Recenze: PŘEVZETÍ (Vojtěch Záleský)

Převzetí (Vojtěch Záleský, Albatrosmedia – nakladatelství CooBoo), městská fantasy
„Potřebovala bych výbavu na průšvihovou situaci. Na výlet do neznámého města, kde není jasné, co se stane a s kým se tam setkáme.“ (str. 56)

Za recenzní výtisk děkuji autorovi
Vojtěchu Záleskému.

Když před několika lety Paul Erdes utekl z rodného města, dal sbohem nejen potenciálně slibné dráze kněžího, ale i svému bratru Removi. Coby připomínka dřívějšího života mu zbylo pouze
magické pouto, jež spojovalo oba sourozence. Díky němu věděli, že je ten druhý v pořádku… Dokud se najednou nepřetrhlo.

Paul se do New Amsterdamu vrací s jasným cílem. Musí za každou cenu zjistit, co se s Remem stalo. A jestli se naplní Paulovy nejtemnější obavy, alespoň pomstí bratrovu smrt! I kdyby měl na rukou jeho krev jeden z nejmocnějších bossů v celém městě…

Musí to pro Rema udělat. Je to jediná možnost, jak si zachovat příčetnost. Jediná možnost, jak pak v duchu bratra prosit za odpuštění, že se nerozhodl všechno mezi nimi urovnat dřív. Gucci musí umřít, říkal si. Dodejchá, tak jako tak. Jak, to ještě Paul nechával otevřené. (str. 110)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a nejčastěji se zaměřuje na perspektivu Paula, prostor však dostanou i další důležité postavy. Dějová linie plyne veskrze lineárně, pouze s občasnými vzpomínkovými vsuvkami. Slušné tempo nastartovala už první kapitola, ačkoliv ne všechny akční scény nutně znamenají příběhový posun.

Objevuje se pokus implementovat vlastní výrazivo do ustálených přirovnání, což popravdě působí trochu kostrbatě a onen prvek ani není po celou dobu konzistentní (když se říká malovat dera na zeď, proč pak něco bolí jako čert?). Jinak lze slohu vytknout máloco – autor s praxí redaktora zkrátka ví, co dělá. Má bohatou slovní zásobu a popisy navozují dechberoucí atmosféru prohnilého města balancujícího na hraně zákona; informace o fungování světa, magii či fantastických tvorech dávkuje postupně, čímž podněcuje zvědavost, aniž by hrozila ztráta čtenářovy pozornosti.

Změna způsobená zářením prostě přišla sama od sebe, nevybírala si mezi bohatými, nebo chudými, hezkými, nebo ošklivými. Měnila tělo stejně, jako se housenky mění v motýly a harusové ve vyšší stádia bytí, někdy přes noc, jindy okamžitě, jako kdyby někdo pronesl zaklínadlo. (str. 93)

Děj je zasazen do alternativních Spojených států amerických, konkrétně Pospolitých států amerických první poloviny dvacátého století. Z historického hlediska zůstalo zachováno období prohibice (i když se v tomto případě vztahuje k zákazu nikoliv alkoholu, ale výhradně pití připravovaného z prášku s příměsí záření), přičemž vrchol technologie reprezentují rychlá auta a střelné zbraně (tzn. žádný futurismus, steampunk atd.).

Veškerá magie pochází z fenoménu zvaného záření: nikdo netuší, odkud se vzalo a co přesně představuje, ale považuje se za všeprostupující sílu. U některých lidí zapříčinilo proměnu ve změtvory (zmutované bytosti s nejrůznějšími vlastnostmi a schopnostmi), jiní se ho naučili ovládat a tak vznikl Řád kněží. Zemi rovněž obývají humanoidní rasy se zvířecími rysy (hilfové – srstnatí nebo šupinatí, harusové – hmyzí) a bariérou mezi světy do reality proklouzli také nesmrtelní duchové morderové.

Víme, že jsme. A že jsme kdysi měli těla, který jsme nechali za blánou světa, když naše bytí přešlo sem k vám. Ale nikdo už neví, proč je nemáme. Víme jen to, že je chceme.  (str. 128)

Osobnost protagonisty Paula se zdá být rozpolcená, mladík teprve hledá sám sebe. Nosí v sobě šrámy z minulosti a nechává se snadno strhávat emocemi. Má talent pro manipulaci se zářením, ale nikdy se ho nepokoušel plně rozvinout. Do role rozhodného a charismatického vůdce bohužel úplně nepasuje, za hodně vděčí především svým přátelům a kolegům.

V New Amsterdamu se setkává se starým kamarádem Flynnem, zafačovaným změtvorem s maskou, jenž se zařekl, že už nikdy nebude zabíjet – no co, řidič se taky hodí. Z Highlandu si zase přivádí současnou parťačku Meg, změtvoru, která se po kontaktu s tekutinou rozzáří a ze zad jí vyletí šlahouny. Ta však po výhodách mutace sahá až v krajních případech, za svou opravdovou podobu se stydí. V neposlední řadě se za velice podivných okolností seznamuje s morderem, jemuž dá později jméno Mike. Vychází najevo, že stín Rema znal a uzavřeli spolu neobyčejné spojenectví… Morder ale člověku slouží pouze v případě, že mu slíbí vlastní tělo!

Na první pohled sice tvoří poněkud nesourodý tým, na druhou stranu se díky tomu pěkně doplňují. Největší synergii má duo Paul a Mike, dále pak Meg s Flynnem. Všichni členové Paulova prozatímního gangu platí za morálně šedé postavy, a přestože se objevilo pár jemných náznaků čehosi mezi Meg a Paulem, kniha neobsahuje romantickou linku. Naneštěstí někteří hrdinové kvůli eskalaci příběhu zpětně působí ryze účelově a své sny a touhy jako by kdovíproč obětovali Paulově vizi.

A i když se rodina neopouští, musíte někdy zvolit mezi jedním a dalším členem. (str. 256)

Nejvíce převezený se asi bude cítit čtenář, který si naivně myslel, že všechno určitě dobře dopadneJenže tohle YA je jiné než ostatní a pomsta s sebou přináší odvrácenou tvář.

Titul bych doporučila dospívajícím minimálně od 14 let a dospělým. Fascinující svět by mohl potěšit fanoušky Fantastických zvířat z pera Rowlingové, prostředí gangů snad osloví příznivce Šesti vran od Leigh Bardugo. A neměl by si ho nechat ujít ani žádný milovník české urban fantasy.

Vojtěch Záleský se v současné době věnuje profesi literárního redaktora, mezi jeho zájmy patří tvůrčí psaní a hudba. Ve spolupráci s Lukášem Štěrovským publikovali v roce 2020 u nakladatelství MOBA Ďáblovo zlato, za nějž posléze získali zvláštní cenu poroty v soutěži Cena Jiřího Marka (za nejlepší detektivní román). Převzetí (2023, CooBoo) je prvním autorovým samostatným počinem.

Subjektivní názor: Knížka se mi líbila, učaroval mi především koncept záření a změtvorů, oceňuji nápadité kulisy. Navzdory faktu, že přestřelky a honičky nejsou můj styl, nenudila jsem se a děj ve mně evokoval takovou sofistikovanější kotletovku. Dovolila jsem si dvě nejmenované vedlejší postavy nevnímat pouze jako Paulovo postradatelné křoví, což se mi bohužel stalo osudným a závěr ve mně tudíž zanechal krapet hořkou pachuť. Přesto mohu dílo prohlásit přínosem pro tuzemskou fantasy scénu a těším se, s čím mi autor zlomí srdce příště.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Rem Erdes zmizel. Jeho bratr Paul ví, že za tím musí vězet něco děsivého, protože Rem je jedním z mocných kněží – a ti nemají přirozeného nepřítele. Paul proto vyráží do New Amsterdamu a společně s Willem Flynnem, změtvorem skrývajícím tvář za podivnou maskou, odhaluje první znepokojivé stopy. Spolu s dalšími přáteli nakonec vytvoří netradiční pátrací tým. To však ještě netuší, že je čeká nebezpečí, které dalece přesahuje jejich nejdivočejší představy…

Nakladatelství: CooBoo
Žánr: urban fantasy, young adult
Počet stran: 344