Recenze: VODNÍK (Tereza Bartošová)

Čtivý kriminální případ z české vesnice

Voda zabíjí potichu, tak to říkal ten podivný stařík? Suchánek, ale místní mu přezdívají vodník. Po páteři mu přejel nepříjemný, neuchopitelný děs. (str. 109)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Zdravotní sestra Naďa z ničeho nic zmizí a jediný, kdo si o ni dělá starosti, je její dlouholetá kamarádka a kolegyně Ema Štípalová. Přestože svému příteli napsala zprávu, že se vrací k matce, odmítá tomu Ema věřit. Ví, že Naďa matku nemá zrovna v lásce a bez rozloučení by neodjela. Obrátí se proto na Tomáše, policistu a zároveň kamaráda. Ten ovšem, kvůli nově nalezenému tělu mrtvé ženy v blízké vesnici, nad Nadiným případem rychle mávne rukou s tím, že se s největší pravděpodobností skutečně vydala zpět do rodné země a není se čím zabývat.

To by nicméně nebyla Ema, kdyby se nechala tak snadno odbýt. Mezitím, co se všichni kolem věnují dopadení vraha, se do vyšetřování vrhá na vlastní pěst. Zjistí, kam se Naďa poděla, nebo se někomu nechtěně připlete do cesty?

Děj je vyprávěn er-formou. Ta nám většinu času umožňuje nahlédnout do pátrání po ztracené a hlavní vyšetřovací linie vedené kriminalisty Tomášem Vyskočilem a Honzou Richterem. Oba jsou sympatičtí a, máte-li rádi klasické sledování policejní práce při odkrývání stop, budete spokojeni. Avšak musím konstatovat, že v určitém směru byli dost pozadu. Nemusíte mít žánr ani příliš načten, abyste viníka uhodli dříve než oni. Stačí dávat pozor a všímat si do očí bijících souvislostí.

I když se díky úvodní básni z Kytice K. J. Erbena či anotaci může zdát, že příběh bude mít folklorní až mysteriózní nádech, není tomu úplně tak. Jedná se o klasickou detektivku s vesnickým prostředím. Pouze inspirace pochází z balady o Vodníkovi. Naznačované mystično se objevuje jen ve zmínce a dále se s ním nepracuje. Tento „klam“ by se tedy dal považovat za jeden z klíčových bodů úrazu, neboť může v mnoha čtenářích vyvolat mylná očekávání. Co se ale podařilo, je nastínění vesnické mentality, a to včetně konspiračních teorií, pomluv a vzájemného obviňování. Okolí Lužic je realisticky vykresleno, ale neuškodilo by, kdyby autorka více využila ponuré atmosféry. Půl knihy se ji snaží navodit, ale v druhé části jako by od budování upustila a spoléhala na větší rozsah akce a zvratů.

Zaměříme-li se na postavy, ucelenou charakteristiku kazí jejich počet. Kromě čtyř ústředních, tvořených Tomášem s Honzou, Jiřím (Nadiným bývalým přítelem) a Emou, se tu vyskytuje mnoho vedlejších. Ať už se znají od vidění, nebo je pojí minulost, souvislosti jsou občas zbytečně matoucí a odvádí od pointy. Kladných osob moc nenajdete, zato těch rozporuplných ano. Jejich činy jsou dobře vysvětleny a pohnutky k nim tudíž lehce pochopíte. Tereza Bartošová charakterům přizpůsobila i řeč, za což si určitě zaslouží body navíc.

Vodník není podřadným čtením, ale bohužel mezi tituly s podobným tématem ničím nevybočuje. Zajímavý námět a čtivou formu přebíjí předvídatelnost a jednoduchost. Přesto věřím, že si právě z tohoto důvodu mezi nemálo čtenáři oblibu získá. Není nijak náročný a plyne svižně. Máte-li rádi ne příliš akční detektivní romány, u kterých nemusíte velmi přemýšlet, rozhodně mu dejte šanci.

Tereza Bartošová je lékařkou a začínající spisovatelkou. Kromě svých tří dětí miluje čokoládu, metal a turistiku. Řídí se mottem: „Neberte život příliš vážně, stejně z něho nevyváznete živí!“ Dnešní recenze představuje její knižní debut. Na podobné vlně se nese i autorčin nově vydaný román s názvem Klekánice, jenž vyšel začátkem března.

Osobně počin považuji za lehounce nadprůměrný. Na základě knižního abstraktu jsem čekala něco více tajemného a je škoda, že motiv vodníka nebyl plně využit. Některé příběhové linky týkající se určitých postav bych též ráda viděla dotaženy do konce, ale chápu, že jde o prvotinu a nemůžu chtít zázraky. V Bartošové nicméně vidím potenciál a budu s radostí sledovat, jak se bude dále vyvíjet.

Závěrečné hodnocení: 65 %

Emina kamarádka zmizí bez jediného slova. O dva dny později se v nedaleké vesničce objeví tělo. Probralo se v údolí protkaném říčkou Litavkou, jejími slepými rameny a starodávnými mlýny k životu něco děsivého? Nebo zaúřadovala obyčejná lidská zloba? Celý případ smrdí bahnem a pořádným průšvihem i kvůli Emě, která se vyšetřovatelům neustále motá pod nohy. Dojde k odhalení pachatele dřív, než vodník zaklapne pokličku na hrníčku s novou dušičkou?

Nakladatelství: Motto
Žánr: detektivka
Počet stran: 304