Recenze: MICROSOFT OFFICE 365 – PRŮVODCE UŽIVATELE (Karel Klatovský)

Tipy, rady a triky, jak pracovat v Office sadě

Možná to na první pohled vypadá, že tyto aplikace mají pořád stejný vzhled a stejné funkce, ale opak je pravdou. Čím dál větší propojení se světem internetu, online sdílení nebo využívání prvků umělé inteligence je jen důkazem toho, že aplikace Word, Excel, PowerPoint nebo Outlook neusnuly na vavřínech, ale jdou s dobou. (str. 13)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Se světově nejrozšířenějším kancelářským balíkem Microsoft Office se setkal snad každý z nás – vždyť nám dělá společnost už přes třicet let. Úplně první verze vyšla již v roce 1989 a obsahovala základ Word, Excel a PowerPoint, jejichž tehdejší podobu bychom v dnešní době považovali za „slušný pravěk“. Následovala řada různých vylepšení, přidávání aplikací i funkcí, a to až do nejmodernější podoby, kterou známe dnes – Microsoft Office 365.

Microsoft Office 365: Průvodce uživatele je rozdělený do pěti částí: Obecné, Word, Excel, PowerPoint a Outlook. Taktéž je obohacený o velmi podrobný a praktický obsah, díky kterému je snazší se v publikaci orientovat. Na konci knihy nechybí rejstřík s užitými hesly.

Každá ze zmíněných částí se zaobírá příslušným tématem. V Obecné naleznete například rady, kde a jaké novinky v Office 365 najdete, jaké existují edice, jak je ovládat a podobně.

Oddíl týkající se textového programu Word ocení nejen kancelářští pracovníci, ale také domácnosti, spisovatelé či studenti. Autor předkládá veškeré potřebné informace velmi přehledně – krátce a srozumitelně, s pomocí číslování, odrážek či tabulek. Dozvíte se tu skutečně mnoho, od různých druhů formátování přes všemožné nápomocné zkratky až po práci s tabulkami, obrázky, více dokumenty najednou atd.

Třetí kapitola pomůže každému, kdo si není jistý svými znalostmi o Excelu. Klatovský ho vysvětluje podrobně, zároveň tak, aby vše bylo pochopitelné. Díky obsahu na začátku knížky máte navíc možnost najít to, co právě potřebujete vědět, skutečně rychle – třeba jak používat buňky či vzorce, jak vytvořit rozevírací seznam, analyzovat data aj.

PowerPoint sekce je samozřejmě zaměřená na otázky týkající se prezentací. V posledním úseku zas můžete zjistit, jak funguje Outlook, tedy posílání e-mailů, připojení příloh, nastavení automatické odpovědi, vytvoření kalendáře apod.

Tento vskutku šikovný průvodce je psán formou krátkých zápisů s nadpisem, nejčastěji v podobě dotazu. Nečekejte sáhodlouhé popisy, jak a odkud se kam dostat, skutečně se jedná o přehledně podané tipy, triky a zkratky, které jsou doprovázeny obrázky, grafy či tabulkami, což práci s jednotlivými nástroji ještě o něco usnadní.

Samotný text je čtivý a napsaný tak, aby veškerému vysvětlování či odbornějším výrazům porozuměl i laik. Důležitá hesla jsou označená tučným písmem, což jen přispívá ke snazší kooperaci s titulem a programem zároveň. Z díla dýchá autorova zkušenost nejen v oboru, ale také ve spolupráci s neodborným publikem.

Příručka je vhodná nejen pro pokročilé uživatele Microsoft Office sady, ale pro její jednoduchost a celkovou úpravu ji doporučuji též začátečníkům. Mnohé rady jsou využitelné také pro starší verze, není tedy nutné mít přímo Office 365.

Karel Klatovský je zaměstnancem společnosti Microsoft, kde působí jako manažer vzdělávacích programů. Věnuje se různým přednáškám a webinářům ohledně využívání technologií ve školství, v němž má dlouholetou praxi jako učitel a správce sítě (SŠ a gymnázium v Litoměřicích, UJEP). Napsal přes dvacet knih a učebnic věnujících se tomuto tématu. Mimo jiné je držitelem několika Microsoft certifikací a rozvíjí vlastní web, který je rovněž zaměřený na informační technologie ve výuce.

Subjektivní názor: Osobně považuji tohoto průvodce za velmi kvalitního a praktického pomocníka – zejména v Excelu, ve kterém umím vytvořit jen základní tabulku. Nejvíce mě překvapila stručnost, která ale obsahuje skutečně to nejzásadnější a nejpotřebnější pro práci s jednotlivými programy, a oceňuji podrobný obsah, díky kterému je snadné najít to, co zrovna potřebuji. Na titulu je znát, že Klatovský je ve svém oboru skutečně odborníkem.

Závěrečné hodnocení: 100 %

Kancelářský balík programů Microsoft Office je nejpoužívanějším kancelářským programem. I nové verze aplikací Office 365/Microsoft 365 jsou důkazem jeho oblíbenosti. Další průvodce z pera zkušeného autora byl napsán formou krátkých tipů a triků, kde představí jednotlivé možnosti tak, abyste rychle našli přesně to, co v dané aplikaci potřebujete udělat. Text knihy je rozdělen do pěti částí. První obecná část je věnována činnostem, které jsou pro všechny aplikace společné: instalace, nastavení aplikací, práce se soubory, dokumenty a daty, i využití webových úložišť. Další specializované části popisují funkce hlavních aplikací, Word, Excel, PowerPoint a Outlook, které jdou s dobou a stále více jsou propojení se světem internetu. Publikace je vhodná jak pro začínající, tak pokročilé uživatele. Využijí i ti, kdo nemají nejnovější verzi, protože mnoho témat je použitelných i pro starší verze těchto aplikací.

Nakladatelství: Grada
Žánr: literatura naučná, průvodce
Počet stran: 176