Recenze: POD MAGNOLIÍ (Martina Máta Nosková)

Americká občanská válka a chlapec z roku 2015

Pod magnolií (Martina Máta Nosková, nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou), romantická sci-fi novela
Promnu si bahnem opatlaný čelo bahnem opatlanou rukou. Jestli jsem se posunul jen v čase, a ne v prostoru, měl bych bejt pořád v Atlantě… jen v úplně jiný Atlantě, než kterou znám. A tu na konci války Yankeeové vypálili do základů, stejně jako všechno okolo, včetně našeho domu v Ellenwoodu. Jestli válka před dvěma dny skončila, tak je… 28. května 1865. Jo, protože ještě dopoledne jsi na svých super chytrých hodinkách měl 28. května 2015, idiote! (ze 17 % knihy)

Za recenzní e-knihu děkuji
autorce Martině Mátě Noskové.

Příběh nás zavádí do Ameriky roku 2015. Fabienovi je dvacet tři let a žije standardním životem, kdy ve volném čase rád chodí s přáteli na drink a balí holky. Jeho babička je již postarší dáma, vitalita ji pomalu opouští, a tak je jen otázkou času, kdy bude muset svůj dům s velkou historií nadobro opustit. Fabien se jako správný vnuk snaží být k ruce a pomáhá jí s drobnými opravami či přebíráním starého harampádí. Při jedné takové příležitosti objeví deník prapředka, po němž je pojmenován, ale nemá prostor se s ním více zabývat, protože už na něj čeká kamarád a s ním noční život.

Druhý den v kocovinovém oparu zjišťuje, že babička skončila v nemocnici. Chce se k ní urychleně vypravit, jenže už přislíbil účast na jednom experimentu, který by měl zabrat jen hodinu a bude za něj finanční odměna. Na místě zjišťuje, že se jedná o cestování časem. Bohužel to neprobíhá tak úplně podle plánu a místo patnácti minut se ocitnou o sto padesát let zpět…

Dobrodružství začíná v letech 1865, pár dní po konci války, kdy na polích místo bavlny jen rostly bodláky. Pro Fabiena a jeho kamaráda nastává kulturní a životní šok, jenže by se měli velmi záhy aklimatizovat, pokud chtějí mít nějakou naději na přežití. Na zdejším místě mezi sebou chlapi nejednají v rukavičkách…

Většina příběhu vypráví o totožném místě, jen se ponoříme do dávné minulosti. Mladíkovi jsou ku prospěchu všechny drobné střípky z vyprávění jeho předků, z nichž by měl některé poznat na vlastní kůži. Ví přece, co bude následovat. Tak kde to sakra vězí? Jízda na koni, manuální práce i běžná konverzace s ženským pohlavím jsou činnosti, které ho stojí úsilí, ale pořád má vidinu, že jednou to musí skončit.

Protagonistou je zmíněný Fabien Lawrence Whitefield druhý, v jehož rodu se příjmení dědí po ženské linii. Vzhledem k popisovanému mládí se nevyhnete vulgarismům ani emotivním výlevům, které bude pociťovat z vytržení ze svého přirozeného prostředí. V kontextu 19. a 21. století se tedy mísí spisovná čeština s hovorovou formou. Velký prostor je věnován jeho myšlenkám i pocitům. Ví, že do některých věcí by neměl zasahovat, jenže čas běží a on se nehýbe z místa.

A ten dědek! Kdybych mohl, omlátím mu ksicht o tu jeho zasranou bednu s budíkama! Co to sakra udělal?! Vztekle ze sebe strhávám zabahněnou kombinézu a nakopnu ji, pak ještě jednou, až ten balík opatlanýho alobalu odletí do křoví vedle. Nadávám, dokud mi nedojde dech. Pak si jen kecnu do trávy a zírám na svoje zablácený tenisky, na kterejch už není vidět původní barva a asi nikdy nebude. Byly nový, koupil jsem si je před tejdnem… v jednadvacátým století… v roce 2015! Kurva! (ze 16 % knihy)

Kromě historické linky hraje prim i ta romantická. Pokud máte rádi Sever proti jihu a volné pokračování Scarlett, pochopíte, co mám na mysli, když napíšu, že důležitými budou témata jako žena v nesnázích, spor o dědictví, muž ochránce x muž okupitel. Dobový kontext krásně pracuje s poválečnou atmosférou ve společnosti, kdy sice dohoda byla podepsána, ale vzájemná nevraživost stále přetrvává. Přirozeně nasajete období plné rasismu, otroctví a žen, jež byly pro muže pouhým doplňkem, a ne rovnocenným partnerem.

Titul byl napsán bez gramatických či stylistických chyb, postavy měly zdárně vykreslené charaktery i vhodně zvolenou mluvu. Jediná nesrovnalost je v překlepu roku v závěru či určité opakování a recyklace již řečeného. Bohužel celá kniha trochu padá na tom, jak autorka pracuje s detaily. V první řadě zmíní významný prvek cestování časem, aby ho nakonec absolutně nevyužila ani nevysvětlila, ale použila jako pouhou kulisu. Uspokojivě nepůsobí ani předkův deník či samotný konec. Rekvizity, jež mohly rozehrát skvělé představení, skončily v obecním kulturáku.

Pod Magnolií je ponořením do amerických dějin, s kořením lásky a útlaků. Pokud jste romanticky smýšlející duše, nebo prostě jen toužíte nezatěžovat hlavu náročným textem, bude se vám titul líbit, protože uvěřitelně pracuje s popisovaným prostředím. Jestli jste ale četli výše zmíněné tituly, nyní se připravte na jejich soft verzi.

Martina Máta Nosková zastává názor, že její práce je zároveň její vizitkou, takže se ji vždy snaží dělat poctivě. Jako grafičce jí pod rukama prošly populárně naučné tituly, sborníky povídek, poezie a mnoho dalšího.

Osobně na mně kniha působila svěžím dojmem, četba mě bavila a zajímalo mě, co bude následovat. O to větší pak bylo zklamání, že novela je obsahově na mnoha místech nedořešená, staví před čtenáře otázky, na něž nedostane odpovědi, a v konečném důsledku se spíš ptám, k čemu jinému než k ukrácení času taková kniha je? Pro mě nevyužitý potenciál i na odpočinkové čtivo.

Závěrečné hodnocení: 65 %

Fabien Lawrence Whitefield byl odmala zvyklý poslouchat od své babičky příběhy z historie svého rodu. Jednoho dne při společném vyklízení rodinného domu najdou pradědečkův deník. Protože ale na Fabiana netrpělivě čeká kamarád Pete, nechá starou paní odhalovat tajemství deníku samotnou. A pak se věci podivně zvrtnou. Babička skončí v nemocnici a Fabien, než ji půjde navštívit, musí vyplnit slib Peteovi, že se s ním zúčastní pokusu u podivného staříka. Ten si usmyslel, že sestrojil zařízení na cestování v čase. Je to samozřejmě směšné, dokud… Jakkoli se to jeví jako zcela nereálné a nepochopitelné, Fabienovi se povídačky jeho babičky budou asi ještě sakramentsky hodit!

Nakladatelství: Martin Koláček – E-knihy jedou
Žánr: romantické, historie, cestování časem
Počet stran: 128