Recenze: LÉTO MEZI ŘÁDKY (Alena Štraubová)

Vřelá letní romance

Nacpala do kufru zbytek obleček a konečně znovu promluvila: „Problém je, že já nikoho jinýho nechci. Chci tebe. Jenom tebe.“ (str. 155)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Letních gay romancí v young adult žánru na české literární scéně příliš není a je jen dobře, že se tohoto tématu spisovatelka Alena Štraubová zhostila. Rozhodla se popsat lehce komplikovanou životní etapu dvou dospívajících mladíků, kteří se setkávají jako animátoři ve Španělsku v hotelu.

Vypravování má opravdu krásnou atmosféru, kvalitně vystavěný sloh. Jednoduchý dynamický styl psaní, přesto bohatou slovní zásobu a vhodné obraty. Je poznat, že autorka je vypsaná a skutečně to s texty umí. Ví, kdy přeskočit a kdy naopak čtenáři ponechat situace, aby více jiskřily emoce. Nezapomíná však ani na chvíle oddychu, v nichž se sice příliš neděje, ale hrdinové zažívají okouzlující okamžiky. Pravda, právě ty klidnější části se mohou pro některé táhnout a tím i odradit od čtení, ale v případě, že jste na podobné čtivo zvyklí, bude kniha jistě vyhovující.

A. Štraubová velmi prozřetelně informuje formou několika vřelými pasážemi o první lásce protagonisty ještě před samotným začátkem hlavní linie. Dále už se zaměřuje na přímý děj, kdy Vendy s Denisem vyráží po roce chození do Španělska, aby se v hotelu realizovali jako animátoři. Sotva vyjedou, Denisovi už chybí jeho nejlepší kamarád Filip, který ačkoliv není přítomen a hovoří s ním pouze přes telefon, také hraje svou roli. Mladý pár jede autobusem společně s několika dalšími lidmi. A zrovna Vincent nepadne Denisovi do oka. Dokonce mu sebere hranolek z talíře, což je skoro jako by Denisovi vyhlásil válku – někteří milovníci knih a jídla, stejně jako já, hrdinu určitě pochopí. Tím vlastně začne ošemetné nepřátelství, které se později změní v něco zcela jiného a silného, jak již tušíte.

Na hate-love romanci, tedy kdy se nesnášenlivost přetavuje v lásku, si tvůrkyně vybrala opravdu vhodné charaktery a podařilo se jí je rovněž věrohodně ztvárnit. Kvalitní zpracování tak vykouzlí úsměv na tváři i starším, kteří young adult žánr čtou, i když už mu odrostli. Jelikož se jedná o román pro dospívající, můžete samozřejmě očekávat pouze omezené množství lehkých intimit. Nic, co by vás odradilo nebo zkazilo, pokud na dospělou verzi ještě nemáte věk.

Denis je sympatický mladý muž, který rád čte, není natolik společenský jako jeho výraznější komplic Filip a vážně občas potřebuje klid. To, že se s přítelkyní vydal tak daleko a rozhodl se dělat animátora, je prostě ohromná výzva a on doufá, že ji zvládne. Jako každý se s tím snaží prát po svém a je uvěřitelné, hlavně pro introverty, jak nesnadné některé situace pro Denise jsou.

Oproti tomu Vincent vypadá, že má všechno na háku a je mu jedno, co si o něm kdo myslí. Hned se stane středem pozornosti, dívky na něm mohou oči nechat a zdá se, že on si všechny pohledy jaksepatří užívá. Jenže i Vincent má hlubší rozměr, tudíž se můžete dočkat strastí, které si s sebou nese jako každý.

Mezi vedlejší postavy patří děvčata, která jsou také vystižená dobře. Je příjemné, že se vše neděje podle plánu a mladí lidé užívající si prázdnin se musí vypořádat s pěknou řádkou nehezkých problémů. Ovšem nic není přehnané nebo šokující natolik, aby zkazilo kladně vytvořenou atmosféru.

Knížka se zabývá spoustou témat. Kupříkladu ukazuje, jak funguje již zmíněná brigáda, zaměřuje se na coming out (i když spíše povrchově, protože vyrovnávání nebylo natolik autentické a střízlivé; pochybuji, že by nastalo tak rychle) a přijetí sebe sama. Dalším námětem je smíření se s ukončením dlouhodobého vztahu, což také neproběhlo dvakrát uvěřitelně, ač to lze pochopit s ohledem na pocity hlavního hrdiny. Vyskytuje se zde též aspekt homofobie, který ačkoliv je dosti viditelný, nekazí atmosféru a ani na něj se tvůrkyně nezaměřila hlouběji.

Třebaže z popisů prostředí hotelu a moře nijak nepoznáte, že se jedná přímo o Španělsko, přece jen se spisovatelka rozhodla ukázat své znalosti. Náročnější čtenáře či milovníky Hry o trůny naláká návštěva hradu Santa Florentina, který skutečně existuje, a buď jej autorka opravdu navštívila, nebo si udělala rešerše a představila lokalitu formou výletu. Skvělý prvek, který tvorbu hned vyzdvihne zas o kousek výše. Přestože se děj odehrává v zahraničí, tak je ryze český a postavy mají tuzemská jména. Jelikož jsou z Prahy, mohou spoustě čtenářů připadat bližší.

Léto mezi řádky je debut, ale mohu říci, že dostatečně povedený natolik, aby jako oddechovka zaujal nenáročné i náročnější publikum, toužící po četbě ve stylu Theo Addaira. Líbila se vám série Muffin a čaj? Tak v hřejivějším letním stylu máte svým způsobem představené i duo Vincent a Denis.

Alena Štraubová vystudovala Pedagogickou fakultu UK v Praze, kde se primárně zaměřila na český jazyk. Nyní pracuje jako učitelka v daném oboru a literatury na střední škole. Ve volném čase se věnuje psaní románů. Její prvotina vyšla u nakladatelství Fragment a doufejme, že se brzy dočkáme i další knihy.

Můj subjektivní názor: Je to opravdu příjemná oddechovka, která velmi dobře odsýpá, i když místy je děj lehce pomalejší. Má jiskru, zajímavé charaktery a neuvěřitelně svěží hřejivou atmosféru. I prostředí je velmi příjemně popsáno. Já jsem knížku přečetla za dva dny a líbila se mi. Ani objektivně jsem nenašla nějaké prvky, které by se čtenářům snad mohly přímo znelíbit, a proto věřím, že se vám bude číst stejně dobře jako mně.

Závěrečné hodnocení: 84 %

Denis přistoupil na plán své přítelkyně Vendy a odjel s ní na celé léto do Španělska pracovat jako animátor. Není to jeho styl – kdyby bylo na něm, zůstal by doma a proležel celé prázdniny v knížkách. Pak ale potká Vincenta a začne prožívat vlastní strhující příběh, jehož děj překvapí i jej samého.

Vincent je chytrý, vtipný, sebevědomý a přitažlivý, což drtivá většina jeho okolí oceňuje. Denise ale vytáčí už od první chvíle, kdy mu z talíře ukradne hranolek. Vincentova nespoutanost a přímočarost ho rozčiluje a fascinuje zároveň. Být v blízkosti bohéma, který hltá život, rozdává úsměvy a zároveň vyslovuje těžké životní pravdy, pro něj znamená vystoupení z komfortní zóny. Boj s vlastními pocity užírá Denise zevnitř, poprvé ale vnímá, že je opravdu naživu. Vidí všechny barvy, slyší každý nádech a cítí. Doopravdy cítí.

Nakladatelství: Fragment
Žánr: pro dospívající (young adult)
Počet stran: 232