Recenze audioknihy: BASTARD BOHŮ (Marek Dvořák)

Atmosféra temných a krvavých časů ožívá
na pozadí střetu divochů s civilizací i samotnými potomky bohů

Audiokniha Bastard bohů (Marek Dvořák, interpret: Miroslav Hanuš, vydavatelství OneHotBook)
 Kde selže prastará síla země, tam pomůže obyčejná rána do zubů. (citace ze stopy 11, 23:05)

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství OneHotBook.

Měla to být docela obyčejná výprava. Nalovit zvěř, obhlédnout okolí… Jenže plachty nájezdnické lodi na obzoru nevěstí nic dobrého. Přestože udatný Judok po boku starého šamana Lugha uhání s větrem o závod, rodnou vesnici varovat nestihne. V tratolišti krve jejich blízkých se utábořila družina obávaného náčelníka Zubří hlavy a v srdci posledních příslušníků kmene Černých jestřábů pohasla veškerá naděje – ovšem jen aby záhy rozdmýchala plamen nelítostné pomsty.

Nicméně krvelační barbaři z moře nepředstavují pro severské kmeny jediné nebezpečí. Obyvatelé jižní části kontinentu se množí jako králíci a neustále expandují. Staví si pevnosti ze dřeva a kamene, dokážou poručit koním, aby jim sloužili, a zaklínají kov ve smrtonosné zbraně… Aby Judok s Lughem v novém světě přežili, budou se muset přizpůsobit. Obzvlášť pokud se chtějí postarat o to podivné nemluvně, jež nalezli ve voze rozprášené karavany.

„Naše doba končí,“ řekl. „Lid z moře i lid z Jihu je tu. Nás pobijí a vezmou si naše ženy. Nemůžeme se s nimi měřit – ani počtem, ani zbraněmi, ani touhou po krvi.“ (citace ze stopy 6, 03:00)

Příběh se odvíjí v er-formě minulého času z pohledu vševědoucího vypravěče. K nejvýraznějším dějovým liniím patří Judokova a Lughova, ačkoliv se jejich cesty i názory leckdy rozcházejí. Nahlédneme rovněž do života správce jižanské osady Oskara nebo vychytralého Thralla, odpadlíka od kmene Potápek; staneme se svědky sněmu šamanů i historek opředených legendami o krutosti božských dětí. Audiokniha se po stránce obsahu dělí na pět částí, jež jsou tvořeny několika stopami. Jednotlivé stopy přitom trvají průměrně deset až dvacet minut.

I když děj může budit zdání přímočarosti, ve skutečnosti se za prostou honbou po pomstě a hledání si místa ve světě skrývá mnohem víc – jak ostatně ukážou pozdější zvraty a závěrečná gradace (nutno podotknout, že v průběhu dynamika značně kolísá). Z hlediska slohu je text na velmi dobré úrovni, případná opakující se slova neruší. Kouzlo díla tkví v ponuré a přesto fascinující atmosféře, autor exceluje v popisech krajiny, pohanských rituálů a soubojů.

Uměl zasyčet na hada, aby neuštkl. Dokázal přesvědčit čerstvě uloveného jelena, aby se jeho duch nevracel mstít. Utěšoval bohy a nabízel jim oběti. Odháněl vichřice a svým zpěvem vábil déšť. Hojil rány a připravoval masti. A především se seznamoval s medvědím duchem, který od setkání se Zubří hlavou přebýval v jeho těle. Říkal mu Bratře, ale… bylo obtížné s ním mluvit. (citace ze stopy 6, 06:40)

Zasazení připomíná evropský starověk
(viz stěhování národů, rozvoj řemesla a obchodu, počátek používání mečů), ačkoliv kmeny divochů působí samozřejmě krapet zastaraleji. Vyznávají víru v několik bohů (Slunce, větru, smrti atp.), s čímž se zároveň pojí magický systém  šamani totiž čerpají energii pro svá kouzla právě ze spojení s bohy (a podobně je tomu i u jižanských kněží či druidů, ale těm propůjčuje moc zase jejich Bůh).

Bohové za sebou také zanechali polobohy, božské bastardy, co vzešli ze spojení s lidmi. Jde o vrtošivé stvůry, se kterými si není radno zahrávat… Momentálně spí, ale šamani si pohrávají s myšlenkou, že by je mohli povolat na pomoc proti nepříteli z Jihu. Jenže za jakou cenu...?

Postavy sice postihuje relativně primitivní uvažování, zaujmou však morální šedí. Za hlavního hrdinu platí Judok, ztělesnění síly těla i ducha. Nejenže je zdatným lovcem a bojovníkem, také se učí šamanem a mezi jeho schopnosti patří povolat Bratra medvěda, který z něj na chvíli učiní takřka neporazitelného berserka. Ani Lugha není radno podceňovat, chatrný stařec klame vzhledem a neváhá z ošuntělého rukávu vytáhnout mocná zaříkávadla. Na rozdíl od impulzivního učně si zachovává určitou skepsi a pragmatismus, svou ba až otcovskou lásku mu nedává najevo slovy, ale činy.

Prospěchářský Thrall zběhl od lidožravého kmene a pokouší se nějak protlouct. Naučil se stejnou měrou si peníze obstarat, jako je utrácet. Pomyslné pláště převléká častěji než spodky, což se mu nakonec může pěkně vymstít. Oproti tomu na Oskarových bedrech leží obrovská zodpovědnost. Pokud neodloží stranou vlastní přesvědčení a nepodřídí se mínění většiny (zejména co se problematiky cizinců týče), riskuje těžce vybudovanou pozici vůdce.

Jejich vozy táhli čtyři svalnatí pomalí koně. Judokovy bystré oči odhalily, že jsou naložené samými zbytečnostmi: zrní, len a vlna, koše a sítě, pálené hliněné hrnce, z nichž některé byly zapečetěny voskem, kusy sušeného masa, neužitečně vypadající předměty či snad zbraně. Nic z toho pravý lovec nepotřebuje. Všechno najde v lesích. (citace ze stopy 7, 02:54)

Miroslav Hanuš (povoláním herec a dabér) patří k profesionálním interpretům a na jeho projevu byste nenašli jediný škraloup – leda by vám nebyl příjemný hluboký hlas a místy účelový chrapot, který se ovšem skvěle hodí k náladě příběhu. Doprovodná hudba se nese na vlně mystična a během poslechu se nepochybně budete cítit, jako byste posedávali u ohně vprostřed lesa spolu se stařešinou kmene.

Bastarda bohů si užijí především milovníci fantasy s prvky historie a mytologie, např. fanoušci díla Juraje Červenáka, Petra Jaroňka nebo Roberta Holdstocka pro takřka lesmytágovský nádech. Kdo ovšem nezvládá explicitně vykreslené násilí nebo ho irituje podřízená role žen, měl by si titul raději nechat ujít.

Nikdy se nevysmívej soupeři, který ještě žije, protože to znamená, že jsi ještě nevyhrál. (citace ze stopy 11, 15:55)

Marek Dvořák se po vysoké škole uchytil coby redaktor a literární činnosti se nepřestal věnovat ani ve volném čase (recenzent serveru Mfantasy.cz, člen deskoherní sekce aj.). V roce 2017 debutoval temnou fantasy Nesvatý otec (nakladatelství Epocha, edice Pevnost) a po menší odmlce se vrací na scénu právě s Bastardem bohů. Tištěnou předlohu audioknihy z dílny Onehotbook loni vydalo nakladatelství Host a sázka na tak trochu divokou kartu se rozhodně vyplatila.

Subjektivní dojem: Mám ohromnou slabost pro tematiku lovců a šamanů, takže si mě vyprávění získalo docela snadno. Sice jsem nečekala zasazení až tak daleko do minulosti, ale na druhou stranu tím kniha získává body za originalitu. Domnívám se, že napínavý a propracovaný počin našel díru trhu, ačkoliv ho doopravdy ocení jen velice specifická cílová skupina. Těším se na další autorovu tvorbu a nemohu se zbavit pocitu, že je Bastard bohů pouhou předehrou k něčemu mnohem velkolepějšímu.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Říká se, že změna je život. Někdy s sebou ale přináší zkázu a smrt…

Časy se mění. Kde se dřív rozkládala nehostinná divočina, rostou teď místo vykácených stromů lidské osady. Kámen pomalu nahrazuje kov, na mořích přibývá lodí a barbarský sever, vždy divoký a zuřivý, již nemá sílu odolávat nájezdům jižanských nepřátel. Že se blíží neodvratný konec starých časů, chápou i Judok s Lughem, dva válečníci obdaření mocí a znalostmi šamanů, kteří se stali posledními příslušníky kdysi obávaného kmene Černých běžců. Přesto oba vrhají do boje proti rozpínavému protivníkovi všechny své síly a modlitby. Bude to však stačit? A co když největší hrozbu nakonec představují jejich vlastní bohové?

Marek Dvořák vypráví poutavý příběh z dávného fiktivního světa, který se však tomu našemu až děsivě podobá.

Vydavatelství: OneHotBook
Interpret: Miroslav Hanuš