Recenze: POD MAGNOLIÍ (Martina Máta Nosková)

Když se patnáct minut změní na sto padesát let

Pod magnolií (Martina Máta Nosková, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), romantická sci-fi novela
„Fabien Lawrence Whitefield, toho jména první. On tenhle dům postavil. Po válce, potom co ho seveřani vypálili, postavil ho vlastníma rukama. Stejně jako postavil na nohy celou tuhle rodinu.“ Babička mluví tiše a dívá se na obraz na zdi. To, co říká, znám slovo od slova. Poslouchám to odmalička, ale nedokážu ji přerušit. Možná kvůli tomu divnýmu pocitu kolem žaludku. Možná proto, že tuším, že mi to říká naposledy. (1 % z e-knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Martině Noskové.

Fabien je na první pohled úplně obyčejným mladým mužem, avšak jeho životní příběh už tak všední není. Příběh začíná likvidací rodinného dědictví ve společnosti umírající babičky. Ta při pohledu na portréty svých předků nostalgicky vzpomíná a vypráví o nich historky – především o vnukově jmenovci, Fabienovi Lawrencovi Whitefieldovi prvním – které mladík slyšel už tolikrát, přesto stařičkou dámu nedokáže přerušit.

Budiž mu záchranou nejlepší kamarád Pete. Než však sídlo v nudném městečku Ellenwood opustí, Fabien najde za obrazem ukrytý deník začínající 28. května 1865, tedy téměř před sto padesáti lety. Ač je to poklad vskutku lákavý k probádání, Atlanta zní mnohem zábavněji.

Poté, co se mladíci probudí z alkoholového opojení, Fabienův osud se najednou vydá úplně jinou cestou. Čeká jej spousta nepřijatých hovorů – babička je v nemocnici ve vážném stavu. A ke všemu slíbil Peteovi účast v placeném experimentu…

Že se z toho vyklube pokus o cestování časem, netušil ani jeden z nich. A že z plánovaných patnácti minut zpátky vznikne více než století, s tím nepočítal nikdo…

To je život, přátelé. Každej jednou umře, dopřejme mu klidnou a vyrovnanou smrt. (6 % z e-knihy)

Martina Máta Nosková nás ve své e-novele zavádí do Ameriky ve dvou časových rovinách – v soudobé a v roce, kdy skončila Americká občanská válka, též známá jako Sever proti Jihu. Otroctví je oficiálně zakázáno, nepřátelská atmosféra však panuje dál, což se autorce povedlo vystihnout důvěryhodně.

Protagonistou je již zmínění Fabien, jenž je zároveň vypravěčem (ich-forma). Jelikož se jedná o třiadvacetiletého mladíka, odpovídá tomu i jeho řeč a způsob přemýšlení. Vypravování je protkané obecnou češtinou a nechybí ani četné vulgarismy, což postavě dodává na autenticitě, zejména pak v kontrastu se spisovnou mluvou Penelope, dívkou, již v roce 1865 potká v rodinném sídle místo F. L. Whitefielda prvního, kterého se sem vydal navštívit.

Nosková na krátkém formátu rozehrála hned několik zajímavých témat, která propojila ve čtivý počin. Podařilo se jí skvěle vyjádřit jak atmosféru poválečné Ameriky, nedůstojné postavení žen v 19. století či náhlé finanční nesnáze obyvatel, kteří s otroky sice zacházeli dobře, přesto se s jejich bezplatnou prací museli rozloučit, tak kulturní propad přítomnosti do kousku historie. Dobové prostředí je humorně narušováno Fabienovými narážkami na dnešní svět a popkulturu (např. si v jedné situaci připadá si jako Weasley na bále, cituje Jaimeho Lannistera aj.).

Velkému prostoru se dostává jeho myšlenkám a emocím. Počin celkově působí jako uvěřitelná sonda do hlavy mladého muže, jenž se nečekaně ocitne v naprosto odlišném období a čelí novým pocitům i zážitkům. Břitkým jazykem, zbytečně nadměrným sakrováním (které se po pár stránkách může někomu zdát až otravné) a vlivem moderních myšlenek se od slušně vychované a nesmělé Penelope nemůže víc lišit. Oba lze považovat za sympatické a plastické postavy.

Romantická linka je přímá, jasná a předvídatelná, tu a tam lehce okořeněná o menší drama, zároveň ale zábavně pojatá, když sledujeme, jak – a jestli – Fabien odolá své prapředkyni.

Co se týká cestování časem, jedná se spíše jen o velmi letmý náznak než o stěžejní prvek. Čtenáři, zejména ti, kteří touží počíst si o osobitém pojetí tohoto oblíbeného motivu, se takřka nic nedozví. Nepomůže ani paralela mezi první a poslední kapitolou – na jednu stranu se  jedná o celkem zpestřující, vlastní fantazii probouzející vsuvku, na druhou není jasné, co vlastně chtěla spisovatelka říct. Podobného pocitu neúplnosti lze nabýt u deníku, jenž sice hraje roli v okamžiku uvědomění, podrobnějšího zkoumání se však nedočkáte.

Po jazykové stránce nelze novele téměř co vytknout. Text je čtivý, přizpůsoben věku i nátuře ústředního hrdiny, až na pár drobností (např. ve mě místo ve mně apod.) je oproštěn od výraznější pravopisné chybovosti. Fabien ve svém vyprávění nejde pro sprosté slovo daleko, možná by ale nebylo na škodu, kdyby autorka především se „sakra“ trochu šetřila. Více než na dialogy je kladen důraz na myšlenkové pochody, čemuž odpovídají i delší překotnější souvětí, prožívání různých situací a proces přijetí. Styl psaní je jednoduchý, vtipně protkaný odkazy na soudobé fenomény, uzpůsobený zejména pro mladou generaci.

Příběh je poněkud průhledný a bohužel ne bůhvíjak výrazný, od začátku je zřejmé, kam směřuje. Nechybí mu však jemná dávka napětí, romantiky, mladického humoru a uvěřitelné dobovosti. Fantasy linka je upozaděna, spíše jen dotváří kulisy. Myslím si, že kdyby Nosková více rozpracovala časové putování a dala ohledně něj čtenářům kýžené odpovědi, mohla by dílko pozvednout o laťku výš.

Zalapám po dechu a nedokážu odtrhnout pohled od mrtvoly, která ještě před chvílí dejchala a žila. Jsme jen hromada masa a krve, pár kostí, co to všechno drží pohromadě… Jaime Lannister očividně věděl, co říká. (27 % z e-knihy)

E-knihu tedy doporučuji dívkám a ženám, které touží spíše po romantice s historickým nádechem. Jako lehká a odpočinková četba je Pod magnolií příjemnou a svěží návštěvou zajímavé etapy amerických dějin.

Obálku si vzal na starost Michal Březina, dvorní grafik nakladatelství Golden Dog, mimo jiné i autor několika knížek. Na projektu se recenzoval například titul Do smrti daleko (2021, Golden Dog).

Martina Máta Nosková je grafičkou a autorkou několika vydaných povídek (např. antologie Poslední uzel či Polohy lásky).  Knížky ji fascinují již od mala, není proto divu, že jsou hlavním tématem její grafické tvorby – od vytváření obálek přes ilustrace až po sazbu a celkový design.

Subjektivní hodnocení: Ač novelu hodnotím veskrz pozitivně a jako kvalitní odpočinkový počin, sama jsem jí bohužel nepropadla – nevyhovoval mi Fabienův styl mluvy a nedostalo se mi několika odpovědí, bez nichž mi dílko přišlo takové podivně osekané. Ač je mi jasné, že cestování časem zde nehrálo prim, jako čtenářka jsem si v tomhle směru připadala „ochuzená“. Určitě by se z motivu dalo vykřesat víc. Oceňuji však péči o text, práci s dobovostí i poznáváním dvou lidí z odlišných etap historie.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Fabien Lawrence Whitefield byl odmala zvyklý poslouchat od své babičky příběhy z historie svého rodu. Jednoho dne při společném vyklízení rodinného domu najdou pradědečkův deník. Protože ale na Fabiana netrpělivě čeká kamarád Pete, nechá starou paní odhalovat tajemství deníku samotnou. A pak se věci podivně zvrtnou. Babička skončí v nemocnici a Fabien, než ji půjde navštívit, musí vyplnit slib Peteovi, že se s ním zúčastní pokusu u podivného staříka. Ten si usmyslel, že sestrojil zařízení na cestování v čase. Je to samozřejmě směšné, dokud… Jakkoli se to jeví jako zcela nereálné a nepochopitelné, Fabienovi se povídačky jeho babičky budou asi ještě sakramentsky hodit!

Nakladatelství: Martin Koláček – E-knihy jedou
Žánr: romantická sci-fi novela
Autor obálky: Michal Březina