Recenze: TAJEMSTVÍ HEAVENU – ZEMĚ Z POPELA (Michaela „Miky“ Valášová)

Dystopický svět, v němž se společnost rozděluje podle barvy očí

Tajemství Heavenu: Země z popela (Michaela „Miky“ Valášová, 1. díl ze série, nakladatelství Pointa), fantasy pro dospívající
Její pravá noha došlápne těsně vedle jedné ze slunečnic značící hranici země, podle níž se také jmenuje – Sunflowerlands. Julia zde žije od narození jako hnědooká z hnědooké rodiny a je spokojená, proč by si taky stěžovala? Má vše, co potřebuje – milující rodinu, střechu nad hlavou, velkou zahradu plnou květin a keřů, slunce na nebi a hudbu v hlavě. (str. 8)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Vítejte v Heavenu, ve světě, jehož obyvatelé se dělí do tří říší na základě barvy očí. V Luně, kde žijí zelenoocí, vládne chaos. Sunflowerlands, domov lidí s hnědýma očima, je proslulý zejména svými slunečnicemi. A Angeldom plní velkolepá umělecká díla modrookých.

Tři různé země a čtyři mladí hrdinové, které spojí osud, posléze přátelství, nakonec i láska. Především je ale pojí společný cíl – zastavit nespravedlnost, která číhá na ty, již se odlišují.

Heterochromie, různobarevnost očních duhovek, je v Heavenu považována za zlo. Osoby trpící tímto „neduhem“ jsou stíhané a trestané, žijí v neustálém strachu. Nastal však čas odplaty. Nastal čas ukázat, že jsou stejní jako ostatní.

A také stejně krásní.

„Vám to nedochází?“ otočí se na ně Eliott. „Pro lidstvo je nejdůležitější se nějak politicky rozdělit, a pokud někdo nezapadá do žádné skupiny… znamená to pro vedení problém.“
„Ale je to nehumánní a ohavné, tahle osoba za to nemohla, že se tak narodila, a vidíte? Jeho hlava skončila na polici v nějakém pošahaném muzeu!“ Tohle Julii ani vzdáleně nepřipomíná spravedlnost. (str. 66)

Průvodcem počinu, jenž vzešel z fantazie patnáctileté Michaely Vášové, je čtveřice studentů – Olivia, Julia, Eliott a Carlos. I když pochází z odlišných říší, jejich cesty se zkřížily díky studentskému pobytu v Paradise, hlavním městě uměleckého Angeldomu. Příběh je vyprávěn z jejich perspektiv, er-formou v přítomném čase. Rozdělen je do tří částí (Akademie, Barevní lidé, Lunatici), následně členěných do kapitol.

Tajemství Heavenu: Země z popela je autorčinou prvotinou, vydanou přes crowdfundingový portál Pointa.cz. Ač knížka v sobě skrývá potenciál, vystavěný zejména na zajímavém rozčlenění společnosti, zcela jistě by mu prospělo pár let k uzrání. V lecčem se totiž podobá příběhům publikovaným mládeží na Wattpadu a obdobných portálech pro začínající autory – citelná je zejména nevypsanost, tudíž i nepropracovanost postav, děje a bohužel i samotného světa.

Vezmeme-li v potaz, že cílovkou je okruh náctiletých, libujících si v young adult romancích zasazených do kulis fantastiky a dystopie, své čtenáře si kniha nejspíš najde. Rozdělení podle barev očí do oblastí umění, chaosu a květin je působivé, obdobně jako učinit z heterochromie důvod k nenávisti. Názvy jednotlivých území, které zní jako ze samotného ráje, jsou líbivé, prostředí Akademie a propojení fantasy s moderními technologiemi atraktivní.

Sečtělejším jedincům se však při čtení vybaví množství jiných, zdařilejších dystopií podobného typu (viz frakce v Divergenci, kraje v Hunger Games, placeři a běžci v Labyrintu apod.).

Mladým čtenářkám budou blízcí i ústřední hrdinové. Ti zažívají první lásky a snaží se bojovat za správný a spravedlivý svět. Valášová každému vdechla vlastní povahu či pozadí rodinných vztahů. Julia je milá a přátelská, Carlos skrývá temné tajemství, Olivia se potýká s nesnášenlivou matkou a Eliottovi jsou sice hnědoocí proti srsti, zato má srdce ze zlata. Celá čtveřice je tedy vcelku sympatická, jejich reakce však působí nepřirozeně. Pořád se červenají, podivně koktají, děvčata se ob stránku chichotají, radostně pískají…

Bohužel protagonistům nebyl poskytnutý jakýkoliv vývoj. Jejich chování je v mnohých situacích nelogické, často zahnané až do absurdnosti. Jako příklad uvedu první setkání Olivie a Eliotta, kdy dívka sedí na lavičce a pláče, mladík si jí všimne a po krátkém rozhovoru, při němž se jednoduše nestačí poznat, ji pozve bydlet k němu na kolej – a ona posléze přijímá, aniž by svého hostitele blíže znala. Podobně absurdních momentů, prostých rozumnějšího vysvětlení, lze najít vícero.

„A-asi budu u tebe.“
„Jo, jasný. Buď u mě.“
„Jo? Fakt?“
„J-jasný. Tak proč ne?“
„No že jo, proč ne?“ (str. 120)

Nelogičnost se týká i nejedné dějové linky, jež nejsou dostatečně propracované, některé vyznívají do ztracena. Nedočkáte se efektivních popisů (tedy až na ty, které se zas příliš opakují), jež by vám pomohly pochopit svět a oblíbit si ho, nebo vykreslení schopností, které se při onom šikovně pojatém rozdělení doslova nabízí.

Chybí též gradace, akce či napětí, po přečtení nejspíš získáte pocit, že se vlastně nic pořádného nestalo. Konec je velmi rozpačitý, některým může připadat nedokončeně. Malým plusem jsou fragmenty historie vložené na začátky kapitol, které pomáhají alespoň trochu dokreslit Heavenu něčím zajímavou atmosféru.

Romantiku lze uvěřit pouze jedné dvojici, neboť její představitelé se znají roky a čtenářům se předloží v podstatě až vyznání, jež těm cílovým může připadat roztomilé. V druhém případě je vzplanutí nevěrohodné, příliš ukvapené, prosté hlubších emocí. Schází vzájemné poznávání, nějaké rozechvívající napětí, které žánr činí přitažlivým i starším knihomilům.

Také styl vyprávění vypovídá o skutečnosti, že Michaelino psaní potřebuje dozrát. Dialogy neplynou tak, jak by měly, věty jsou často krkolomné, nešťastně postavené, hojně se opakují výrazy i popisná vyjádření. Slovní zásoba je slabá, leč na náctiletou slečnu obstojná, a jistá dávka čtivosti se přece jen nedá upřít. Rozhodně by ale nebyla na škodu kvalitnější redakční práce.

M. Valášové dozajista prospěje, bude-li tvořit zatím „do šuplíku“ nebo zkoušet literární soutěže, které jí pomohou pořádně se vypsat a vybrousit řemeslnou stránku psaní. Věřím, že kdyby nechala svět Heavenu na pár let uležet, dokázala by ho podat o mnoho lépe a příběh by tím mohl zaujmout širší spektrum čtenářů – ten potenciál tam je.

Momentálně je však příběh v rámci žánrového celku spíše podprůměrný, s ohledem na skutečnost, že se jedná o debut patnáctileté dívky, lze mluvit o lehčím nadprůměru.

Knížka má schopnost oslovit mladší čtenářky zhruba od 12 do 16 let, kterým nevadí kostrbatý sloh, ploché postavy a koncepce až příznačně podobná mladickým fanfikcím z Wattpadu.

Většina obyvatel Heavenu je přesvědčená, že mezi dvěma lidmi z jiných říší nemůže vzniknout skutečně silné a dlouhodobé pouto. Na to jsou moc odlišní. Sňatky a děti mezi nimi nejsou nic vzácného, ale většinou spolu dvojice nevydrží moc dlouho. Spousta lidí tvrdí, že to tak prostě má být. Někteří ale z příběhu o krásném andělovi a Vivianne ví, že i zázraky se stávají. (str. 144)

Michaela Vášová je nyní již šestnáctiletou studentkou pedagogického lycea. Ve svých patnácti letech se rozhodla splnit si sen v podobě vydání vlastní knížky – crowdfundingová kampaň proběhla úspěšně a Tajemství Heavenu: Země z popela tak uzřelo světlo světa. Nyní se již tvoří druhý díl.

Subjektivní názor: Jakožto milovnici young adult fantastiky mě zaujala anotace, ze čtení už jsem příliš nadšená nebyla. Připadalo mi to jako tisíckrát omílaný motiv, o kterém si sice přečtu ráda, zde byl ale bohužel nešťastně uchopený. Hrdinové mi nepřišli uvěřitelní, jejich neustálé chichotání mě přivádělo do rozpaků, stejně jako mnohdy zbytečné dějové odbočky, které by buď potřebovaly řádně rozvinout, nebo by se od nich mohlo klidně upustit.

Nejsem však cílovka a přihlédnu-li k faktu, že jsem v patnácti letech psala s podobnou vášní a vírou ve své příběhy, dokážu pochopit onu touhu vydat hned první dokončené dílo – i když nemá potřebných kvalit. Přesto bych slečně doporučila s dalším vydáváním pár let sečkat a do té doby se pořádně vypsat, určitě s tím ale nepřestávat.

Závěrečné hodnocení: 54 %

V půvabné zemi Heavenu se dělí lidé podle barvy očí do tří říší – říše plné květin, říše plné umění a říše plné chaosu. V každé z nich se žije zcela rozdílným způsobem a lidé spolu ne vždy vycházejí. Čtyři studenti z různých říší se podivnou náhodou setkají v hlavním městě a odhalují ohavná tajemství systému této země. Zjišťují, že existuje skupina, kterou společnost nepřijala. Ta se pak rozhodla přestat skrývat svou odlišnost a ukázat světu, co je zač.

Zlomená dívka ovládaná krutou rodinou, umělec s rostoucí nenávistí ke svému okolí a zamilovaný pár, jemuž v lásce brání nespravedlivé podmínky. Budou to oni, komu dojde trpělivost a zasáhne? Co znamená v Heavenu dokonalost? A proč některým není povoleno žít?

Série: Tajemství Heavenu (1.)
Žánr: YA fantasy
Počet stran: 224