Recenze: ZLOMKY NEKONEČNA (Adéla Rosípalová)

Ryze srdceryvná LGBT romance

Zlomky nekonečna (Adéla Rosípalová, nakladatelství Albatrosmedia – Fragment)
„Znáš melidii? Buňky ve tvém těle se začnou obracet proti sobě. Vzájemně se rozkládají, aniž by k tomu měly příčinu. Netuším, co přesně to probouzí a jaký druh jedu se v nich nachází, ale co je nejhorší, týká se to všech typů buněk. Poškodí se nervy, svaly, klouby i orgány. Tělo začne samo sebe prostě ničit.“ (str. 130)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Zlomky nekonečna jsou LGBTQ počinem, který vyšel u nakladatelství Fragment, a dá se říct, že se Rosípalová možná nechala ovlivnit zahraniční skličující tvorbou o tragické lásce. Někteří uvidí spojitost mezi známějšími romány, jako je například Oba na konci zemřou či Hvězdy nám nepřály. Tedy tituly, kde lásku zničí zákeřná nemoc.

Autorka se inspirovala autoimunitním onemocněním, které způsobuje, že imunitní systém napadá vlastní tkáně a orgány. Vymyslela nemoc melidie, která má podobné účinky, ovšem rychlejší a dramatičtější závěr. Jelikož se jedná o oddechovou četbu, tak někteří větší promyšlenost oné choroby neočekávají, ale náročnější čtenář může být zklamaný. Vlastně se toho o nemoci příliš nedozví, jenom fakt, že je ryze nebezpečná a smrtelná. To se dá brát jako silný účelový prvek, který hýbe dějem, jak se autorce hodí.

Vypravování je v ich-formě z úhlu pohledu protagonisty Matta. Jelikož probíhá/je psané v minulém čase, autorka se někdy k budoucnosti, která chlapce čeká, vyjadřuje krátkými větami a nabádá tak čtenáře k pokračování. Retrospekce je jistě velmi šikovně využitá a láká k přečtení. Ke všemu spisovatelka je už vypsanější, tudíž její styl je skutečně velmi příjemný a čtivý. Umí pracovat s textem a má poměrně bohatou slovní zásobu, kterou se nebojí ukázat, ale zas ji zbytečně předvádí, aby udržela autenticitu textu.

Matt a jeho objev Erik Albert Mulneser se setkají už první den. Matt ho dokonce málem přejede, ale než se spolu začnou přátelit, uběhne pár stránek. Ovšem poté nastupuje milostný vztah, držení za ruce a líbání, tedy se mnozí mohou cítit ochuzení o navazování blízkosti a napětí z nově vznikající romance. Adéla Rosípalová se předně zaměřila právě na potýkání se s nemocí, emoce a prožívání vztahu, rozjímání, než aby podpořila vazby mezi hrdiny a trpělivě jim dala možnost rozvinout se v rámci young adult, tedy knížky pro dospívající. Jestli máte v oblibě tituly, kde se k milostné zápletce musíte dopracovat a celou dobu vás svírá napětí, tak budete roztrpčení. Pro některé tím vlastně zanikne veškerá chemie.

Vezmeme-li v potaz na nemoc a zaměření děje – dojemná tragédie o lásce, u které už po přečtení anotace tušíte, že vše dopadne špatně – mohou někteří titul vnímat jako čistě účelový a s vymyšlenou chorobou i nepřirozený. Spisovatelka se sice nesnaží o do očí bijící srdcervoucí, ale svým způsobem hraje na city. K dobru jí lze přiznat skutečnost, že se snažila na smrt pohlížet jinak a dodat svému dílu hloubku. Dospělý a sečtělý čtenář natolik okouzlen nebude, ale u cílového publika se jí podařilo vyvolat správný ohlas. Navíc, ačkoliv kniha náměty příliš nepřekvapí, zpracování je osvěžující a ponouká k zamyšlení. S ohledem na okoukaný scénář, kde se sice v popředí děje drama na život a na smrt, ale děj přitom velmi pomalu a přirozeně plyne, nebude nadšený každý. Rosípalová i přesto nabízí lehce obměněnou formu, kdy se snaží opravdu zamýšlet nad různými tématy, dotýkajícími se vesmíru i smrti.

Povedené jsou mezilidské vztahy. Autorka nastínila uvěřitelný vztah sourozenců, ale i rodičů k dítěti či vrstevníků. Jelikož je to odlehčená tvorba, charaktery nejsou natolik propracované, jak by náročnější milovník knih očekával, ale v rámci této četby dostačující. Působí totiž víceméně kladným dojmem a nějakých negativnějších hrdinů se nedočkáme. Navíc ti hlavní vyznívají až velmi dospěle a rozumně, nejsem si jistá, že tváří tvář smrti by takové reakce byly autentické.

Závěr je přesně takový, jak si jej představujete. Dramatický, i když zase plyne s klidem a lehkostí. Žádné akční scény, ovšem emoce jsou hodně znatelné stejně jako myšlenky, jak tomu bylo po celý příběh. Je líbivé, že i přes dojímavé tragické a ohrané téma se rozhodla pro pozitivní přístup, a tak knížka vlastně neskončí úplně depresivně, jak by mnozí očekávali, a přináší nejen úlevu, ale i naději.

Zlomky nekonečna jsou trendy čtením pro dospívající příznivce LGBTQ žánru, kteří touží po lásce, jež se potýká s námětem onemocnění a smrti. Za dospělého nadšence, který je zvyklý číst promyšlenější literaturu, by tento počin získal spíše negativa. Na druhou stranu pro daný žánr je naprosto dostačující, a pokud se vám líbí obdobná tématika, má šanci vás nadchnout.

Spisovatelka Adéla Rosípalová (2000) vydává knihy již od roku 2014, tedy od doby, kdy jí bylo čtrnáct let. Jednalo se o čtyři elektronické tituly, které se příliš neuchytily. Teprve až se Zlomky nekonečna přišel pravý zájem čtenářů. Adéla Rosípalová studuje českou a anglickou filologii na Univerzitě Palackého v Olomouci.

Subjektivní názor, který do hodnocení nespadá: Já chápu, proč je počin natolik populární a kladně hodnocená, ale ze subjektivního hlediska vidím dost nedostatků. Ať už se jedná o srdceryvnost, nebo postavy, které sice působí propracovaně, ale ve skutečnosti mi přijdou víceméně černobílé. I když se autorka zamýšlí a pokouší se jít do hloubky, titul je za mě plošší, než by se hodilo. Hrálo se hodně na city a milostný poměr tak rychle vzplanul, že vlastně nezbylo žádné napětí z očekávání. To je za mě ohromné minus. Osobně vidím publikaci jako průměrný (možná kvůli nepromyšlenosti dané nemoci, která hýbe dějem, i podprůměrný) počin, objektivně s ohledem na cílové čtenáře a žánr to však tak hrozné není. Svým způsobem titul opravdu něco nabízí, jen je potřeba mít takové tragické příběhy v oblibě.

Závěrečné hodnocení: 78 %

Milujeme jinak, když každý den může být poslední? Matt řeší podobné problémy jako většina jeho vrstevníků. Chce úspěšně dokončit střední školu, najít ideální vysokou, vycházet s rodiči a nalézt svoje místo ve světě. Když do jeho života vtrhne Erik, všechny trable se najednou zdají být snesitelnější… aspoň na chvíli. Pak totiž přijde melidie, nemoc, která zpravidla do měsíce končí smrtí. A spolu s ní přicházejí otázky. Kdy si člověk doopravdy připustí, že se blíží konec? A miluje jinak, když to ví?

Nakladatelství: Fragment
Žánr: LGBT, young adult
Počet stran: 336