Recenze: 180 STUPŇŮ (Lukáš Havlas)

Je vaše přátelství opravdu upřímné?

Taxikář zakroutil hlavou a pomyslel si cosi o ožralých, zpovykaných paničkách, které rozhazují pracně vydělané peníze svých kravaťáckých manželů. (str. 97)

Za recenzní knihu děkuji autorovi Lukáši Havlasovi.

Čtyři přátelé ve středním věku se seznámili při studiu techniky na vysoké škole
. Richard se rozhodl zaměstnat Huberta jako obchodního ředitele ve firmě, díky čemuž se ve vztahu začala odrážet jeho nadřazenost. Manželky, Karolína a Magda, profitují z financí svých manželů, ovšem ani přesto nepůsobí šťastně. Děti jim odrostly, tudíž se ve svazku objevují trhliny  nenachází řeč a nemají ani shodné zájmy. Marek, podnikatel v realitách, se pod vlivem chamtivosti dostal za korupci do vězení. Po návratu nemá kam jít. Partnerka Veronika jej vyhodí na ulici a sama se odstěhuje k rodičům. Davidovi s Terezou se manželství hroutí kvůli jeho nezdravé vášni pro letadlo zvané Komár. Celoživotní zálibě totiž věnuje veškerý čas i peníze. Čtveřici spojuje nejen univerzita, ale rovněž i těžké rány osudu, které jim život obrací o 180 stupňů. Ustojí nepřízeň, nebo je pohltí zmar?

Knihu otevírá lehce filozofický prolog, autor si klade otázky napadající nejednoho z nás. Stojí za vším osud nebo nějaká vyšší síla a je ten či ta spravedlivá? Jedná se o dvě stránky, ke kterým je dobré se vracet, jelikož ze začátku je představování postav poněkud chaotické a čtenář se může snadno zamotat. Výčet charakterů v úvodu lze tedy použít pro lepší orientaci.

Jazyk je jednoduchý, bez přílišných popisných pasáží se Havlas dostává vlivem silné dynamiky přímo k jádru věci. Kratší kapitoly nečítající více než pár stránek důmyslně dávkují napětí, jsou uvedeny různými slavnými citáty. Ne vždy však korespondují s dějem a mnohdy se zdá jejich volba náhodná. Havlas nešetří vulgarismy, což působí velmi autenticky obzvlášť ve vyšší vrstvě, umně vykresluje dravost v obchodním businessu.

Jenže samolibost spojená s narůstající chamtivostí ho hnala k tomu, aby si sáhnul na ještě větší kšefty. A ty spolehlivě nabízela instituce s komplikovaným názvem Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, která se zabývá prodejem nepotřebného státního majetku, tedy především budov a pozemků. Velká příležitost pro sebestředného realitního podnikatele s pocitem nedotknutelnosti. (str. 87)

Příběh je postaven na čtyřech titulních (anti)hrdinech.
Každý se ve svém životě setkává s okamžikem, kdy jsou otestovány jeho morální zásady. Sex s ženou kamaráda, krádež peněz nejbližší osobě nebo balancování na hraně zákona. Všechny tyto aspekty jsou zajímavé a drží si čtenářovu pozornost.

Pozoruhodnou tečkou jsou nechvalně známé reálie, například Hard Rock Café nebo nevěstinec Showpark v Praze. Díky nim je dění až hrozivě skutečné. Titul je kombinací společenského románu a detektivky, ovšem nejvýraznější a nejdůležitější jsou prvky fantaskní. Havlas popisuje očistec, sudím je takzvaný Nejvyšší, což tvoří účinnou premisu a nutí přemýšlet o tom, jak bychom při posledním rozhřešení obstáli my.

Hlavní aktéři jsou nicméně uvěřitelní, přímo hmatatelná je kritika konzumní kapitalistické společnosti plné drog, alkoholu a nezávazného sexu. Amorální neupřímná přátelství, ve kterých prim hraje kapitál a ne opravdový cit. Ženské hrdinky jsou vykresleny stereotypně jako finančně zajištěné zpovykané paničky, vrcholem je naturalisticky znázorněná lesbická erotická scéna, která je sice vzrušující, k realitě  duše něžnějšího pohlaví má však daleko.

Autenticky vyobrazené korupční kauzy o veřejných zakázkách a fungování vedení v obchodní firmě či stavba letadla poukazují na Havlasovo kvalitní rešeršování.

Ústřední myšlenka, že za jistých okolností se vrahem, zločincem či bezdomovcem může stát každý, je efektní a zabrnká na strunu emocí. Bohužel celkový dojem kazí nedůsledná korektura, narazíte totiž na pár drobných překlepů. Rovněž matoucí mohou být fakta o postavách, nejdříve je mezi nimi deset let věkový rozdíl a poté patnáct.

180 stupňů se sice řadí k oddechové literatuře, vhodné do těchto horkých letních dní, ovšem s velkým přesahem. Dlouho po dočtení budete přemýšlet o svých životních patáliích a rozhodnutích a o tom, zda jste dobrý člověk, či nikoliv. I přes výtky je důmyslně vystavěným románem plným filozofických úvah, nekončících dějových zvratů a akce a rozhodně stojí za pozornost. Nudu nehledejte.

Zkušený novinář Lukáš Havlas psal mimo jiné pro MF Dnes a Hospodářské noviny, kde figuroval coby redaktor, šéfredaktor i editor. V poslední době pracuje v agentuře Bison & Rose. 180 stupňů jsou jeho vstupem na literární scénu.

Titul mě nadchl a pohltil, zaměřuje se na kontroverznost civilizace, jejíž hybnou silou jsou a budou peníze. Sice se říká, že ty budou a my nebudeme, ale když nejsou, vytrácí se i láska. Havlas si mě získal neotřelou perspektivou a neetickými úvahami, těším se na další díla.

Závěrečné hodnocení: 75 %

Když se vám život obrátí vzhůru nohama

Čtveřice bývalých spolužáků z vysoké školy spolu se svými partnerkami prožívá rozdílné příběhy. Jedno je však spojuje – zásadní životní zkušenost. Všichni si prošli dobrými i zlými časy a poznali, jak pomíjivé mohou být chvilky štěstí a jak je třeba si jich vážit.

Nakladatelství: Bizbooks
Žánr: společensko-kriminální román
Počet stran: 208