Recenze: MÍSTEČKA (Jana Renner)

O maličkostech všedních dnů

V každém z nás se den za dnem perou dva vlci. Jeden nosí tmavou srst, zatímco se dívá na svět štěrbinami krvavých očí. Krčívá se připraven vystartovat k boji a má mordu plnou vyceněných zubů. Druhý vlk je stříbrný jako včerejší sníh, vystupuje a chová se nenápadně. Pozoruje svět zpovzdálí, jeho pohled bývá vlídný a moudrý. Tlamu plnou zubů ostrých jako břitvy zahlédnete jen vzácně. Který z těchto dvou brachů vyhrává? A jak ten svár dopadne dnes? (str. 41)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Když si začnete všímat maličkostí kolem sebe, mnohé se změní. A právě na to poukazuje překrásný příběh skrytý v útlé publikaci s názvem Místečka. Autorka se nám snaží naznačit, že někdy i úplné drobnosti, se kterými přicházíme denně do styku, mohou mít větší význam, než sami tušíme.

Děj obrázkové knížky se odehrává v zahradě, dost možná podobné vaší. Žije v ní pár zvířátek a každému z nich je věnovaná příslušně pojmenovaná kapitola. Ta podává pohled na aktuální prožívání daného zvířete. Spolu s nimi pozorujeme, jak se mění příroda, zahrádka a vše ostatní, naším okem na první dobrou nepostřehnutelnéVe vyprávěních se dozvíte mnoho zajímavostí z jejich života a nejedno moudro. V průběhu se mění roční období, což je důležitý motiv sám o sobě. Jelikož jak jinak lépe poznat části roku než na vlastní kůži?

Styl psaní je velmi čtivý. Setkáváme se s úsporným způsobem vyjadřování tvořeným zejména jednoduchými větami. Vyskytuje-li se souvětí, je krátké. Text je psán dostatečně velkým tiskacím písmem vyhovujícím začínajícím čtenářům. Co se věkové kategorie týče, obsah nesměřuje výhradně na jednu, ale je vhodný pro školáky a předškoláky. Menší si mohou jejich prostřednictvím kromě zajímavých informací ze světa živočichů odnést i nová slova, jež zajisté poslouží k obohacení slovní zásoby.

Hlavní roli představuje každodennost. Mimo jiné nacházíme tématiku přátelství a vzájemného pochopení, zastávající v budoucnosti ratolestí podstatnou úlohu. Díky skvělé charakteristice a poutavým popisům přírody se budete cítit, jako byste se probouzeli do jarního rána s Ježkem Jeníkem či se vydávali do neznáma s Liškou Vilemínou. Postav se tedy vyskytuje několik a neobjevují se jen ve své části, ale i v dalších. Jsou jim dány vlastnosti typické pro jejich plemeno, což bude zaručeně užitečné k bližšímu poznávání. Nebyla by to samozřejmě dětská kniha, kdyby v ní nesehrály svou úlohu. Na zahradě dovádí a dodávají dění autentičnost. Zvířátkům navíc pomáhají a jdou příkladem. Nejsou nijak blíž popsány, takže malí čtenáři v nich mohou s velkou pravděpodobností vidět kupříkladu sami sebe, sourozence či kamarády.

Obrazový doprovod vytvořila Karolína Shipstead. Můžete v něm zaznamenat drobné detaily jako chloupky, fousky nebo ruměnce na tváři. Na první pohled poznáme, kdo je vyobrazen a nabádá k bližšímu zkoumání. Ilustrace jsou zasazeny do bílého pozadí vedle textu. Výsledné stránky působí mile a minimalisticky. Zvolené barvy jsou světlé, opakují se a do příběhu pasují.

Na sklonku toho slunečného podzimního dne, který byl plný barev, her a radosti, usínala veverka Verunka s pocitem, že zahrada za zeleným plotem je celým jejím světem. A že je to vůbec nejbáječnější místo k žití... (str. 95)

Titul mohu nepochybně doporučit všem zájemcům o zpestření četby svých potomků.
Nejenže celkové zpracování je sympatické, ale obsahuje též edukační složku a několik podnětů k zamyšlení. Jsem si jistá, že se zabaví i dospělý, jenž se chce prostě jen na chvíli zastavit.

Jana Renner vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě v Praze. Na knížky nedá dopustit a obklopuje se jimi již od dětství. Živí se psaním a mluvením, neboť pracovala jako tisková mluvčí. Aktuálně žije v Praze, má tři děti a ráda utíká do přírody. V roce 2019 jí vyšla kniha První – statečné – jedinečné vyprávějící o českých ženách, jež si zvolily méně pohodlnou cestu.

Osobně mě Místečka velmi příjemně překvapila. Snadno jsem se do čtení ponořila a zaujalo mě hlavně svou srozumitelností a rozmanitostí. Rozhodně si najde místo v mé stálé knihovničce.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Všechny cesty z okolí vedou za zelený plot na zahradu, která skrývá nejedno překvapení. Svým klidem láká zvířata, která by se pohromadě jinak nikdy nesešla. Koho za zeleným plotem potkáte? Vyhraje u predátorů hlad a u kořisti pud sebezáchovy, nebo všechno nakonec dopadne úplně jinak? Nechte se unášet povídkami pro děti a všechny dospělé, kteří ještě nezapomněli, že kdysi byli dětmi. Místečka jsou pro všechny, kdo touží po laskavosti a po příbězích s dobrým koncem. A ty potřebujeme všichni.

Ilustrace: Karolína Shipstead
Žánr: literatura pro děti
Počet stran: 120