Recenze: VODA ŽIVÁ A MRTVÁ (Romana Vaverová)

 Pohádka se slovanskými motivy

Voda živá a mrtvá (Romana Vaverová)

Autorka Romana Vaverová má srdce pravého umělce. Vytváří fantastické vitráže, mozaiky a keramiku. Způsob, jímž dává hlíně tvar a oživuje světlo skrze barevné sklo, je fascinující a kouzelný, je tudíž znát, že její duše přetéká příběhy a láskou k životu. Vyprávěla však zatím spíše kombinací materiálů, tvarů a odstínů a teprve v letošním roce vstoupila s tvorbou na literární pole. Jak se jí vedlo?

Viola je čtrnáctiletá dcera vladyky z Jeleního vrchu a prožívá bouřlivé období dospívání. Nebaví ji hlídat sestru a otravuje ji dodržovat nudná pravidla. Přeje si zažít volnost a něco zajímavého a ne jen vysedávat u předení nebo opatrování mladších sourozenců.

Svévolným způsobem poruší zákaz a vydá se do lesa v době, kdy se muži z hradiště věnují vypalování porostu. Jeden přestupek zvolna roztočí spirálu průšvihů a tragédií a vede dívku zcela do neznáma. Zdaleka to však není takové báječné dobrodružství, jak si přála.

Janek je šestnáctiletý mladík, který vyrostl v bezpečí usedlosti svého děda. Je zvyklý na práci a drsný běh života, přesto jej dědečkova smrt vykolejí a změní jeho dosavadní směřování. Rozhodne se vyrazit na zkušenou do světa. Jednoho nepěkného dne se potom cesty hrdinů střetnou.

Voda živá a mrtvá je velice útlý svazek o necelých sto třiceti stranách, jde tudíž spíše o novelku nebo rozsáhlejší povídku než román. Prostor pro rozvíjení charakterů a zápletek je tím značně omezen, což od autora vyžaduje soustředění na pointu a ochotu vzdát se nedůležitých vedlejších prvků. Tuto podmínku Romana Vaverová částečně obešla rozhodnutím vytvořit zřejmě seriál kratších příběhů pro mladé čtenáře. Držíme tedy v ruce spíše úvod do série než samostatný útvar.

Tempo vyprávění je svižné, do přílišných detailů se nezabředává, ke konci už se však vyloženě sviští rychlíkem i na místech, která by si zasloužila poctivě odvyprávět.

Soudobá spisovná čeština se celkem příjemně čte a cílovému publiku starších školaček se bude líbit, neboť na ně nečíhají žádné nebezpečné záludnosti. Bohužel autorka prozatím trochu tápe ve stylistice a bylo by třeba, aby pro svá dílka našla spolehlivého korektora. Obzvláště shoda přísudku s podmětem ve středním rodě značně hapruje.

Ze samé hrůzy se jí podlomily kolena. Ale ne tak, aby se jen obyčejně vystrašila, ale doopravdy. Začala se strachy třást a sklouzla z kamene, na kterém stála. Šlo jen o malý nepatrný hluk, ale i ten stačil, aby všichni tři muži v místnosti vyskočili jako jeden a vrhli se ke dveřím. Nečekala na nic a rozeběhla se jako zběsilá. Věděla, že jestli ji chytí, přijde smrt – její i celé rodiny. (str. 35)


Nastínění charakterů hrdinů je na povídku dostačující
a vzhledem k rozsahu je také vhodně zvoleno jejich množství. V postavách se dobře orientuje, mají své atributy i snadno odlišitelná jednoduchá jména, což je opět plusem pro cílové publikum.

Viola je dívka, která se pere s pubertou a chová se podle toho. Že její jednání působí iracionálně až hloupě a především značně emotivně je v rámci věku a postavení vlastně v pořádku. Občas vymýšlí složitá řešení, jen aby obešla pravidla, vyhnula se nepříjemnostem nebo nemusela nést odpovědnost. Její cesta za dospělostí teprve začíná a zdá se, že ji příběh bude celkem věrně mapovat.

Janek je o dost méně kontroverzní mladý sympaťák, který se zábavnou neobratností a velkým srdcem hledá své místo.

U obou postav značně pokulhává vykreslení obecně platných lidských psychologických pochodů například u truchlení po ztrátě blízkých, zpracování traumat, reakce na stres a zátěžové situace a především pud sebezáchovy. Nejde o to, že by se jim Romana Vaverová vyhnula kvůli nezajímavosti pro cílovou skupinu, spíše si skáče z jedné emoce do druhé, aniž by brala tyto zákonitosti v potaz a ubírá tím uvěřitelnosti a životaschopnosti literárních hrdinů.

Zasazení do světa Slovanů je prvkem, který celému konceptu uškodil nejvíc. Zaprvé období 8. a 9. století už neodpovídá zcela přesně tomu, co si poučenější čtenář představí pod pojmem staří Slované, ale další historická fakta také plavou. Ve zvoleném období je křesťanství na našem území v plenkách, přesto má hlavní protagonista Janek jméno bez zjevného důvodu vycházející z křesťanské tradice resp. z hebrejštiny, tedy z jazyka, který na naše území přišel až skrze křesťanství. 

Vztah tehdejšího člověka k duchovnu, ať už pohanskému nebo křesťanskému, je až úsměvně bagatelizován a upozaděn a občasné zvolání jména nějakého z pohanských božstev tuto díru příliš nezaplní. Různé všední mýty starých Slovanů jsou podávány jako zábavný folklor a pověry nikoliv jako živá součást existence, a tím toto pojetí spíš odpovídá třeba 18. či 19. století na vsi, ale nepomáhá k vykreslení raného středověku. Netroufám si říci, nakolik je spisovatelka v problematice vzdělaná, ale nezanechává přesvědčivý dojem.

Fakta o 8. a 9. století se omezují především na poznámky pod čarou, které vysvětlují určité pojmy použité v textu. Obecně patřím do tábora odpůrců poznámek pod čarou v beletrii – pokud nejste Pratchett – tady je jejich využití na mnoha místech bohužel úplně zbytečné. To, co je uvedeno v poznámce pod čarou, lze s lehkostí vsunout do děje či popisu, takže se mladý čtenář vzdělává podprahově, což je mnohem efektivnější. Na několika místech se to navíc opravdu podaří a poznámka pod čarou v podstatě školometsky opakuje, co už bylo řečeno v textu a brzdí vyprávění.

„To je franciska (23) – sekera se kterou sa háže. Pořídil jsem ji od franckých kupců a je tak drahá, že by tě šlak trefil – mnoho medoviny jsem si za tu cenu musel nechat ujít,“ lišácky na chlapce mrknul, „s franciskou se k tobě žádný Avar ani nepřiblíží, je pevná a přesná, tak mi ju během výcviku neznič.“

(23) Franciska – vrhací sekera používaná od 5. století Franky (str. 77)


Voda živá a mrtvá
funguje jako pohádka, jednoduchý půvabný příběh plující bezčasím a volně inspirovaný slovanskou slovesností a pokud by Romana Vaverová opustila ambici přidat edukační hodnotu, prokáže svému počinu velkou službu.

V současné podobě by dílko mohlo oslovit nenáročné čtenářky ve věku čtvrté až sedmé třídy základní školy, kterým by mohl vyhovovat především stravitelný jazyk a nízký počet stran. Magie, jak je představena, a lehký snový svět se děvčatům bude líbit, neméně je jistě okouzlí Vlčí král.

Pokud je ovšem neodradí obálka, která je sice opravdu poutavá a vizuálně zajímavá, slibuje však svou atmosférou něco jiného, než co skutečně přináší, a cílí spíše na starší publikum. Zato drobné ilustrace koní a vlků na konci kapitol dívky jistě potěší svým křehkým půvabem.

Voda živá a mrtvá (Romana Vaverová)Voda živá a mrtvá (Romana Vaverová)
Zdroj: archiv recenzentky

Subtilní publikace trpí mnoha začátečnickými neduhy, má však jádro, které nese potenciál. Pevně věřím, že autorka vyzraje ve skvělou vypravěčku, jelikož umí vystavět základní kostru a zdařila se jí i práce s popisy a atmosférou některých scén. Voda živá a mrtvá je však textem, který prozrazuje na svého tvůrce, že má před sebou ještě mnoho práce.

Závěrečné hodnocení: 53 %


Anotace:
Viola a Janek - dva teenageři z dob starých Slovanů. Prozatím se neznají, ale už nyní mají něco společného - oba se nechtěně ocitli na osamělé pouti uprostřed divokých lesů a nebezpečných cest. Aby naplnili úkol, potřebují se potkat a spojit síly.

Fantasy příběh plný napětí a dobrodružství odehrávající se na našem území v 8.-9. století, obsahuje reálná historická fakta i motivy starých slovanských mýtů a pohádek převyprávěné současným jazykem.


Nakladatelství: Romana Vaverová
Rok vydání: 2022
Žánr: pro děti a mládež
Počet stran: 130
Vazba: brožovaná

Komentáře

  1. Já mám ráda příběhy, které jsou inspirovány slovanským folklórem. Ale je jich velmi málo. A ještě méně je těch skutečně dobrých.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasíme, že těch (dobrých) příběhů moc není. Vlastně taková menší „vlna“ nastala v roce 2021/2022, kdy vyšlo několik titulů s touto tematikou u Albatrosmedia, ale jinak to není moc obvyklé.

      Vymazat

Okomentovat