Recenze audioknihy: VALARD & VEJCE NA DRAKA (Jan Marvel Horn)

Když máte za nejlepšího kamaráda draka,
připravte se, že vám bude každou chvíli hořet za zadkem

„Někdy je posraný den jenom nedostatek informací.“ (citace ze stopy 9, 37:03)

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství Čti mi!

Jak se můžete stát z královského rytíře a válečného hrdiny prachobyčejným psancem? Docela snadno, když je váš panovník žárlivý kretén a nejlepší přítel létající pohroma. Valard se má zpovídat ze zločinů svého parťáka draka Damiana, jenž zneuctil a přivedl do jiného stavu jednu venkovskou vdovu. To by samo o sobě ještě nebylo tak hrozné, kdyby ovšem žena neporodila  nebo spíše nesnesla – dračí vejce… které Valard s Damianem ukradnou, čímž nastartují kolotoč naprosto šílených událostí. Kromě oddílu elitních vojáků vyslaných rozzuřeným vládcem musí čelit i rozmarům kouzelného dědečka či pletichám bohyně lásky… Nemluvě o tom, že dráče se co nevidět vyklube ven!

Jednoho dne přijde doba, kdy se čtenáři, diváci, posluchači a vůbec všichni konzumenti příběhů vyprávěných jakoukoliv formou budou muset smířit s faktem, že zatímco voják se střílením živí, unikající recidivista se obvykle k úniku dostane pouze zřídka, a tudíž z hlediska pravděpodobnosti není možné, aby hrdina, jakkoliv je kladný, unikl dešti šípů oddílu cvičených vojáků. (citace ze stopy 3, 20:04)

Záznam probíhá v er-formě převážně minulého času prostřednictvím vševědoucího vypravěče, jehož znalosti a vnímání však zdaleka přesahují fiktivní univerzum (viz hojné popisy fyzikálních, chemických či biologických procesů v rámci světa v době vyspělosti nejvýše na úrovni středověku) a který si zároveň uvědomuje svou narativní roli (hovoří k publiku). Kromě postav také leckdy dostávají pasáže i neživé objekty (sluníčko, gravitace aj.). To sice umocňuje komičnost, ale současně vytrhává posluchače z děje.

Sloh je osobitý, autor hravým způsobem využívá klišé (např. že v každé správné fantasy přece musí být elf), aby si z nich posléze tropil žerty. Záměrně postrkuje hrdiny do absurdních situací, naneštěstí některé nejenže nemají žádný vliv na ústřední linku, ale ocitají se až téměř za hranicí slušného vkusu (třeba show močícího muže). Pokud tedy nepatříte mezi příznivce černého, nekorektního, či dokonce fekálního humoru, pokusy o vtipkování patrně nepadnou na úrodnou půdu. Potěšeni nicméně budou milovníci antiky a řecké mytologie, neb se poslední cca třetina nečekaně přesouvá do říše obývané bohy jako Afrodita nebo Héfaistos.

Posaď se, příteli,
na chvíli k nám.
Odlož svůj meč,
já víno ti dám.
Boj už dnes skončil
a mrtví se diví,
že my tu zpíváme
zdraví a živí.
(citace ze stopy 5, 55:29)

Představený svět se drží mantinelů žánru meče a magie, s přiměřenou špetkou pohádkovosti. Setkáváme se s tajemným havranářem nebo kouzelným dědečkem plnícím přání (ačkoliv pozor, aby si to ten starý ničema nerozmyslel a nechtěl si své dary vzít zase zpátky). Draci platí za inteligentní stvoření se schopností měnit podobu na lidskou (tento koncept též použil kupříkladu Sapkowski v zaklínačské povídce Hranice možností pro postavu Villentretenmertha). Hrozbu nemrtvých sice již válka zažehnala, ale nepřestávejte se mít na pozoru… A aby toho nebylo málo, kromě bohů existuje ještě jakýsi výbor mezi prostorem a časem dohlížející na dodržování magické soudržnosti.

Protagonista Valard před lety bezesporu ztělesňoval archetyp ctnostného rytíře, avšak když ho milovaná Julie opustila kvůli králi Jiřímu, citelně zahořkl. Na cestě bez cíle ho doprovází (nebo spíše vozí na hřbetě) prostopášný drak Damian, který ovšem vůči kamarádovi není tak úplně upřímný. Pokud si dvojici neoblíbíte ihned, dejte tomu pár kapitol  v průběhu si totiž oba projdou vskutku zajímavým psychologickým vývojem (největší zásluhu na tom samozřejmě nese roztomiloučká dračí holčička Prskavka). Ostatní bytosti mají spíše epizodní charakter.

… a Damian v duchu zalitoval, že se to celé neodehrává v době, kdy existuje popcorn. (citace ze stopy 15, 37:21)

Audioknihu načetl spoluzakladatel Čti mi! Libor Böhm a jeho projev nepochybně patří k těm takřka profesionálním (pozn. vydavatelství často dává šanci i šikovným amatérským rétorům). Působí velice sympaticky, umí vdechnout postavám život a dodat na uvěřitelnosti i té nejbizarnější scénce. Navíc moc pěkně zpívá! Jednotlivé stopy trvají průměrně od půl do tři čtvrtě hodiny a hudební předěly sestávají z příjemných melodií připomínajících vystoupení středověkých bardů, občas zazní i doprovodné zvuky (např. kokrhání kohouta). Ovčí píseň figurující v příběhu exkluzivně nahrála kapela Hakka muggies.

Titul hodnotím jako fajn oddychovku, kterou bych doporučila fanouškům humorné a hrdinské fantasy v duchu Johna Moorea, Terryho Pratchetta či Roberta Asprina. Za zlaté vejce české literární tvorby ho sice považovat nelze, ale i přes pár pukavců na kráse má určitě co nabídnout.

Jan Marvel Horn je povoláním umělecký kovář a zámečník v pražské Libni. Přestože se psaní věnuje už několik let, publikovat začal relativně nedávno. Jeho prvotina Valard & vejce na draka vyšla roku 2019 u nakladatelství Straky na vrbě a kromě hlavního příběhu obsahuje i bonusovou povídku Valard & Příhoda s havranářem (kterou sice audiokniha neobsahuje, ale byla vydána separátně s úžasnou obálkou a vyprávění se chopil sám autor).

Subjektivní názor: Ráda bych nejprve zmínila, že jsem kdysi knihu četla v tištěné podobě a moje dojmy tenkrát provázela jistá rozporuplnost. Přestože jsem se bavila, nedokázala jsem tak úplně docenit styl humoru a ani hrdinové si mě příliš nezískali… Leč s příchodem audioknižního zpracování jsem se rozhodla dát Valardovi druhou šanci  a dobře jsem udělala! Böhmova interpretace dodala postavám kýžené charisma, většina vtípků vyzněla přirozeněji a poslech celkově se postaral o mnohem zábavnější a intenzivnější prožitek.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Převážně nevážná fantasy, kořeněná přirozeně nadpřirozenými bytostmi, krví, chtíčem a halucinogeny.

Tenhle bývalý králův rytíř je prostě božský! Chlap jak hora, který se rány nezalekne, ale přítele ve štychu nenechá. A že má smysl pro čest a zdravou nedůvěru k autoritám, logicky nepatří mezi oblíbence pokřiveného krále.

Jeho parťák, drakonický přítel Damian (a drakonický doslova, protože je většinou drak), myslí hlavně na zálety. A když se ve své lidské podobě vetře do přízně sličné vdově, je na problémy zaděláno... a taky na vejce... a na dceru.

Damian s Valardem se vydají zachránit dračí mrně. Problém je, že se k němu musí dostat včas a nenechat se při tom zabít. Navíc mají tu vzácnou vlastnost, že se zvládnou pokaždé zamotat do pořádně prekérní situace, ze které se jen špatně hledá cesta ven. Těšte se tak na trochu napětí, spoustu originálního humoru a sympaťáky v hlavní roli.

Prvotina libeňského kováře, Jana M. Horna, vnáší do žánru fantasy dávku humoru, absurdno a moment překvapení...

Vydavatelství: Čti mi!
Interpret: Libor Böhm