Recenze: RTY S PŘÍCHUTÍ VÍNA (Aleš Novotný)

Letní oddechovka se závažnými tématy

Zrovna jsem si do vlasů vemnula svůj oblíbený šampon s vůni pomeranče a přejížděla si prsty po hlavě, až mi ji celou zakryla pěna, když mi rázem na mysli vytanul obraz parťákova polonahého těla, jak se leskne ve slunečním světle. Vybavila jsem si jeho opálené bicepsy a tenký proužek ochlupení mezi pupíkem a rozkrokem a ucítila jsem mezi nohama známé chvění. Když mi proud vody splachoval napěněnou hlavu, zavřela jsem oči, v představách se stále zaobírala jeho lehce opoceným tělem a rukou si sjížděla dolů k rozkroku. Zlehka jsem vzdychla a… (str. 22)

U nakladatelství Cosmopolis (Grada) vyšel dívčí román pro dospívající ve stylu new adult, což znamená, že se během čtení dočkáte i vhodně sepsaných erotických scén. Román 18+ potěší všechny, kteří touží po horké letní oddechovce se závažnými tématy.

Svou životní etapu vám v ich-formě představuje Elena. Autor se zaměřil o něco víc na popisy, což některým čtenářům může trochu zbrzdit plynulost děje. Jelikož se jedná o příběh z pohledu mladé ženy, dočkáte se myšlenek, emocí i atmosféry, kterou by šlo částečně přirovnat k dřívějším romancím ve stylu harlekýnek. Ačkoli je ústřední hrdinkou slečna, podařilo se ji spisovateli sepsat autenticky.

Elena si přes léto musela najít brigádu. Sice by raději trávila čas s otcem v opravně automobilů, ale podle táty to není práce pro ni. Zatímco mladší bratr Lukáš začal brigádničit tam, Eli si musela najít práci na vinohradě. A že je to pořádná makačka, pozná už první den! Rovněž se seznámí i s mlčenlivým, velmi atraktivním mladíkem, na kterém nejen ona může oči nechat!

Elena je správná holka, která si sice občas otevře pusu na rodiče, když se jim snaží předat své vlastní názory. Chvílemi to vypadá, jako by vychovávala ona je, a dokáže být pořádný metr, což ne každého na ní bude bavit. Na druhou stranu je i dobrou kamarádkou, umí se bavit a dokáže být opravdu milou a sympatickou přítelkyní.

Už dle anotace tušíte, že jejím milovaným se stane Nikolas. Milostná linie je tedy prvoplánová a jednoduchá s běžnými dramaty, což je škoda, protože tak pozbývá napětí a nápaditost z dobývání. Jasně víte, že cesta vede jen k jednomu cíli. Naštěstí je Nikolas tajemný a zajímavý hrdina, který se nejdřív všem straní, ale brzy se Eli otevře. Sám má totiž jisté trápení…

Ačkoliv je romance oddechová, Aleš Novotný v ní řeší i závažná témata. Pokud jste četli jeho předešlé tituly, nepřekvapí vás, že se opět šikovně zaměřil na ztvárnění homofobie, tentokrát sáhl i po námětu pansexuality. Naráží též na šovinismus, znásilnění a snaží se poukázat na to, že žena má právo oblékat se výhradně podle svého a neznamená to, že si říká o malér. Jeho názory budou snadno přijímané a je jen příhodné, že se tímto způsobem snaží rozšířit obzory čtenářů a podpořit je.

Autor se ve svých knihách často pohybuje i v žánru LGBTQ. Není tedy divu, že se i tentokrát, ačkoliv nepřímo, zaměřil na gay romanci. Představitelé Martin a Denis zažívají vlastní problémy. Častokrát jsou podrobeni šikaně za to, že jsou gayové. Homofobie v podání Aleše Novotného působí velmi přirozeně a reálně, až z toho občas zamrazí. Naštěstí mají velké zastání u protagonistky Eli, která na přátele nedá dopustit.

Spisovatel se tentokrát rozhodl netlačit na pilu a nechat všemu přirozenější průběh, proto nečekejte nadbytečná účelová dramata. Pravda, čtení je lehce melodramatické a dosti ženské, takže si na své přijdou spíše čtenářky, které touží po odvážné romantice. Co se týče erotických scén, jsou poměrně pikantní.

Závěr je emotivní a dramatický. Poukazuje se na sourozenecké vztahy, které během dění postupně gradovaly. Bohužel, pro někoho zrovna tohle nebude překvapením. Lukáš je totiž už od prvních chvil prezentovaný jako záporný hrdina, působí černobílým dojmem. Mnozí tudíž velmi snadno odhadnou, čeho se zápletka bude týkat. Jelikož se jedná o vážné téma, situace i přes účelovost působí poměrně silným dojmem.

Rty s příchutí vína jsou romantickým odpočinkovým čtením, které až na pár vad opravdu potěší. Náročnější čtenář sice nebude nadšený, že jsou některé scény opravdu záměrně vytvořené, ale nenáročný si užije krásnou letní oddechovku. Velkým plusem je, že se nejedná o young adult, ale skutečně před sebou máte čtení pro dospělé, které potěší.

Líbilo se mi, kolik témat autor zapracoval do děje a že se mu podařilo je uvěřitelně a silně ztvárnit. Na druhou stranu mi vadila účelovost a hodně mě zklamala přímočarost a plochost postavy Lukáše. Ten patří mezi nejméně propracované hrdiny knihy. Elena mi byla nesympatická, protože se chovala vůči rodičům dost hrubě a působila spíš jako generál, ale byla uvěřitelná, což oceňuji. A. Novotnému se podařilo stvořit skutečnou dívčí roli a skvěle ji sepsat. Počin nebude patřit mezi mé nejoblíbenější, ale určitě je znát, že literát má talent a já se těším i na další jeho díla.

Závěrečné hodnocení: 75 %

Elena zažívá krušné časy. Nedávno se rozešla se svým žárlivým přítelem. V jednom kuse se dohaduje s tátou, protože nedokáže skousnout jeho sexistické manýry, které začíná přebírat i její mladší bratr Lukáš. Navíc začaly letní prázdniny a máma jí domluvila tu nejhorší možnou brigádu. Elenu tak teď místo pohodičky v klimatizované kanceláři čeká úmorná dřina na rozpálené vinici.

Všechno má ale svoji světlou stránku – ta se v tomto případě zhmotnila v osobě Nikolase, Elenina sexy parťáka z vinohradu. Mezi mlčenlivým dlouhánem a svéráznou dívkou brzy přeskočí jiskra. Jenže i pan Dokonalý má svá tajemství a pokud se má jejich vztah změnit v něco víc než jen letní milenecké vzplanutí plné vášně, budou muset překonat nejednu překážku.

Nakladatelství: Cosmopolis
Žánr: new adult, romány pro starší čtenářky
Počet stran: 198