Recenze: BOŽÍ PŘÍBĚHY ANEB BIBLICKÉ BIZÁRY (Pastoral Brothers)

Biblické zákony trochu jinak

Už nějakou dobu žije západní civilizace v rovnoprávné společnosti. Nebo se o to alespoň snažíme. Našli bychom v naší společnosti pár bílých heterosexuálních mužů z převážně starší generace, kterým to ještě nedošlo. Ale to neznamená, že to kvůli nim vzdáme. (str. 66)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Boží příběhy aneb biblické bizáry chtějí čtenářům představit bibli v jiném světle. V kontextu dnešního civilizovaného světa totiž spousta původních myšlenek přestala dávat smysl. Jako lidé se posouváme dál, ale to nic nemění na tom, že víra a bůh pro některé stále existuje. Pro širší publikum je však třeba ji převyprávět, tak abychom zásadní myšlenky dokázali pochopit i dnes.

Pitoreskní historky plné násilí, nuceného sexu a smrti stále umějí nalákat a Pastoral Brothers vědí, jak na to. Publikace je rozdělena do několika pasáží dle tematiky, a to: Divný i na Bibli, Sex, Násilí, Divnomoudrost. Každá část začíná útržkem ze Svaté knihy, poté následuje vysvětlení jednoho z autorů, tak aby kdokoliv pochopil souvislosti dané doby, a závěrem dostane čtenář několik myšlenek, které by si z toho měl odnést.

Zajímavostí je vtipná komiksová grafika, která tvoří dojem edukace formou zábavy, a také QR kódy k daným článkům, Biblické bizáry totiž vycházejí z youtube kanálu těchto evangelických kněží.

Autorům se podařilo vypíchout opravdové podivnosti, některé jsou známé i mezi ateisty, protože skrze lidovou slovesnost prorostly do komunity, ovšem většinou v humorném slova smyslu. Pastoral Brothers nenutí víru na sílu a snaží se dělat osvětu, což je v dnešní době radikalizace ze všech stran velmi sympatické. Ostrovtip zmiňovaný na zadní obálce je poněkud zavádějící, jedná se spíše o sumarizování víry a povídaček kolem ní.

Titul je tak trochu i interaktivní, protože je plný úkolů, který si každý může doma zkusit, a ponořit se tak hlouběji do studia křesťanství, pokud ovšem chce.

Co lze vnímat negativně, je jakési sluníčkové pojetí světa, které na vás dýchne. Dle Pastoral Brothers se totiž všechno vyřeší komunikací a odpuštěním, prostě v sobě kněžskou povahu nezapřou. Neustálé opakování, že bůh je láska a miluje všechny bez rozdílu, by mohlo lézt na nervy, ale v konečném důsledku zjistíte, že přece jenom něco málo z té dobrotivosti ulpělo i na vašich skeptických duších.

Jazyk je spisovný, jak se pro tento typ literatury sluší a patří, a najdeme plno křesťanských výrazů. Nejedná se vyloženě o hantýrku v pravém slova smyslu, spíše knižní obraty, které v běžném hovoru nemají zastoupení, ale každý jim rozumí. Vysvětlivek tedy netřeba. Rovněž postřehneme aktuální neologismy, které hýbou společností a jsou relativně nové, např. bodyshaming, mensplaining nebo catcalling. U těchto pojmenování poznámky pod čarou chyběly a je třeba je vygooglit.

Velké plus lze spatřit v osvětlování jednotlivých částí bible a jejich významu, proto je kniha vhodná zejména pro laiky a dětské publikum, které se může vzdělávat nenucenou formou v zábavném kabátku.

„Strach vede k hněvu, hněv vede k nenávisti a nenávist vede k utrpení.“ Schválně jestli víte, který mistr pronesl tento citát. Nebyl to ani Ježíš, ani Buddha. Pronesl ho mistr Yoda. Bojíme se neznámého a je pak velmi jednoduché někoho odsoudit. Je to mnohem jednodušší než se ho snažit pořádně poznat. (str. 103)

Pastoral Brothers tvoří duo Jakub Helebrant a Karel Müller.
Helebrant narozený v Kladně se hned po studiu na lovosickém gymnáziu stal členem Českobratrské církve evangelické a aspiroval na faráře. Ve funkci pražského seniorátního faráře působí již deset let. Müller vystudoval katolické gymnázium a po maturitě šel na Evangelickou teologickou fakultu do Prahy. Několik let působil jako farář pro mládež a poté se stal kaplanem pro Základní školu Bratrská a Evangelická akademie Praha. Spolu pánové vydali již v roce 2021 dílo Boží kniha, které je jakýmsi vstupním lístkem k Biblickým bizárům, ale dají se konzumovat i odděleně.

Z anotace bylo cítit, že se jedná o vtipný počin, což bohužel není pravda, čekala jsem o mnoho více humoristického vyobrazování legend a dostala jsem tak trochu encyklopedii víry, což mě trošku zklamalo.

Závěrečné hodnocení: 75 %

„Ty nejujetější příběhy z Bible očima farářů-influencerů

Věděli jste, že Noe si občas rád přihnul a vytuhnul tak, jak ho pán Bůh stvořil? Že Ónan vůbec neonanoval? Nebo že Hospodin dovolil satanovi, aby si z chudáka Jóba udělal rohožku? Jak vidno, pořádné bizáry nejsou jen výsadou moderní doby a internetu – Bible jich je plná. Všechny ty vraždy, čuňačiny a podivnosti ale mají i překvapivý přesah do současnosti. Poznejte je z různých úhlů a popřemýšlejte nad nimi s dvojicí nejpopulárnějších českých farářů!

Nakladatelství: CPress
Ilustrace: Kabinet č. 5
Žánr: populárně-naučná