Recenze: ARMABETTON 3 – NÁSLEDKY NÁSLEDKŮ (Pavel Jedlička)

Lidstvo v čele s brusičem proti Gigapočítači a naštvaným robotům

Armabetton (Pavel Jedlička, 3. díl ze série Armabetton, ilustrace: Eliška Jedličková, samonáklad), sci-fi satira
MCH652 byl jeden z prvních chytrorobotů, které postihl kolaps osobnosti. Začalo to docela nevinně. Pracoval v továrně na ledničky, což byla práce, která naprosto neodpovídala jeho intelektu. Jeho mozek, který byl schopen složitých úvah či výpočtů, byl postaven před naprosto triviální úkol montáže daného prvku na předem určené místo. Tak se nudil. (str. 23)

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Pavlovi Jedličkovi.

Poté, co brusič „božský Willy“ dvakrát zachránil Zemi před katastrofou, jeho srdce prahne po jediném – užít si zasloužený klid a slávu. Jenže to by na své cestě za hrdinou nesměl rozžhavit drátky hned dvěma zástupcům umělé inteligence – Gigapočítači Karlovi a MonRoovi, který si teď říká Spa-R-takus.

Lidstvo, v čele s velectěným brusičem a jeho nejbližšími přáteli, čelí nové hrozbě v podobě vzpoury robotů. Podaří se Willymu odvrátit nebezpečí i tentokrát?

Poté, co Willy odešel z továrny, propadl robot MonRo depresi. Nedokázal se smířit s faktem, že prohrál v souboji se svým sokem v lásce. Kdyby ho porazil jiný robot, možná by se z toho nakonec dostal. Ale on byl přemožen obyčejným člověkem. Ušmudlaným brusičem. Což bylo velice iritující a obzvláště ponižující. Jeho vybuzené obvody hrdosti dostaly těžkou ránu. (str. 43)

Armabetton 3: Následky následků se od předchozího dvojdílu Armabetton I, II příliš neliší, alespoň co se týká obsahu či formy. Sci-fi satira je od začátku do konce vystavěná na povedených slovních hříčkách, českém humoru a hromadě vedlejších postav a odboček, které spíš než děj podporují humornost.

I v tomto případě však platí „čím méně, tím lépe“. Nejen opakující se vtipy, nýbrž i časté odbočování z hlavní vypravěčské linky se může po čase stát poněkud monotónním, díky silnějšímu příběhu to však nenastane tak brzy jako v jedničce.

Následky následků jsou přece jen o něco obohaceny – například o vnitřní ilustrace, které si spolu s obálkou vzala na starost Eliška Jedličková. Spolupráce s hned několika ženami, kdy se na počinu kromě Elišky podílely Leona Jedličková (digitalizace) a Helena Šebestová (redakční práce), se bezesporu podepsala i na doplnění o ženské charaktery, byť jsou jen dva.

Armabetton (Pavel Jedlička, 3. díl ze série Armabetton, ilustrace: Eliška Jedličková, samonáklad), sci-fi satiraArmabetton (Pavel Jedlička, 3. díl ze série Armabetton, ilustrace: Eliška Jedličková, samonáklad), sci-fi satira

Zatímco v Armabettonu I, II byste se něžného pohlaví neoplývajícího brusným kotoučem téměř nedohledali, v Následcích následků se setkáte s Ingrid, do které se beznadějně zamiloval Willyho kamarád Evžen Hájek, a s manželkou samotného hrdiny Willyho Waltera. A světe div se, ona se skutečně jmenuje Božka – jako jeho zbožňovaná bruska. Byť jejich role nejsou příliš závratné, obě se jeví být silné, chytré a rozumné.

I samotnému Willymu je dán dostatek prostoru jakožto protagonistovi. Coby postava neprojde nijak závratným vývojem, ale v jeho případě to není na škodu – i přesto, že se stal opěvovaným vládcem, ponechal si svou rozvážnost i odvahu. Poznáme blíže jeho přátele i nepřátele, on sám nám odhalí více ze svého uvažování obyčejného, ale racionálního člověka.

Antagonistu si tentokrát střihla umělá inteligence. Karla celá ta kauza s Willym a Armabettonem naštvala natolik, že spolu s MonRoem, jehož tento obyčejný lidský budižkničemu porazil na poli lásky, a ostatními roboty vyhlásí lidstvu válku. Gigapočítač neopustila jeho lstivost, chamtivost či touha po nadvládě, naopak vše nabralo na obrátkách. Roboti však příliš záporně nepůsobí – dá se říct, že jsou jen nebohými otroky probuzenými z nevědomosti a toužícími po svobodě.

„Kde je benzín, Plechovko?“ zařval rozčilený brusič.
„Nepoprosil jste, pane,“ odpověděl naprosto nevzrušeně obsluhující robot.
„Cože? Prosit?! Tebe???“ zalapal po dechu vytočený Walter. Adrenalin mu vylétl na maximum.
„Tebe já prosit nebudu, ty hromado šrotu. Je tvou povinností mě obsloužit. Koukej sebou hnout, nebo tě srovnám do latě,“ běsnil Willy. (str. 117)

Jak jsem již naznačila, Následky následků mají výraznější, vcelku rozvrstvený děj, což dílo činí o něco čtivější než předešlé. Trochu ovšem pokulhává obálka, která připomíná staré dobré časy microsoftového Malování. Stejně působí i vnitřní ilustrace od Elišky Jedličkové, v jejich případě však černobílá jednoduchost podtrhává celkovou komičnost titulu a hodí se k němu.

Satira dnešní společnosti a (ne)lidských charakterů, ve svém břitkém vtipu pokračující už z předešlého počinu, vyvrcholila strachem ze souboje lidstva s inteligentními stroji. Naštěstí to zde nedopadlo nikterak tragicky – vše je podáno s nadhledem, hravě a žertovně.

Styl vyprávění (opět er-forma) je čtivý a nikterak složitý, nechybí výrazy typické pro sci-fi a humornou literaturu. V podstatě se neliší od předchozího titulu, absenci spoluautora ani nepoznáte. Poněkud nešikovně uchopená je forma, jakou je knížka psaná, neboť u přímých řečí chybí odsazení, což může čtení znepříjemnit. Redakční práce a korektura však na samonákladovou tvorbu dopadla překvapivě skvěle.

Armabetton 3: Následky následků bych doporučila každému, kdo miluje nejen česká satirická díla, ale propadl kouzlu humoru Douglase Adamse či kultovního seriálu Červený trpaslík – tematicky a zpracováním jsme však úplně jinde. Čtenáře logických a vážnějších, s vědeckou přesností psaných science fiction by tahle knížka mohla minimálně pobavit.

Pavel Jedlička (1968) je spoluautorem Armabettonu I, II (2016, Laser-books), který psal s Martinem Chvalem. Armabetton 3: Následky následků je však vydaný samonákladem, byť stejnojmennou knížku (s podtitulem Vzpoura robotů) napsal i Martin Chval pod záštitou Laser-books v roce 2020. Pod jménem Pavel Jedlička dále vyšel dobrodružný příběh Parta z Tiché strany.

Subjektivní názor: Osobně se mi Následky následků četly lépe než předchozí díl. Děj mě bavil, humor též, ač se mi i zde začal po čase poněkud „zajídat“. Hraní si s českým jazykem ale velmi oceňuji a nad mnohými hříčkami jsem se neskutečně bavila (ačkoliv u chování se lidí k robotům a následným následkům jsem se, pravda, nervózně ošívala…).

Závěrečné hodnocení: 76 %

Již dvakrát zachránil brusič Willy Walter planetu před katastrofou. Ale pořád to nestačí. Místo aby odpočíval a užíval si slávy, musí se pustit do boje s roboty, kteří se vymkli kontrole. Pochopitelně v tom má prsty Gigapočítač Karel, známý pletichář. Willy znovu musí prokázat své kvality, ale nebude to mít jednoduché. Síly soupeřů jsou velice vyrovnané. V sázce je osud celého lidstva…

Ani v tomto pokračování Armabettonu se nebudete nudit. Čeká vás příběh, plný zvratů a nečekaných situací. Pokud se vám předchozí knihy líbily, nebudete zklamáni.

Nakladatelství: Pavel Jedlička
Ilustrace: Eliška Jedličková