Recenze audioknihy: BOŽÍ MLÝNY (Pavel Hrdlička)

Kulisami Prahy čtrnáctého století otřásají nepokoje

Boží mlýny (Pavel Hrdlička, interpret: Vasil Fridrich, ze série Podrychtář Václav, vydavatelství Euromedia Group – Témbr)
Už je to tady. Nepohřbení jinověrci nenašli pokoje a bloudí městem, to nepomine dokud židovské město nebude zbořeno.“ (citace ze stopy 5, 20:47)

Za recenzní audioknihu děkuji společnosti Euromedia Group.
Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Nenávist vůči židům ve Starém Městě pražském vyvrcholila nelítostným pogromem. O to se už postaralo tajemné Bratrstvo vedené na první pohled zbožným, v nitru duše však zkaženým Ješkem zvaným Čtyřhranný, pod záminkou pomsty za kámen hozený údajně židovským výrostkem na křesťanského kněze. Jenže co když situaci nezpůsobily náboženské rozepře, ale prachsprostá lidská chamtivost?

Jedná se o druhý prequel (doplňkovou knihu z minulosti) historicko-detektivní série Podrychtář Václav. Z chronologického hlediska předchází úvodnímu dílu Smrt nosí rudé škorně a volně navazuje na první prequel Komu to prospívá. Znalost ostatních částí určitě není třeba – Boží mlýny přináší samostatný a uzavřený případ.

„Zase se hrneš do něčeho, co vlastně dělat nemusíš? Asi ti vadí, že jsi živ a zdráv!“ (citace ze stopy 3, 21:41)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a nejbedlivěji sleduje kroky ústředního hrdiny, vyšetřujícího podrychtáře Václava. Prostor nicméně dostanou i některé vedlejší postavy, jejichž konání doplňuje nezbytné střípky příběhové mozaiky. Rozuzlení případu se nečekaně skrývá již v první kapitole, ale jelikož posluchač nezná všechny souvislosti, o překvapení a napětí rozhodně ochuzen nebude.

Pokud jste se s tvorbou pana Hrdličky doposud nesetkali, možná chvíli potrvá, než si zvyknete na sloh, který záměrně působí lehce starobyle: místy zvláštní slovosled, nechybí dobové výrazivo a občas se bohužel opakují slova (do uší obzvláště praští nadužívání zájmena který v rámci jednoho souvětí). Jakmile se však s tímto druhem vyjadřování sžijete, snáze oceníte krásu jazyka, vykreslení atmosféry a využití historických reálií.

Síň, někdy nazývaná také palác, byla nejhonosnější místností měšťanského domu. Vyhřívala se krbem. V domě u Černého koně se síň chlubila zasklenými okny s rudými záclonami, kterým se říkalo koltry. Vévodil jí mohutný stůl se dvěma pohodlnými křesly, které doplňovala lavice. Podél stěny stály truhly, na nichž bylo vystaveno cínové a měděné nádobí, „aby hosté viděli“. (citace ze stopy 2, 03:15)

Navštívíme Prahu a její přilehlé okolí v období čtrnáctého století, kdy městu zasedala velice zvláštní rada složená z konšelů-řemeslníků. Do funkce zrovna nastoupil nový rychtář, a tak Václav bude muset ukázat, co v něm je, aby nebyl nahrazen nějakým patolízalem. Kromě pátrání po zmizelém snoubenci bude muset zalátat díru v městském rozpočtu a zjistit souvislost konání zlotřilého Bratrstva s nájezdy loupeživého pana Markvarta.

Protagonista Václav ztělesňuje vzor spravedlnosti a ctnosti, oplývá bystrým rozumem a otevřenou myslí, na rozdíl od jiných hodnostářů ho nezkazila touha po moci nebo majetku. Práce podrychtáře pro něj znamená životní poslání, což někdy nelibě nese manželka Kateřina. Jejich vztah sice může budit dojem, že se točí především kolem toho, co bude k obědu, ale ve vzájemném škádlení se skrývá vroucí cit a pevné pouto.

Další důležitou postavou jest představený biřiců Šebek, pravá ruka Václava. Chlap jako hora, zdatný šermíř a rváč, by nemohl být od svého společníka odlišnější. Do všeho se žene střemhlav a čest by klidně vyměnil za měšec zlata nebo máz dobrého piva. Šebkův charakter sice nabízí dost prostoru k psychologickému vývoji, na ten si ovšem budete muset ještě pár dílů počkat… Oba hrdinové se každopádně skvěle doplňují a jejich synergické dialogy plné vtipných hlášek patří k nejpovedenějším pasážím.

„Co tě to napadlo, magistře, prodávat pozůstalost toho vraha jako nějaké svaté relikvie? Ty jako představený biřiců jsi téměř úřední osoba.“
„No jo, ale jsem téměř mizerně placenej.“
(citace ze stopy 13, 14:22)

Interpretace se zhostil Vasil Fridrich (divadelní, filmový a televizní herec, moderátor a dabér), jenž propůjčil svůj sympatický hlas celé sérii. Přisoudil Václavovi lehce lišácký tón, díky čemuž podrychtář nepůsobí tak upjatě; oproti tomu v roli vrchního biřice dodává projevu na hloubce a hrubosti, která neotesanému Šebkovi opravdu sluší. Hudební vsuvky sestávají z melodií evokujících středověký jarmark, dominují jim dudy a píšťaly. Délka trvání jednotlivých kapitol čítá průměrně dvacet až třicet minut, a přestože se celkovou stopáží audiokniha řadí ke kratším dílům, silný zážitek přetrvá ještě dlouho poté.

Titul z hlediska žánru historické detektivky hodnotím coby nadprůměr. A co se týče srovnání s ostatními částmi podrychtářského cyklu, pak sice nedosahuje kvalit Žebrákovy pomsty nebo Úkolu pro šaška, ale rozhodně má větší potenciál zaujmout nové publikum než Smrt nosí rudé škorně. Netřeba dodávat, že pro stávající fanoušky série jsou Boží mlýny nezbytností, návrat do oblíbených koutů Prahy a za milovanými postavami jistě potěší.

Nic lidem tak nezvedne náladu, jako když zjistí, že problémy mají i ostatní. (citace ze stopy 2, 06:22)

Pavel Hrdlička (*1942 – †2021) se literární tvorbě začal věnovat až v penzijním věku a poučení čerpal od uznávaných českých historiků (především Václava Vladivoje Tomka a Jana Klápště). V roce 2012 debutoval u Knižního klubu románem Smrt nosí rudé škorně, na nějž posléze navázal pokračováním Kdo s ohněm zachází, načež se série s podrychtářem Václavem rozrostla ještě o Žebrákovu pomstuÚkol pro šaškaPouť oběšenců (za kterou v roce 2018 získal Cenu Egona Erwina Kische v kategorii historický román). Vyjma dříve zmiňovaných prequelů má na kontě ještě počin Opatova protivenství, pojednávající o založení a výstavbě kláštera v Milevsku.

Subjektivní názor: Sérii jsem objevila loni a všechny doposud publikované díly jsem tenkrát poslechla na jeden zátah. Vypravěčský um Pavla Hrdličky, příjemný hlas Vasila Fridricha, úchvatně popsané prostředí Prahy a charismatické postavy Václava se Šebkem si mě naprosto podmanily. Boží mlýny na tuto tradici navazují a mohu je vřele doporučit, stejně jako zbytek audioknižní řady, která nejenže si drží laťku, ale (pokud bychom to brali dle časové osy příběhu, nikoliv data vydání) má vzestupnou tendenci.

Závěrečné hodnocení: 85 %

V posledním románu Pavla Hrdličky se opět přesuneme o několik století do minulosti, konkrétně do 14. století, kdy na Velikonoce probíhala v Praze pohroma na Židy. Autor v románu opět velmi barvitě popisuje nejenom Prahu této doby, ale také rozplétá napínavý detektivní příběh na pozadí tehdejších událostí.

Vydavatelství: Témbr
Série: Podrychtář Václav
Interpret: Vasil Fridrich