Recenze: NEBUDU TI LHÁT (Michal Hrůza, Petr Vydra)

Setkání s Michalem Hrůzou

Nebudu ti lhát (Michal Hrůza, Petr Vydra, nakladatelství Euromedia – Universum), biografie
U knižního rozhovoru se počítá s tím, že něco čtenáři o zpovídané osobnosti odhalí. Nemyslím to v nějak senzačně bulvárním smyslu. Život však nutně přináší nejrůznější komplikace, například v partnerském životě, různé ponorky na pracovišti, přičemž kapely jsou posledním místem, kterým by se dusná atmosféra chtěla nějak programově vyhnout. Život zkrátka přináší spoustu změn. (str. 9)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia Group.

O Michalu Hrůzovi, známém zpěvákovi a textaři, již v minulosti vyšla kniha snažící se nastínit jeho cestu k hudbě. Nijak se na ní ovšem nepodílel, neposkytl k ní jediný materiál a ani ji neautorizoval. Společně s Petrem Vydrou se proto rozhodli vydat knížku, za kterou bude Michal moci ručit a především se na ni sám podílet.

Nebudu ti lhát se skládá z předmluvy a čtyř kapitol vztahujících se vždy k určitému tématu. Úseky jsou rozděleny do tematických podkapitol. Začínáme v Hrůzově dětství a dozvídáme se o jeho koníčcích a sportu. Následně se přesouváme do období základní vojenské služby, vzniku Ready Kirken a nahlédneme do osobního života.

Fanoušci zajisté ocení bližší charakteristiku jednotlivých členů jeho kapely Hrůzy, stejně tak fakta o tom, jak vznikaly jejich oblíbené hity. Řeč dojde i na konflikt, ke kterému se v Ostravě připletl a málem přišel o život. Část se příkladně jmenuje Druhý život, neboť právě jako svou druhou šanci, bere Michal to, že jej přežil.

Vyprávění je vedeno prostřednictvím rozhovoru mezi Hrůzou a Vydrou. Ti se znají již od dětství, neboť společně chodili do juda. Znovu se pak potkali až v době, kdy byl každý z nich tím, čím se stal, takže toho měli hodně co dohánět. Díky jejich vzájemné familiárnosti, je konverzace otevřená a upřímná. Dialog je veden hovorovou češtinou a budí velmi příjemný dojem.

Dovolila bych si též konstatovat, že se Hrůza zásluhou těchto okolností možná svěřil s více osobními „odhaleními“, než by sdělil někomu jinému. Přestože se na začátku dohodnou, že se budou držet tématu a časové posloupnosti, odboček – ať už dějových či časových – se v textu vyskytuje poměrně dost. Je to samozřejmě pochopitelné. Občas při nějaké historce musíte dovysvětlit kontext, ale obávám se, že se v těchto vsuvkách začnou čtenáři často ztrácet. Nezasvěcenost spolu s přátelskou atmosférou mohou vyvolat pocit, že je tam navíc a historky odposlouchává od dvou známých mužů z vedlejšího stolu v kavárně.

Součástí publikace je obrazová příloha tvořená fotkami z Michalova rodinného archivu či jeho diskografie. Jsou komentovány samotným hudebníkem a můžete z nich pozorovat, jak s ním šel čas.

Mé doporučení patří především zvědavým fanouškům, kteří si chtějí udělat obrázek o životě jejich  oblíbeného zpěváka. Pro ostatní by vyprávění nemuselo být natolik zajímavé, aby upoutalo jejich pozornost. Neobsahuje ani žádné šokující zjištění. I když je obálka hezky zpracovaná, vnitřek svým velkým písmem připomíná spíše čítanku z první třídy, což jemně kazí celkový dojem. Bez této velikosti fontu by rozsah byl poloviční, takže jistě tušíte, proč jej nakladatel zvolil.

Jak již bylo zmíněno na začátku, toto dílo vznikalo ve spolupráci Michala Hrůzy a Pavla Vydry. Pavel Vydra vystudoval dramaturgii. V roce 2020 mu  vyšla kniha Hlas a jiné povídky zachycující leckdy lehce absurdní a místy mysteriózní lidské životní situace, jaké zažívá ve své práci či osobních vztazích každý z nás. O rok později následovalo Muž v karanténě skládající se z příběhů vzniklých během pandemie. Po podvědomí se lidem dostal i jako stand-up komik v klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy Clubu.

Osobně jsem ráda, že jsem si Nebudu ti lhát přečetla, protože Michala Hrůzu ráda už dlouho poslouchám. Trošku mě mrzí, že se rozsáhleji zaměřuje na vzdálenější minulost a povídání tedy není tedy záživnější. Chápu ale, že ne každý je natolik zdatný vypravěč, aby se mu podařilo zaujmout každého.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Michal Hrůza se rozhodl svěřit se fanouškům se svým životem v knize s příznačným názvem Nebudu ti lhát. Jedná se o verš z jeho hitu Budu ti vyprávět, jehož název by mohl být mottem celé knížky, protože příběh svého života svému kamarádovi Petru Vydrovi, který na sebe vzal roli zpovědníka, poctivě odvyprávěl.

Michala Hrůzu znáte jako zpěváka, skladatele a autora písňových textů, který se vyjadřuje ve verších. Teď se s ním však seznámíte jako s vypravěčem mluvícím v řeči nevázané. Především ho však poznáte osobně, a to nejen jako hudebníka, ale i jako člověka, jehož život byl občas jako na horské dráze, a který si své profesní úspěchy musel odpracovat a chránit.

Nakladatelství: Universum
Žánr: biografie
Počet stran: 160 + 16 stran barevné přílohy