Recenze audioknihy: ZEPTEJ SE ĎÁBLA (Michal Vrba)

Miluj svého hříšníka

Zeptej se ďábla (Michal Vrba, interpret: Igor Bareš, vydavatelství OneHotBook), audiokniha
Bylo poledne všedního dne. Kolem se ozýval běžný ruch města. Slyšel náklaďák projíždějící po státovce za náspem a zpěv ptáků v korunách stromů na svahu a hleděl… na ďábla. Obrovské tmavé lesklé kožené tělo klečící uprostřed podchodu. Velká pěst bušící do země, na obludně velké skloněné hlavě dlouhé ploché rohy, které směřovaly k němu, a jantarově žluté oči. (citace ze stopy 9, 07:50)

Za předešlého režimu býval František Horák ambiciózním mužem a váženým vyšetřovatelem státní bezpečnosti, nyní však tře bídu s nouzí, vyvržený a opuštěný se potácí životem beze smyslu.
Když mu pak jednoho dne tajemný Pastor nabídne útěchu a spásu, zaujímá František právoplatné místo v jejich Společenství. Jenže žádná z modliteb a zpovědí nedovede zaplašit stíny minulosti ani hrůzy budoucnosti. Pronásledují ho nejen vzpomínky na případ Adama Zahradníčka, mladíka údajně dohnaného k sebevraždě Františkovými krutými metodami výslechu, ale také neuvěřitelně reálné vize samotného ďábla ohlašujícího zkázu světa

„Co chce? Proč mluví zrovna ke mně? K čemu je to ohlašování konce někomu, kdo už nemá mít naději?“ (citace ze stopy 16, 03:10)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času z perspektivy hlavního hrdiny, zachycuje dvě časové roviny. První sleduje Františkův vzestup na společenském žebříčku, druhá naopak vykresluje období, kdy již uplynulo mnoho let od jeho úpadku. Posluchači patrně chvíli potrvá, než dokáže dvě tak rozdílné postavy vnímat jako jednu osobu.

Sloh působí jednoduše a přirozeně, občas se vyskytne nějaký pěkný jazykový obrat nebo zajímavá myšlenka. Možná si všimnete opakujících se výrazů, ale spíše než o nedostatek slovní zásoby se jedná o snahu dané popisy co nejvíce rozvíjet. Děj zasazený převážně do kulis Ústí nad Labem navzdory pomalému rozjezdu ožívá před očima, i když vnímání optikou zhrzeného důchodce nemusí tak úplně odpovídat skutečnosti a tamní atmosféra budí spíše dojem bezútěšnosti.

Z mocného muže v nejlepších letech, z šedé eminence tohoto města a možná i kraje, se stala nepotřebná, přesto návštěvníky hospod občas udivující, přechytralá troska na okraji společnosti. (citace ze stopy 2, 20:23)

Ačkoliv se dílo klasifikuje jako společenská próza, sestává z mixu různých žánrů.
 Rozhodně však nečekejte detektivku, přestože by se to k počtu záhad a Františkovu bývalému povolání docela hodilo. Zlu v příběhu bohužel nelze nasadit pouta Mysteriózní motiv ďábla navíc postupem času dostává až příliš opravdové obrysy a závěrečná scéna jako by snad vypadla z amerického apokalyptického bijáku. I přes fantaskní odbočky představuje pravou podstatu románu vyobrazení psychologického vývoje našeho (anti)hrdiny.

František je coby hlavní postava velice kontroverzní. Zaslouží si odpor, nebo lítost? Či dokonce pochopení a odpuštění? Z chlápka, kterému se kdysi říkalo Rudej vztek, zbylo jen pramálo z původní hrozivosti Sám tvrdí, že s ním život na ulici zamával víc, než kdyby ho zavřeli na pár let do vězení. A přestože svědomí nezpytuje (neb stále věří, že akorát zastrašoval darebáky), v letech po odchodu z funkce se už žádného dalšího násilí nedopustil. Bůh prý nenávidí hřích, ale miluje hříšníky

Jenže Pastor není Bůh a jeho náruč hřeje, pouze dokud ho následujete jako poslušná ovce. Málokdo ze Společenství si všimne, že se vždy usmívá jen polovinou obličeje, zatímco jeho oči zůstávají chladné a podezíravé. Z vedlejších figur bezesporu platí za tu nejpoutavější.

Za zmínku rovněž stojí Františkův syn Honzík, s nímž se setkává ke konci knihy. Právě jemu se zoufalý stařík svěřuje a doufá, že ve fanouškovi metalové hudby (stereotypně spojované se vzýváním Satana) nalezne spojence.

„Všechno může logicky dávat smysl. Člověk může ukazovat důkazy, ale lidi mu prostě nevěřej, protože je to pro ně hrozně těžký k uvěření. Nikdy jsem si nemyslel, že zažiju něco, co se nedá vysvětlit, a že já – asi proto kdo jsem a co jsem bejval zač, budu odsouzenej k tomu, abych žil s něčím, co mi nikdo neuvěří a ani vlastně uvěřit nemůže.“ (citace ze stopy 26, 27:12)

Igor Bareš se právem řadí mezi top interprety a v přednesu umně odlišuje výrazy obou Františků. V napínavých pasážích neváhá svůj hlas zhrubnout a přesunout do nižších poloh, až vám naskočí husí kůže. Parádní jazzový hudební doprovod sází na líbivý saxofon a piano, melodií svižných i melancholických. Průměrná doba jedné stopy činí dvacet minut.

Zeptej se ďábla hodnotím jako pozoruhodný počin, jehož poselství a symbolika však nejsou úplně zřejmé (třeba na to ale za pár desítek let přijdou studenti během hodin literárních rozborů) a jednotlivé náměty drží pohromadě poněkud křečovitě.

Titul bych doporučila čtenářům a posluchačům společenské prózy, přičemž nejvíce potěší příznivce té nekonvenční s prvky nadpřirozena (ve stylu Vypravěče Anny Bolavé, URaNovY Lenky Elbe, Sběratele sněhu Jana Štiftera atp.).

Ideový obsah veškerých komunistických nauk byl pro každého jen nástrojem. Teorie nikoho u sboru nezajímala, jen se skrz ni navzájem hlídali. Používali ji v projevech, v dopisech, v hlášeních jako předmluvu a doslov. (citace ze stopy 3, 11:55)

Michal Vrba odstartoval dráhu spisovatele psychologickou novelou Prak (2016, Argo) a povídková sbírka Kolem Jakuba (2019, Argo) mu získala nominaci na cenu Magnesia litera. Román Zeptej se ďábla je autorovým nejnovějším přírůstkem, vydaným roku 2021 pod vydavatelstvím Host a v témže roce zpracovaným do audiopodoby u vydavatelství OneHotBook.

Subjektivní názor: Notnou chvíli mi trvalo zorientovat se ve dvou časových liniích a poslech mě začal bavit až od seznámení se s Pastorem a Společenstvím. Přestože jsem si vědoma jeho významu pro příběh, děj z minulosti mě vůbec neoslovil a těšila jsem se, až tu estébáckou svini vystřídá zase ten potrhlý dědula. Celkově ve mně dílo zanechalo mnoho pocitů i otazníků, šokující zvrat a mimořádný zážitek z perfektní interpretace stále nepřestávají rezonovat.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Dřív naháněl hrůzu jiným, teď marně zápasí s vlastními běsy…

Ve starém Františkovi, důchodci živořícím v Ústí nad Labem, by dnes už málokdo poznal nechvalně proslulého komunistického vyšetřovatele s přezdívkou Rudej vztek. Po Listopadu se z něho stal vyvrženec, kterého se zřekla i vlastní rodina. Útočiště před bolestnou samotou najde ve Společenství vedeném Pastorem, ale nečekané události jej nakonec přinutí tento náboženský spolek připomínající sektu za dramatických okolností opustit. Františkovi se totiž začne dostávat důkazů o existenci pekla – a to jej spolu s ožívajícími vzpomínkami na minulost připravuje o klidný spánek i zdravý rozum. Blíží se poslední zúčtování, nebo si s ním ďábel jen tak pohrává? Či snad dočista zešílel?

Vydavatelství: OneHotBook
Interpret: Igor Bareš
Žánr: společenská próza, psychologické, mysteriózní