Recenze: POMÍJIVOST (Tereza Marková)

Drama o toxickém přátelství

„Nikdy neprohrává." Pousmála jsem se ironicky. „Ona ale prohrála, že ano?“
„A je to prohra, když nemůžeš bojovat? Když… nevíš jak?“ (str. 105)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Pomíjivost
na první pohled zaujme opravdu krásnou a zvláštní obálkou. Příběh, který skrývá, je rovněž netypický. Novela o sto dvaceti stranách totiž spadá do dívčích románů a svým způsobem dává možnost nahlédnout do obětavého a silného přátelství v toxickém stylu a stejně tak i do reálnější milostné romance.

Začátek může být pro někoho lehce matoucí, jelikož se jedná o různé časové úseky, než se vyprávění začne dotýkat pouze přímé dějové linie. Ke všemu první části navazují na ty závěrečné, což je sice důmyslné, ale v tomto případě ne zrovna nejvhodněji podané.

Lara a Lily jsou nejlepší kamarádky, jak informuje anotace. Lily je schopná udělat cokoliv, co si populárnější a výraznější Lara zamane. Ta už nějakou chvíli dělá narážky na smrt a její předstírán. A když se děvčata vybourají, nastává vhodná doba. Narychlo tedy splácají plán, který kupodivu vychází… Zatímco Lara bydlí u Lilyiny babičky a předstírá, že je někdo jiný, Lily oproti tomu sleduje, co se děje v době, kdy lidé truchlí…

Lara je dcerou zámožných rodičů a je znát, že se jedná o znuděnou dívenku, která chce být středem pozornosti. Je zvyklá, že ji každý následuje a lidé se kolem ní točí, jako by byla slunce. Ačkoliv se nejedná o nejvřelejší charakter, je výtečně vytvořený. Opravdu jí věříte veškeré vrtochy, které plně korespondují s mladičkou dívčinou, jež má vše, nač si ukáže.

Zdroj: web nakladatelství

I hlavní hrdinka Lily se autorce velmi povedla. Osobnost odpovídá dívce, která zbožňuje nejlepší kamarádku a slepě plní její přání. Obě jsou svým způsobem zahleděné do sebe, jelikož ani příliš nedumají nad tím, co způsobí, když ďábelský návrh splní. Jak jsou mladé, opravdu nad svými činy nepřemýšlejí hlouběji. Ovšem autorce se i na úzkém prostoru poměrně podařilo odhalit více zapeklitých myšlenek, než očekáváte, což je potěšující především pro náročnější čtenáře.

Pomíjivost není pouze o toxickém přátelství, do popředí se též dostává milostná zápletka. Ta se tolik nedaří, působí všednějším, méně uvěřitelným dojmem – není pro ni tolik prostoru, aby mohla být propracovanější. Marková se možná měla spíše zaměřit na jedno téma a skutečně kvalitně jej ztvárnit, protože na obě se jí zacílit nepodařilo.

Navíc stejně jako Lařin nápad i romance končí v účelově dramatickém stylu, který se nezdá být zrovna věrohodný. Ačkoliv hrdinka přesně po tom, co on nabízí, touží, přesto se rozhodne zcela jinak – proto, aby v epilogu mohla být zásadní romantická scéna a jednalo se o srdceryvné ukončení.

Závěr publikace je podobně silně záměrný. Skutečně se mi nechtělo věřit, že dívky si byly natolik blízké a Lily by si vůbec ničeho nevšimla? Lara po celou dobu nedávala najevo nic, co by evokovalo danou situaci. Zkrátka zajímavý nápad, ovšem nedostatečně zapracovaný. Kvůli těmto prvkům může mít čtenář po dočtení pocit, že se Tereza Marková schválně snažila o srdcervoucí dílo, ale plně se jí nedařilo. Možná někoho z vás donutí k slzám, ale náročnější publikum bude spíše zklamané přemírou nedostatku důmyslnosti a přirozenosti.

Publikace obsahuje i několik černobílých, počítačově vytvořených ilustrací, které příjemně rozbíjí jednotvárnost textu a pomáhají dotvářet atmosféru. Jelikož je titul krátký, obešel by se i bez nich, ale kresby jsou zpestřením. Vytvořila je ilustrátorka Michaela Hradňanská.

Zdroj: web nakladatelství

Pomíjivost je rozhodně zajímavým počinem. Z větší části je vydařená psychologie postav a poutavá zápletka, ale spisovatelka ještě nemá takové zkušenosti, aby na malém rozsahu dokázala vykouzlit plnohodnotné drama s tématy, pro které se rozhodla. Máte před sebou lákavou jednohubku o přátelství a lásce, která je účelově dojímavá. Nevidím důvod, proč by se ovšem nemohla líbit čtenářkám, které chtějí oddechovku.

Tereza Marková psala kdysi pod svým dívčím jménem Barvíková. Můžete znát její nepříliš kladné začátky s knihami, Něco si přej! a Přej si znovu!, z nichž bylo cítit, že autorka je začínající. Nicméně v románu Láskohledači – zrádná vrtkavost srdce, který vyšel o několik let později, již byla patrná změna k lepšímu. Spisovatelka na sobě začala skutečně pracovat a Pomíjivost je prozatím jejím posledním dílem, které je zas o něco lepší než předešlé počiny.

mám přečtené všechny knížky, které Tereza Marková sepsala, a moc mě těší, že je pokaždé znát pokrok. Ačkoliv si v tomto případě ukousla příliš velké sousto, tak chválím charaktery i drobnosti, na kterých bylo znát, že nad konceptem přemýšlela a snažila se jej propracovat. Škoda závěru, který za mě zničil veškeré její snahy o dívčí drama. Účelovost je velký problém, upadá tím přirozenost a kvalita publikace, ale i přesto vnímám Pomíjivost jako čtení, které má skvělý nápad. Škoda jen, že šlo o tak krátký text, protože by prospělo více prostoru.

Závěrečné hodnocení: 64 %

Lara je sedmnáctiletá populární dívka, která má na první pohled vše. Žije v luxusním domě bohatých rodičů, má spoustu kamarádů a přítele Reného, který je idolem mnoha dívek. Její nejlepší kamarádka, čerstvá osmnáctka Lily, žije tak trochu v jejím stínu. Ale právě tam je jí nejlépe. Je pro ni ochotná udělat vše. Třeba společně předstírat Lařinu smrt.

Ilustrace: Michaela Hradňanská
Žánr: dívčí romány
Počet stran: 120