Recenze: DIGIDĚTI (Jan Kršňák)

Jak to s těmi digitálními technologiemi a dětmi vlastně je?

Digiděti (Jan Kršňák, nakladatelství Jota), populárně-naučná
Už jste nechali děti koukat na pohádky a teď vás pohltila tíseň. Anebo jste jim už dokonce koupili telefon, na němž hrají hry. Je jim jedenáct a topí se v sociálních sítích. Je mi líto, váš robot už čeká v expedičním skladu, až pro něj přijede samořídící ještěrka.
Ledaže by to dopadlo jinak. (str. 33)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota.

Žijeme v době, jež se neustále posunuje vpřed. Nejlépe to můžeme zpozorovat v oblasti moderních technologií, které během posledních dvaceti let prošly značným pokrokem. Kdo by tehdy tušil, že takový videohovor s kamarádkou na druhé straně zeměkoule bude možný pouhým stisknutím tlačítka? Mnoho z nás jistě ne.

Knížka, kterou se dnes budeme zabývat, vypráví o tom, jak uvádět děti do dnešní digitalizované společnosti, a ukazuje, jak k nim přistupovat. Autor o narozených do této éry hovoří jako o digidětech, což jsou lidi, jimž se v očích odrážejí obrazovky, jejichž poznávají svět. Už jste se někdy vůbec zamysleli nad tím, co se děje s takto malým člověkem, okolo kterého probíhá digitalizace a denně se ztrácí ve vlnách nových podnětů a informací, kterým nemusí na první dobrou rozumět a neumí s nimi pracovat? Věřte, že po přečtení tohoto počinu začnete.

Titul je rozdělen do několika kapitol, kdy se každá věnuje jiné oblasti spojené s výchovou a technologiemi. Kromě obecných údajů ohledně života v přítomnosti strojů nám Jan Kršňák nabízí pohled na pár zásadních otázek, jež jistě trápí nejednoho rodiče. Například, kdy je správný věk dát dítěti do rukou tablet či mobil? Kolik času mu na něm povolit trávit? A co počítačové hry, mohou být i prospěšné? Hledání odpovědí na tyto záležitosti je čtenářům prezentováno srozumitelně a je opřeno o poznatky z praxe. Díky příkladům vázaných ke konkrétním celkům si jednotlivé situace snadno převedete do každodenního bytí. V průběhu čtení se objevují krátké příběhy vztahující se k danému tématu, jež postřehnete velmi snadno, jelikož se od zbytku textu liší změnou fontu. Na nich vidíme řešení v návaznosti na motivy z probírané části. Občas jejich význam pochopíte hned, jindy vám dojde později, ale ze všech si rozhodně něco odnesete.

Styl vyprávění je čtivý. Nicméně obsahuje plno úvah a chvílemi se pohybuje i na poetičtější vlně, což se určitě nezalíbí každému. Nečekejte tedy stručný a přesný návod, dle kterého budete moct postupovat, ale spíš opodstatněné myšlenky a názorové proudy, jež vás přimějí uvažovat. Nemusíte mít strach z neznámých či odborných slov, neboť se jich nevyskytuje moc  a když ano, jsou jednoduše vysvětleny a pochopí je tak kdokoliv.

Až dnešní digiděti na první dobrou dospějí, možná zjistíme, že jejich digitální dětství je proměnilo natolik, že svůj přístup k životu založí na jiném předpokladu, než na jakém svět stavíme my. Nebudou věřit v propast mezi člověkem a světem. Možná raději vyjdou ze zkušenosti, že pohledy a obrazy spojuje vzájemná láska tak mocná, hluboká a prostupující, že znemožňuje rozhodnout, kde jeden začíná a druhý končí. (str. 268)

Knihu by si měli přečíst všichni rodiče, protože ať chtějí či ne, obsah se jich přímo týká.
Vědět, jak k zemi obrazovek přistupovat a co dělat pro to, aby se v něm děti neztratily, je důležitější než kdy dřív. Odnést si z ní mohou zejména nové vědomosti a rady, ale rovněž i nemálo motivů k zamyšlení.

Jan Kršňák má počítač od jedenácti let. Pubertu proležel před televizí a první mobil si pořídil v roce 2000. Když byl malý, trávil hodiny hraním počítačových her. Dnes píše o médiích a dětech. Věnuje se filosofii, intuitivní pedagogice, tvorbě nového světa a podpoře Institutu pro podporu inovativního vzdělávání. Je zakladatelem projektu www.digideti.cz, v jehož rámci lektoroval stovky besed.

Mně osobně knížka velmi oslovila. Nejsem matka, ale jsem pedagog a považuji ji za velice podnětnou do své praxe. Zaujal mě způsob, jímž se věnuje popisu moderní doby, a budu z ní ještě dlouho čerpat. Měla by být vskutku povinnou četbou pro ty, kteří už od narození vkládají svým potomkům do rukou tato zařízení, aby věděli, jaké nástrahy a možnosti přináší.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Jak pečovat o děti, o něž současně pečují digitální technologie? Kam dojdou děti hledající poklady v počítačových hrách? Kde se ocitají dospívající proplétající se zákoutími sociálních sítí? Co děti k obrazovkám tolik přitahuje? Co na nich vidí? Je vůbec zdravé, aby před nimi tolik vysedávaly, aby je s sebou neustále nosily v kapse? Anebo by s nimi měly trávit naopak ještě víc času, aby byly připravené na budoucnost?

To jsou otázky, které si klade pravděpodobně každý rodič mladšího či dospívajícího dítěte. Lze ale najít tu „správnou“ odpověď?

Nakladatelství: Jota
Žánr: populárně-naučná literatura