýho prázdna a zklamaně přepíná kanály. Mám chuť vytáhnout si zkrvavený tampon a hodit ho po něm jako ve filmu Nejhorší člověk na světě. Zkouším větší salto, ale padám a lámu si ruku. (str. 100-101)

Martina Babišová se po studiu žurnalistiky rozhodla vycestovat, kde následně absolvovala irskou Bow Street Academy of Screen Acting. Herecké úspěchy má převážně v zahraničí, v Čechách ji můžete znát např. ze snímku Minuta věčnosti. Ráda hraje deskové hry, ovládá několik světových jazyků, dokonce vlastní certifikát na neozbrojené kaskadérství. Pravidelně píše fejetony pro ženské časopisy a Sundat se jak fénix je jejím literárním debutem.

Zdroj: archiv recenzentky

Přestože se mi novela líbila a mnohokrát jsem se zasmála autorčiným slovním obratům, nemohu se ubránit dojmu mírné plochosti. Chápu, že pro větší rozpracování by kniha musela nabýt na objemu a možná by se ztratila ona jiskra drzosti. Martina Babišová však má na to napsat propracovanější psychologický titul, v němž by se neschovávala za berličky v podobě cynismu.

Závěrečné hodnocení: 81  %


Novela divoká jako večírek na vzducholodi Hindenburg.

Ráčkující raperka Ema touží být nejlepším člověkem na světě, místo toho ale naskočí na kariérní tobogán mířící do cíle úspěch. Na jeho konci však hrozí utonutí ve slávě, úzkosti a sponzorské vodce. Podlehne Ema tlaku zrychlující se doby a sociálních médií? Kam mezitím zmizela láska? A kam milovaná babička? Literární debut herečky Martiny Babišové je zábavnou, cynickou a autentickou generační výpovědí, která bez milosti ukazuje vzlety a pády jedné mileniálské outsiderky.

Nakladatelství: BIZBOOKS
Ilustrace: Anna Borovičková Ročková
Rok vydání: 2023
Žánr: společenská novela
Počet stran: 168
Vazba: brožovaná

Komentáře