Recenze: VENKOV (Michaela Labáková)

Romantická dystopie o zakázané lásce

Venkov (Michaela Labáková, nakladatelství Pointa)
Menší města zanikla a staré vesnice se spojily a daly tím vzniknout jednomu celku, který se prostě nazýval Venkov. Zde se nacházeli lidé, kteří si zvolili oprostit se od veškerých technologií a rozhodli se žít svobodně v souladu s přírodou. (…) Jejich protiklad potom tvořili Pokrokoví, kteří se usadili ve velkých městech, jichž bylo v našem státě jen několik, z toho jedno hlavní v samém srdci státu, které řídilo všechna ostatní. (str. 7)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Venkov
je dystopickým milostným románem pro dospívající a pro autorku vydanou prvotinou.
Zprvu je to na slohu vyprávění hodně znát, nadbytek slova „jsem“ některým čtenářům ztrpčí první kapitoly. Později se však styl zlepšuje, ačkoliv by určitě přišly vhod poctivější editorské práce. Vypravování se dotýká dvou ústředních postav, a tak nejprve máte možnost číst pasáže z úhlu pohledu Becky a později i Matta.

Rebeca si nechává říkat Becky a žije s rodiči a se třemi bratry, kteří jí dávají zabrat. Snad proto je jejím nejlepším kamarádem Adam, se kterým se přátelí už od dětství a s dívkami se nepřátelí. Jenže neví, co s ní Adam zamýšlí, a netuší, jaké nesnáze sužují třeba nejstaršího bratra. Becky hodně pracuje, nebo tak je to alespoň v prvních částech prezentováno, zatímco poté, kdy dorazí Matt, se zdá, že vlastně nejvíce času tráví s ním a pak se chodí jen najíst domů. Kdy se tedy věnuje všem těm povinnostem?

Matt je synem Vyslance Raye, což je povolání, kterého si lidé v Městě cení. Ray se ale v mladíkových osmnácti letech rozhodne, že je čas, aby se Matt chopil zaměstnání a převzal ho. Od těch dob jezdí Matt na Venkov s ním, přiváží léky a drogerii, zatímco si od venkovanů bere potraviny. Matt má o těchto lidech své vlastní představy, a když je skutečně pozná, je hodně překvapený. Měl totiž vesničany za lidi bez intelektu a takřka si o nich myslel, že jsou ještě neandrtálci. Navíc se s otcem pohádá a uteče do lesa, kde tři dny zůstává skrytý a má možnost se s někým sblížit… Zřejmě tušíte s kým a co nastane.

Námět sice není nejoriginálnější, podobně smýšlejících knih je opravdu mnoho, přesto má co nabídnout. Venkov pojednává o dvoutřídní společnosti, dělící se na Venkovany a Pokrokové. Logicky Venkované žijí na Venkově, starají se o zemědělství a pečují o zvířata. Město je plné technologických vychytávek, i když technologie není natolik odlišná od té naší, až na pár zmínek. Labáková o uskupení hovoří hned na začátku a informuje o nejpodstatnějším. Další zprávy se dovídáte během čtení. Nápadité je, že zatímco Venkovani mluvili naprosto nespisovně, tak městští lidé naopak používali pouze spisovnou řeč, takže se podle toho dali snadno rozeznat.

Milostná linie je příjemná, svěží, zkrátka láska dvou mladých lidí, kteří spadají do rozdílných koutů světa, a právě ty rozdíly jsou vtipnými i dramatickými prvky vztahu. Ke všemu se zdá, že románek nemá šanci přerůst v něco trvalejšího, ač by si to oba přáli. Budou muset hodně bojovat proti osudu a postavit se systému. Rozhodnou se vzepřít se, nebo se smíří? Ač to vyznívá drasticky, téma zjemňuje přirozený humor, kdy spisovatelka nápaditě využila právě rozpory. Dokonce ve stylu new adult, takže si můžete počíst i několik intimních, vhodně sepsaných scén. Matt a Becky mají mezi sebou zajímavou chemii, a jestli vás láká trochu taje a napětí, budete spokojení.

Trochu mě zarazilo, jak (ne)byla některá fakta vysvětlena. Doteď netuším, jak na Venkově fungovalo lékařství. Léky jim vozili, starali se o sebe sami, ale když bylo potřeba, dorazil lékař. Ten však zřejmě neměl valné schopnosti, protože beztak musela do hry vstoupit nemocnice z Města a teprve zde se jim dostalo péče odpovídající dané lokalitě. Za mě nedomyšlené dění, stejně jako proces, kdy se nějaký Venkovan dostal do Města či naopak. Předpokládám ale, že takové otázky budou napadat spíše sečtělejší lidi, což je v rámci žánru vlastně v pořádku a dá se považovat za maličkosti. Největším problémem se pro někoho může stát délka díla. Ačkoliv je text plynulý a čtivý, tak dobrodružství se odehrává na čtyři sta devadesáti stranách. Upřímně, nepřijde mi však, že by obsahoval nadbytečné pasáže, tady je rozepsanost dokonce pochopitelná.

Dystopie se dotýká jen malé části postav, zejména tedy Becky a Matta, takže se nemusíte obávat, že by se jednalo o nějaký celosvětový boj proti třídní společnosti. Nic takového se neděje, protože primární je milostná linie. Ovšem pokud chcete číst právě o brojení proti systému, pak Venkov opravdu není správným titulem  o čemž by vás měla přesvědčit už anotace. Stačí slova o zakázané lásce.

Venkov je romantická oddechovka o lásce. Tudíž akce se příliš nekoná, stejně tak neočekávejte silné napětí či nebezpečí. Venkov není druhem dystopie, která by vás hnala celé zbrocené na kraj světa, ba naopak, udrží vás v příjemných pocitech do konce. Mnoho čtenářů ocení, že ačkoliv děj působí jako jednoduché čtení, přece se autorka rozhodla pro sepsání komplikovanější struktury, která ukazuje její dovednosti. Můžete se tedy těšit na zápletky, které působí věrohodně a poměrně přirozeně. Kupodivu některé sahají i hlouběji do minulosti hrdinů.

Závěr je o něco napínavější a dravější, než očekáváte. Pár kapitol před tím je spíše o emocích, přesto se však nejedná o nic srdceryvného. V případě, že vás osud Matta a Becky (a jejich rodin) zaujal, budete poslední část číst s napětím. Příhodné je i závěrečné řešení problému v dané společnosti. Jeví se reálné, což mě překvapilo. Ačkoliv zažíváte jisté nadšení, tak něco zůstává při starém, což je jen dobře, umocňuje důvěryhodnost konceptu.

Debut mohu doporučit čtenářkám new adult dystopické tvorby, pokud mají zájem přečíst si o zakázané lásce. Skutečně se jedná o dívčí román, který se povedl, a věřím, že Michaela Labáková nás ještě může dosti příjemně překvapit.

Začínající spisovatelka nastartovala literární kariéru právě podařeným Venkovem. Na Pointě, která její titul vydala prostřednictvím crowdfundingu, se píše, že je pracující manželkou a maminkou dvou chlapců. Zřejmě ráda fantazíruje a čte. V psaní se realizuje od šestnácti let a až nyní se rozhodla tvorbu vydat.

Subjektivní názor, který do hodnocení nespadá: Já jsem toho názoru, že je jen dobře, že se Michaela Labáková rozhodla jít s kůží na trh. Počin je povedený, i když spíše pro mladší čtenářky. Kdybych byla cílovkou, rozhodně bych si jej užila mnohem víc. Překvapila mě příjemná komplikovanost dějové linie, bavila mě i romance. Jako sečtělejší člověk bych byla ráda za větší představení světa, takhle jsem měla pocit, že to vnímám jen tunelově a společnost není dostatečně vysvětlená. I když jsem zvyklá na kvalitnější díla, tak v rámci žánru to nebylo vůbec špatné a věřím, že od čtenářek, které takovou tvorbu čtou, získá vskutku vysoký počet bodů.

Závěrečné hodnocení: 78 %

Becky je Venkovanka, Matt je Pokrokový. Když se poprvé setkají, vidí v sobě přesně to, co očekávali – hloupou venkovskou dívku a arogantního kluka z města. Teprve čas jim ukáže, jak moc se pletli a že jsou pro sebe stvoření. Společnost však zakazuje vzájemné stýkání mezi Venkovany a Pokrokovými, takže je jejich láska v ohrožení. Podaří se Becky a Mattovi najít způsob, jak být spolu, a vymanit se ze spárů špatně přetvořené společnosti?

Žánr: dívčí román, dystopie, new adult
Počet stran: 490