Recenze: SOCHAŘ (Artur Janoušek)

Socha smrti

Prohlížel si fotky z místa činu. Sochař scénu naaranžoval jako při vernisáži v galerii. Vystavil sochu, přinesl i alkohol. Ale proč? Co tím chtěl sdělit? Snažil se policii nasměrovat při vyšetřování? Nebo naopak zmást, odvést pozornost a svést na falešnou stopu? (str. 37)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia.

Na sídlišti je místními bezdomovci objevena bizarní socha s lidskýma očima. Je naaranžovaná v podivné poloze a nechybí ani zátiší s alkoholem jako na vernisáži.
Zavražděnou je profesorka Valentová z univerzity v Ústí nad Labem. Téměř okamžitě je na základě novinového článku zatčen její bývalý student Jan Suchý. Celá kauza působí příliš jednoduše a vykonstruovaně. Do vyšetřování se pouští ostřílený poručík Daniel Kraft. V okolí se začínají ztrácet lidé s případem spojení a tmou obchází muž se zvláštním přívěškem na krku. Daniel má oči na stopkách a snaží se zjistit, kdo za tím vším stojí.

Vševědoucí vypravěč osvětluje dění optikou všech zúčastněných a odhaluje nám jejich nejniternější pohnutky a motivy jednání. Text je dynamický, důmyslně dávkuje napětí a příjemné mrazení. Nelze si nevšimnout zjevné inspirace severskými detektivkami, hlavně v první třetině knihy. Zvoleným jazykem je obecná čeština protkaná vhodným ostřejším výrazivem budujícím atmosféru děsu. Větné konstrukce jsou jednoduché, jdoucí k jádru věci bez výrazných popisných pasáží. Narazíme na spoustu přímé řeči a s kapitolami se plynule přesouváme z místa na místo, podobně jako u filmových scén.

Sochař je rozsáhlým detektivním eposem s realistickým vyobrazením kriminalistických metod od zajišťování daktyloskopických stop až po kvalitní vytěžování svědků. Linie pátrání se zvolna rozvětvuje a narážíme na různé líbivé motivy, jako je záhadná sekta, politické machinace a všudypřítomná korupce. Čtenář je zahlcen rychlými zvraty, nemá čas se ani chvíli nudit a vydává se spolu s Kraftem na divokou akční jízdu vedoucí od západu České republiky až na Ukrajinu. Titul v sobě nezapře ani prvky hororu, vraždy jsou popsány syrovým a naturalistickým způsobem a zcela bez příkras.

Svíjel se na pásu a rychle mu docházely síly. Po chvíli si přál jen jediné. Aby ho bolest připravila o rozum a on v bezvědomí už nic necítil. Ale nebylo mu přáno. Mučivé šílenství se stupňovalo, stroj mu drtil holeně, trhal vazy, mlel kolena a tělo vtahoval dál. (str. 93)

Právě přehršel dějových zlomů může na někoho působit negativním dojmem a mezi jednotlivými částmi se můžete ztratit. V dějství skáčete mezi charaktery vystupujícími ze stínu a pozvolna odhalující spletité události. Příběh je velmi komplexní, nic není zmíněno náhodou, fragmenty do sebe postupně zapadají jako dílky puzzle.

V čele stojí typický policejní příslušník Daniel Kraft, který má své mouchy. Kuřák s věčně zarostlým strništěm a neohroženou povahou, jež ho zavádí do nebezpečných kulis, má nedořešený vztah s bývalou manželkou a zastiňuje romanci s forenzní specialistkou Beátou. Současná partnerka i přes vzdělání často působí povrchně a poněkud hloupě. Trucovitými invektivami se snaží vzbudit Danielovu pozornost a budí pouze úsměvy.

Protagonista na pár místech trochu klouže k patetickým povzdechům a chování agenta 007, jemuž padají ženy k nohám a jeho šarm a síla jsou nezdolné. Dámské osazenstvo spojuje přílišná naivita a touha po mužské náklonnosti. Jemnější pohlaví je povětšinou bráno jenom jako objekt povrchní krásy.

Ostatní postavy nechci odkrývat, abych příliš nevyzradila a neochudila vás o velkolepý čtenářský zážitek, kterým Sochař i přes drobnosti bezesporu je. Ojedinělou zajímavostí je odhalení pachatele přibližně v polovině knihy, což nikterak neubírá na čtivosti. Na motiv si budete muset počkat až do samého závěru eskalujícího v šokující pointu. Pomyslnou třešničku na dortu dodává epilog.

Román doporučuji milovníkům akčních titulů s překvapivými zápletkami. Fanoušci Nesboa a Larse Keplera si přijdou na své. Paralelu lze spatřit i na tuzemské scéně u Ticha Davida Jana Žáka, kde je rovněž v popředí narativu sochař. Podivuhodným naaranžováním mrtvoly se podobá i Sluneční bouři od Asy Larsson.

Rodák z Vilémova ve Šluknovském výběžku Artur Janoušek pracoval několik let jako reportér pro MF DNES. Dnes je členem investigativního oddělení Českého rozhlasu a svoje pracovní zkušenosti z opravdových kauz využívá na poli literatury. Jeho prvotinou je krimi román Sklep, který vyšel v roce 2016 v edici Česká detektivka, následovalo první vydání Sochaře z roku 2020. Kalibr Sochaře oblékl do neotřelejšího kabátku, přičemž obálka vyburcuje ostražitost nejednoho milovníka temné atmosféry.

Sochař byl pro mě příjemným překvapením, Janoušek má schopnost udržet váš zájem od prvních stránek a nepustit až do samého konce. Zběsilá akční jízda prošpikovaná děsivými zážitky i obyčejnými starostmi hrdiny ve vztahové rovině, ve mně bude rezonovat ještě dlouho. Oceňuji i situovanost na Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně, kde jsem studovala, a představivost mě zatáhla do známé lokality.

Závěrečné hodnocení: 84 %

Mezi paneláky na periferii města se jedné noci zjeví socha ženy. Září do tmy a kolem stojí lahve alkoholu jako při vernisáži. Ukáže se, že jde o zavražděnou profesorku umění, kterou vrah stylizoval do podoby uměleckého díla. Důkazy jasně ukazují na studenta, jenž je obviněn, že se šíleným způsobem pomstil za neúspěch při státní zkoušce. „Nikoho jsem nezabil!“ brání se zoufalý student. Jenže všechno na něj sedí dokonale. Až příliš dokonale. A právě to kriminalistu Daniela Krafta znepokojuje…

Nakladatelství: Kalibr
Žánr: detektivní román
Počet stran 352